Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Har fått knoppar på två av lejongapen :banana: Några av mina sammetstagetes blommar. En zinnia har knopp. Så himla kul!

Kämpar däremot med min "remsa". Där avloppet går har marken sjunkit så vi fyllde på med jord och jag sådde (kastade) en hel drös med frön. Solrosor, en hel påse ängsblommor mm för att det skulle bli lite finare. Problemet är nu att jag inte vet vad som är ogräs och vad som är blomma. Förutom den miljard åkerfräken som växer där 🙈 Skulle behöva sätta mig och läsa något ogräslexikon och rensa lite. Vill inte att de ska kväva mina fina blommor.
 
Väljer att inte fokusera på bärbuskarna och rosorna som inte uppskattade att grävas upp och ställas i odlingslådor 🤷‍♀️ så tog lite foton på vad som är vackert på framsidan just nu
IMG_20240529_142225.jpg
 
Har sanerat det som hade spinn med ordentlig dusch som följdes av såpa-t-röd, men dom får nog stå kvar på altanen. Vågar inte flytta in i växthuset även om dom ser okej ut.
Inga smultron eller jordgubbar överlevde den här kalla vintern, och jag är tveksam på körsbärsträdet. Tack och lov sådde jag lite mer smultron i vintras och nu är några nyinhandlade jordgubbar på plats också. Tomater ute, samma med dahlior, aster och eterneller. Nästan så jag känner att jag kan pusta ut snart. Måste bara bygga mer på köksträdgården som påbörjades i höstas, fixa stängsel, ta hand om några nedtagna träd, förhoppningsvis få några zucchini och gurkplantor att gro 😅
Och så har en kär fd bukefalist postat upp jordärtskockor åt mig idag :love:
 
Skulle köpa örter och fick visst lite besökare med mig hem som vill bo i krukor på stora däcket. Men hur ska jag plantera dem? Vilka bör stå ihop och vilka ska stå själva i egen kruka?

Det som står här hemma nu är
1st Hortensia krämvit
10 pack rosa petunior
2st Ljusrosa pelargoner (olika sorter)
1st vit klockranka
2st chokladblommor
 
Skulle köpa örter och fick visst lite besökare med mig hem som vill bo i krukor på stora däcket. Men hur ska jag plantera dem? Vilka bör stå ihop och vilka ska stå själva i egen kruka?

Det som står här hemma nu är
1st Hortensia krämvit
10 pack rosa petunior
2st Ljusrosa pelargoner (olika sorter)
1st vit klockranka
2st chokladblommor

Man kan nog blanda lite hur som helst men jag tycker chokladblommor är snygga ensamma i kruka.

Klockrankan borde kanske få stå för sig själv i jorden och växa sig stor.

Hortensian hade jag kanske planterat i kruka med petunior och pelargoner beroende på vilken typ den är och sedan satt ut den i rabatten i höst.

Men man borde väl kunna blanda lite hur som helst :)
 
Man kan nog blanda lite hur som helst men jag tycker chokladblommor är snygga ensamma i kruka.

Klockrankan borde kanske få stå för sig själv i jorden och växa sig stor.

Hortensian hade jag kanske planterat i kruka med petunior och pelargoner beroende på vilken typ den är och sedan satt ut den i rabatten i höst.

Men man borde väl kunna blanda lite hur som helst :)
Typ? Finns det olika typer av Hortensia? 🙈
Japp det var ett spontaninköp, 79kr på Willys 🤣
 
Typ? Finns det olika typer av Hortensia? 🙈
Japp det var ett spontaninköp, 79kr på Willys 🤣
Ja, finns massa ^^ men antar det är en sort som kallas för stuehortensia på norska, osäker på svenska namnet 😅 den är vanlig att kasta efter sommaren men den kan komma igen i milt klimat. Har själv haft en som kom tillbaka i några år i kruka ute (året runt). Men den blommade bara en gång, den hade fina stora blad så den fick hänga med så länge den orkade ändå 😄
 
Typ? Finns det olika typer av Hortensia? 🙈
Japp det var ett spontaninköp, 79kr på Willys 🤣
Ja det finns flera. Macrophylla är den vanliga även kallad trädgårds hortensia, dom man köper tidigt på våren/sommaren som redan blommar är visserligen macrophylla men dom blommar sällan mer än en gång om man sätter ut dom i trädgården
Den andra vanliga är vipphortensia arborescens, dom är inte blåa som den vanliga hortensian. Sen finns det några till varianter men dom är såpass ovanliga att de flesta inte köper dom.
 
Ja det finns flera. Macrophylla är den vanliga även kallad trädgårds hortensia, dom man köper tidigt på våren/sommaren som redan blommar är visserligen macrophylla men dom blommar sällan mer än en gång om man sätter ut dom i trädgården
Den andra vanliga är vipphortensia arborescens, dom är inte blåa som den vanliga hortensian. Sen finns det några till varianter men dom är såpass ovanliga att de flesta inte köper dom.
Anledningen till att de man köper hos floristerna inte är fullt härdiga här och de blommar på fjolårsskotten. Så de fryser ned varje vinter och får därför aldrig till blomningen.
 
IMG_20240530_101612.jpg

Någon som har koll på vad det här flikiga är för något? Antar att det är ogräs men den växer bland mina sådda ängsfröer/vallmo så vågar inte anta. Att det är åkerfräken bredvid har jag koll på 🙈
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 871
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 293
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 516
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp