Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

IMG_20240530_102400.jpg

Min första zinnia någonsin har börjat blomma :banana:
 
Jag tänkte att jag ville ha ett jordsåll (telefonen föreslog korståg :angel: ).
Så klockan tre i natt beställde jag ett litet såll. Ingen aning om hur stort det är, men det såg lättarbetat ut. Ska sålla jord i hink tänkte jag, så inget stort behövs.
Är främst när jag vill använda min bokashijord, som tillverkas i en kompost ute, till krukväxter. För att få bort maskarna. De hör inte hemma i kruka, de ska vara i komposten och göra nytta.
 
Vaknade 5 i morse och beställde ett gäng dahlior till medelhavsdelen. Hann inte ta upp innan frosten i höstas så ingenting överlevde 😔

Min favorit verkar dock vara slut överallt. Antar att det är det som kallas dra lärdom av..
 
Vet du vad?
Mitt ser likadant ut i/ runt de lådor som jag inte fixat än. Och de jag fixat började jag med I helgen så innan dess var allt kaos 😅

Så här ser det ut just nu. Jag har alltså fixat runt de svarta lådorna (oljar efterhand som jag fixar)

Visa bifogad fil 146406
Lite skönt att se 😁
Det är nackdelen med bra jord, allt växer, mycket fort 🙈
För några år sedan gjorde jag ett jobb med att täcka gångarna och lägga flis men nu är de helt igenväxta eftersom jag prioriterade ner ogräsrensning förra sommaren.
Igår kom jag igenom halva landet, resten har jag täckt för att kväva ogräset och kanske låter ligga så om jag inte behöver platsen. Ska ha ut potatis och lite bönor men kanske tar lite plats i en rabatt istället om det blir trångt...
PXL_20240530_184957208.jpg
 
Lite skönt att se 😁
Det är nackdelen med bra jord, allt växer, mycket fort 🙈
För några år sedan gjorde jag ett jobb med att täcka gångarna och lägga flis men nu är de helt igenväxta eftersom jag prioriterade ner ogräsrensning förra sommaren.
Igår kom jag igenom halva landet, resten har jag täckt för att kväva ogräset och kanske låter ligga så om jag inte behöver platsen. Ska ha ut potatis och lite bönor men kanske tar lite plats i en rabatt istället om det blir trångt...
Visa bifogad fil 146416
Det är det som är problemet med soc. Media. Man vill ju egentligen bara visa upp det man är nöjd med och då får andra intrycket av att det bara är man själv som inte lyckas med allt, inte hinner med allt man borde osv.

Jag är själv skyldig till detta. Finns inte en chans att jag skulle visa de tråkiga bitarna på insta och FB men jag tänker att här på Buke är det ändå en annan sak. Det är lättare att bjussa på sin skit och lyfta varandra i det som går bra ❤️

Jag ska försöka bli bättre på att lägga upp de tråkiga bitarna också
 
Det är lite småkvistar och mer löv så jag tror inte att det liksom ligger ett lager pinnar underst utan jordkontakt. Men det kan nog vara lite torrt oavsett, varit varmt och torrt länge här nu och jag har inte vattnat varje dag. Tycker dock att gräsklippet håller vätskan bra och även efter ett par dagar utan vatten är det inte helt torrt.

Men du tänker att detta kan vara en förklaring till att de växer dåligt? Eller att de blivit uppätna?
En grej kan ju vara den varma våren. Nu är gränsfall för långa dagar för kortdagsväxterna och i kombination med att det varit rätt rejält varmt på många håll i landet kan det också ge sämre skörd. Vore ju spännande att testa samma bädd i augusti igen. Blir de bra då så kan det vara värmen och ljuset.
 
En grej kan ju vara den varma våren. Nu är gränsfall för långa dagar för kortdagsväxterna och i kombination med att det varit rätt rejält varmt på många håll i landet kan det också ge sämre skörd. Vore ju spännande att testa samma bädd i augusti igen. Blir de bra då så kan det vara värmen och ljuset.
Ja jag har tänkt samma! Sallaten växer också dåligt men det tror jag har med den plötsliga värmen att göra. Spenaten gick i blom trots att den såddes tidigt och inte blev jättestor. Jag ska nog rensa ur det sista av ruccola, spenat och rädisor i helgen och ersätta med något annat. Ska absolut testa att så igen senare också!

I samma bädd finns även sockerärt, tomat och örter som verkar växa på och må bra.
 
Ja jag har tänkt samma! Sallaten växer också dåligt men det tror jag har med den plötsliga värmen att göra. Spenaten gick i blom trots att den såddes tidigt och inte blev jättestor. Jag ska nog rensa ur det sista av ruccola, spenat och rädisor i helgen och ersätta med något annat. Ska absolut testa att så igen senare också!

I samma bädd finns även sockerärt, tomat och örter som verkar växa på och må bra.
Sallad och spenat växer vill ju gärna ha det lite svalt. Rädisor blir ju också bäst om det är lite svalt och fuktigt. Ruccola och rädisor klarar sig ju ofta ändå men de blir ju så otroligt starka så de går ju knappt att äta. Jag lyckas bäst med rädisor när jag vintersått sen ger jag upp resten av säsongen.
 
Sallad och spenat växer vill ju gärna ha det lite svalt. Rädisor blir ju också bäst om det är lite svalt och fuktigt. Ruccola och rädisor klarar sig ju ofta ändå men de blir ju så otroligt starka så de går ju knappt att äta. Jag lyckas bäst med rädisor när jag vintersått sen ger jag upp resten av säsongen.
Jag sådde de när det fortfarande låg snö på marken men sen kom värmen och solen så himla fort 😅 så det är säkert det som är boven, eventuellt i kombination med någon larv. Jag testar igen senare i år!
 
Ja jag har tänkt samma! Sallaten växer också dåligt men det tror jag har med den plötsliga värmen att göra. Spenaten gick i blom trots att den såddes tidigt och inte blev jättestor. Jag ska nog rensa ur det sista av ruccola, spenat och rädisor i helgen och ersätta med något annat. Ska absolut testa att så igen senare också!

I samma bädd finns även sockerärt, tomat och örter som verkar växa på och må bra.
Då är det nog svaret! 🌱
 
Ursäkta oredigerad bild... Men jag är lite chockad och skriver direkt från telefonen. Eller är det normalt att tomatfrön överlever vintern?

Jag slarvade i höstas och rensade inte upp. Utan gamla tomater stod kvar, utomhus hela vintern.

Men visst är det tomater? Bara den krukan. Men säkert 10 st där.
1000006062.jpg
 
Ursäkta oredigerad bild... Men jag är lite chockad och skriver direkt från telefonen. Eller är det normalt att tomatfrön överlever vintern?

Jag slarvade i höstas och rensade inte upp. Utan gamla tomater stod kvar, utomhus hela vintern.

Men visst är det tomater? Bara den krukan. Men säkert 10 st där.
Visa bifogad fil 146432
Ja de är rena rama ogräset och överlever det mesta, men hinner sällan mogna i sverige när de självsått sig.
 
20240531_143029.jpg
Tycker att baby gem-sallad är oväntat vacker när den börja binda ihop sig. Skördat första omgången rädisor, positivt överraskad hur snabbt de växer. Slängt ut kanel i hela odlingslådan, det är myror överallt :(
Någon som vet om myr-nix går att ha på ätbara bladgrönsaker? Eller sitter inne på något annat mirakelmedel? (De äter hål i bladen, kan också bara jordloppor men skyller för tillfället på myrorna)
 
Visa bifogad fil 146437Tycker att baby gem-sallad är oväntat vacker när den börja binda ihop sig. Skördat första omgången rädisor, positivt överraskad hur snabbt de växer. Slängt ut kanel i hela odlingslådan, det är myror överallt :(
Någon som vet om myr-nix går att ha på ätbara bladgrönsaker? Eller sitter inne på något annat mirakelmedel? (De äter hål i bladen, kan också bara jordloppor men skyller för tillfället på myrorna)
Prova duscha salladen så ofta som möjligt och så ännu mer kanel längs kanterna
Det fungerade i min låda med morötter i alla fall :)
 
Visa bifogad fil 146437Tycker att baby gem-sallad är oväntat vacker när den börja binda ihop sig. Skördat första omgången rädisor, positivt överraskad hur snabbt de växer. Slängt ut kanel i hela odlingslådan, det är myror överallt :(
Någon som vet om myr-nix går att ha på ätbara bladgrönsaker? Eller sitter inne på något annat mirakelmedel? (De äter hål i bladen, kan också bara jordloppor men skyller för tillfället på myrorna)
Dom är verkligen fina, vill pröva mig på det jag med. Någon som vet, kan man så det i augusti/september?

Mitt mirakelmedel för myror är torr kaffesump som jag strör ut på jorden, fungerar väldigt bra för mig ☺️
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 516
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp