Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
😭:cry:😭:cry:😭
Jag missade helt att det skulle vara frost igår natt.
Kan väl avslöja att min blommande tumbling tom (gula körsbärstomater i ampel, dyra frön som jag haft stora problem med att få att gro...) i mitt enkla lilla växthus inte mår särskilt bra längre... :arghh:
 
Här ska det bli minus eller ner mot nollan hela veckan nattetid, så det som varit ute åkte in och får stå inne så länge. Jag är mest orolig för att all fruktblomning ska frysa bort, det är/var så mycket knoppar på gång såg jag tidigare. :(

Samma här! Jag har några blommor på ett päronträd som jag planterade förra året och massor av blomknoppar på äppelträdet. :( Funderar på om jag inte ska lägga fiberduk över päronträdet i natt, vilket påminner mig om att jag borde köpa en ny mössa till pallkragen idag.

Apropå kylan så hade jag tyvärr ställt ut min agapanthus som nu har dött, trots att det ännu inte varit några minusgrader. Den som precis hade börjat ta sig lite. Jag får köpa en ny i år, men orkar nog inte börja om från knöl igen.
 
😭:cry:😭:cry:😭
Jag missade helt att det skulle vara frost igår natt.
Kan väl avslöja att min blommande tumbling tom (gula körsbärstomater i ampel, dyra frön som jag haft stora problem med att få att gro...) i mitt enkla lilla växthus inte mår särskilt bra längre... :arghh:
Åh vad tråkigt 😔
Om jag inte minns fel så bor du långt från mig annars hade du kunnat få en planta.
Jag kan skicka frön om inte annat. Plockade från fjolårets gula tumbling tom. Så slipper du iaf köpa fler ☺️
 
Någon som har tips på en lite mörkare lavendelfärgad klematis som skulle trivas i pergola med honungsros (eller honungsrus :love: som autocorrect av outgrundlig anledning föreslår)? Jag har tänkt Arabella på två andra ställen, men tänker att det kanske inte skadar med en tredje? Eller vill jag ha en som klättrar lite högre till en början?

Undra vad mina grannar ska tro när vi barrikaderar oss mot dem med en 2,5 m djup rabatt, två Paul Farges, en starkväxande kaprifol och snart även en honungsros inom ramen för 10-12 kvm? :angel:
 
Vi ska få minusgrader natten till torsdag också... Jag är lite orolig för blomknopparna på mina äppelträd :( Men efter det ska det hålla sig varmare, och med regn (:love:) regelbundet.
 
Vi har ett urgammalt men pyttelitet stackars äppelträd som i princip bara är en smal stam. Den får lite kärlek varje år och har börjat ge något äpple. Igår såg jag jättemånga knoppar! Verkligen jättemånga för ett så litet träd. Hoppas de överlever dessa kalla nätter. Det ser ljusare ut från natten till fredag. :)
 
Vi har ett urgammalt men pyttelitet stackars äppelträd som i princip bara är en smal stam. Den får lite kärlek varje år och har börjat ge något äpple. Igår såg jag jättemånga knoppar! Verkligen jättemånga för ett så litet träd. Hoppas de överlever dessa kalla nätter. Det ser ljusare ut från natten till fredag. :)
Det krävs bladmassa för frukt också, sätter trädet blad?
 
Det krävs bladmassa för frukt också, sätter trädet blad?
Ja det får blad också. :)
Det är mest fascinerade att det vill överleva och sätta frukt. Alla andra försök till fruktträd verkar ha gått dåligt, eftersom det inte finns några trots att torpet stått där sedan tidigt 1900-tal.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
14 415
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp