Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men alltså jag börjar snart grina. Nu snöar det. Det har :devil: inte snöat på hela den helvetiska vintern vi plågat oss igenom och nu 12 maj då minsann :arghh:
Mina stackars tomater som inte växer pga för lite ljus och för kallt i källaren skulle ju stå ute på dagarna nu. Tanken var att förodla sallad på samma sätt. Kålen blir inte mer än hjärtblad för det är för kallt. Det kommer inte bli ett skit av någonting i år 😭
 
Aprilväder idag. Från ljusa stackmoln till mörka moln och hagel/snö. Nu är det fullt solsken från klarblå himmel.
Efter onsdag skulle jag hoppas att det går att börja plantera ut lite saker.

Börjar också bli dags att förodla squash, pumpa och gurka. Har 6 sorters squash och 3-4 sorters pumpa och det ska bli så roligt! Älskar att ha olika sorter både rent visuellt (exempelvis pumpa med blågrått skal mot en illgul pumpa) och även smakupplevelserna. Har fått höbalar som blivit dåliga, tänkte använda dem som mur vid basen av gödselstacken och bara fösa ner gödsel mot dem. En upphöjd odling ungefär. Ska prova aubergine där också. :)

Jag som trodde att jag var på tok för sen med att sula ned melonfrön häromdagen! Men än finns det hopp?
 
Fy bubblan vilken kall vår det är! Jag vill vara ute och pyssla i trädgården - inte gå runt i täckjacka och vantar och huttra. Vad är det för en ondskefull makt som har ordnat detta? Det skulle liksom inte förvåna mig om det blir en sommar med 4-10 grader. Bara för att det ska jävlas extra mycket liksom.
 
Jag som trodde att jag var på tok för sen med att sula ned melonfrön häromdagen! Men än finns det hopp?
Jag har aldrig odlat melon men samma borde ju gälla den. :) Dock i Sverige odlas de ju främst i växthus. I Storbritannien är det väl i princip sommargrönska ute nu? :) Det känns som om det skiljer en månad ungefär mellan våra årstider.
Jag sår i alla fall inte gurka, pumpa eller squash tidigare än 4 v innan utplantering och de vill ju ha det rätt så varmt när de åker ut. De växer så himla fort, mina föräldrar direktsår endast men jag vill vinna lite tid och få tidigare skörd.
 
Jag har aldrig odlat melon men samma borde ju gälla den. :) Dock i Sverige odlas de ju främst i växthus.
Jag sår i alla fall inte gurka, pumpa eller squash tidigare än 4 v innan utplantering och de vill ju ha det rätt så varmt när de åker ut. De växer så himla fort, mina föräldrar direktsår endast men jag vill vinna lite tid och få tidigare skörd.

Jag har ju så lite plats så jag brukar inte sätta någonting så spännande, men nu råkade jag köpa en galiamelon höromdagen och tyckte det var ovärt att slänga alla fröna. Två gurkplantor blev över från plantbytardagen också, men eftersom mina äppelgurkor dog gör jag väl ett försök.

Det låter lovande tycker jag. Du verkar veta vad du gör! :)
 
Någon som vet vad dessa heter :confused:
DE65D936-839F-47FF-ABD4-0898B748037C.webp
 
Jag har ju så lite plats så jag brukar inte sätta någonting så spännande, men nu råkade jag köpa en galiamelon höromdagen och tyckte det var ovärt att slänga alla fröna. Två gurkplantor blev över från plantbytardagen också, men eftersom mina äppelgurkor dog gör jag väl ett försök.

Det låter lovande tycker jag. Du verkar veta vad du gör! :)
Man kan ALLTID testa! Varför inte liksom. :) Pumpor osv tvärdör ju när frosten kommer men de klarar sig finfint fram tills dess. Melon kan jag tänka mig helst bor extra varmt för att hinna mogna.

Det finns en artist (fd artist? :p), Karl Martindahl, som håller på att mynta begreppet punkodling. Dvs bryt alla regler och gör som du känner för ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
14 427
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp