Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack!
Jag frågade min man och han sa att den är planterad här från början. Jag har trott att det är ett ogräs (vad nu det är) för vi har den överallt...
Överallt är en bra beskrivning på hur det är hos mig.

Den är planterad i en liten slänt där det är met sten. Men har tagit sig iväg till de mest ovaäntade platser. Jag river, och skär med kniv. Kör över med gräsklipparen där det är slätmark. Klipper med sax och river bort där den håller på att kväva andra växter.

Den räknas som invasiv och man avråder från att plantera den.

Jag av skyr den varmt och hett.
 
Jag planterade vintergröna för snart 15 år sedan men den har inte spritt sig nämnvärt ens där den planterades. Den kanske inte trivs på tung lerjord?
 
Skulle behöva lite tips! Vi har en rabatt på framsidan av huset, ligger i halvskugga om jag har förstått rätt, i zon 3. Vi skulle vilja ha en buske i rabatten men har ingen aning om vad som funkar eller passar. Rabatten är kanske 2,5 m lång totalt och 1 m bred där busken ska stå. Den står bredvid en plattång så får inte vara för stor eller breda ut sig för mycket.
 
@Guldaskig Några tips från Blomsterlandets fråga & svar; aronia, häggmispel, berberis, korneller, häckoxbär, rododendron och spireor. :) 1 m i bredd är ju inte så mycket så jag hade valt någon liten eller svagväxande buske. Det går ju också att ha något ätbart i halvskugga, t.ex. vinbär eller blåbär. :)
 
Kan konstatera att det endast var -2 i natt, de varnade för -4 i vissa delar av länet. Såg ingen frost när jag gick upp. Plastbackar och krukor är tillbaka ute och nu ska de nog inte behöva åka in igen.

Igår hittade jag slutligen, efter mycket letande, alla tre planterade hosta. :D De var planterade inne i ett buskage som vi nu röjt rätt så mycket och de har inte fått någon kärlek så de är ganska klena. Men nu kommer de allihop och ska få sig en massa god gödning. Har märkt upp dem med pinnar och de ska få avspärrningsband också så ingen med röjsåg i högsta hugg mördar dem. :laugh:
Har funderat på bästa platsen för dem. Det blir nog att de ska få gotta sig på plats och när dammen är klar ska de få flytta dit, till fukt och halvskugga. De står nog alldeles för torrt nu. Har också en dvärghosta i en rabatt, den ska nog få flytta med till dammen.
 
Tack!
Jag frågade min man och han sa att den är planterad här från början. Jag har trott att det är ett ogräs (vad nu det är) för vi har den överallt...
Hos mig är den i schack! Har inget större utrymme att sprida sig då det är ett begränsat område. Perennrabatt med flera invasiva växter. Viktiga att de håller sig inom rabatten bara.
 
Skulle behöva lite tips! Vi har en rabatt på framsidan av huset, ligger i halvskugga om jag har förstått rätt, i zon 3. Vi skulle vilja ha en buske i rabatten men har ingen aning om vad som funkar eller passar. Rabatten är kanske 2,5 m lång totalt och 1 m bred där busken ska stå. Den står bredvid en plattång så får inte vara för stor eller breda ut sig för mycket.
Jag skulle titta på Cotoneaster apiculatus eller Stephanandra incisa 'Crispa'. Båda kan breda ut sig men kan också tuktas :)
 
Ja, jag själv skulle vara ytterst försiktig med att plantera någonting som kräver att man startar krig varje år.
Det beror ju helt på vad man är ute efter, som en marktäckare under buskar är den ju idealisk. Buskarna störs inte av den och den täcker och håller alla andra växter/ogräs borta. I naturen där helst inga kulturväxter bör befinna sig, är den inte idealisk inte heller som en del av en perennrabatt. Vintergröna är inte med på någon lista för invasiva arter men de ändras ju med jämna mellanrum så den räknas inte som invasiv i den meningen.
 
Jaha, nu är min engelska slotts- och trädgårdsresa formellt avbokad. Ingen överraskning, men ändå. Ibland kollar jag in på foton från Great Dixter och Sissinghurst på Instagram och bara noooooooo :arghh: :cry:.

Det enda jag ser fram emot med den definitiva avbokningen (om inte resebolaget kursar dessförinnan dvs) är att få tillbaka förskottsbetalningen som måste gå oavkortat till att tröstshoppa rosor och krukor och spaljeér och annat som något kan lindra detta traumatiska besked.
 
Det beror ju helt på vad man är ute efter, som en marktäckare under buskar är den ju idealisk. Buskarna störs inte av den och den täcker och håller alla andra växter/ogräs borta. I naturen där helst inga kulturväxter bör befinna sig, är den inte idealisk inte heller som en del av en perennrabatt. Vintergröna är inte med på någon lista för invasiva arter men de ändras ju med jämna mellanrum så den räknas inte som invasiv i den meningen.
Jag tycker den funkar bra i rabatten. Måste varit där i många år nu. Inte jag som satt den.
Fördelen med den är att den är så låg så den skymmer inte högre växter runt omkring.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
14 399
Senast: doppler
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp