Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Dom är verkligen fina, vill pröva mig på det jag med. Någon som vet, kan man så det i augusti/september?

Mitt mirakelmedel för myror är torr kaffesump som jag strör ut på jorden, fungerar väldigt bra för mig ☺️
Ja, det tror jag säkert. På min påse och enligt Sara Bäckmo så ska man kunna så den året runt med möjlighet att skörda en bit in på hösten. Också ganska snabb utvecklingstid så borde funka!

Ska testa!
 
Har inte trädgård men en balkong. Skulle handla nya balkongblommor då clematis inte trivs eller växer på min balkong, men blir ingen klätterväxt på balkongen :( De på plantagen sa att inga klätterväxter trivs i balkonglådor eller små krukor :( Jag som ville ha insynsskydd. Behövde blommor som inte är giftiga för katter men blir inga blommor alls nu :(
 
Har inte trädgård men en balkong. Skulle handla nya balkongblommor då clematis inte trivs eller växer på min balkong, men blir ingen klätterväxt på balkongen :( De på plantagen sa att inga klätterväxter trivs i balkonglådor eller små krukor :( Jag som ville ha insynsskydd. Behövde blommor som inte är giftiga för katter men blir inga blommor alls nu :(

Typ fodertunna, som isoleras lite över vintern?
 
Har inte trädgård men en balkong. Skulle handla nya balkongblommor då clematis inte trivs eller växer på min balkong, men blir ingen klätterväxt på balkongen :( De på plantagen sa att inga klätterväxter trivs i balkonglådor eller små krukor :( Jag som ville ha insynsskydd. Behövde blommor som inte är giftiga för katter men blir inga blommor alls nu :(
Sockerärtor?
 
Har inte trädgård men en balkong. Skulle handla nya balkongblommor då clematis inte trivs eller växer på min balkong, men blir ingen klätterväxt på balkongen :( De på plantagen sa att inga klätterväxter trivs i balkonglådor eller små krukor :( Jag som ville ha insynsskydd. Behövde blommor som inte är giftiga för katter men blir inga blommor alls nu :(
Ta någon ettårig klättrare: rosenbönor, luktärt eller min favorit slingerkrasse.

Här är min balkong i fjol, till stor del skuggad av krasse. Tyvärr hittade jag ingen tydlig bild på hur ”gardinig” den såg ut men det var underbart. Planterade i vanliga små balkonglådor. Jag brukar använda kogödsel på påse enbart när jag har lite små kärl, så får de gott om näring trots liten jordvolym
IMG_0508.jpeg
 
Dåligt samvete för hur lite jag hunnit/orkat i trädgården hittills i år. Försöker tänka att jag förra sommaren inte planterade ut pumpor och annat förrän i juli och det gick ju det också…

Känns så motigt i år. Och som att allting jag vill göra måste föregås av fem steg av saker som får hela projektet att kännas oöverstigligt. :down:

Men rosenbusken är magisk just nu! 😍
IMG_0263.jpeg
 
Har inte trädgård men en balkong. Skulle handla nya balkongblommor då clematis inte trivs eller växer på min balkong, men blir ingen klätterväxt på balkongen :( De på plantagen sa att inga klätterväxter trivs i balkonglådor eller små krukor :( Jag som ville ha insynsskydd. Behövde blommor som inte är giftiga för katter men blir inga blommor alls nu :(
Min syster lyckas fint med kaprifol på balkong, den övervintrar bra också. Men så stor kruka/låda som möjligt är bra!
 
Dåligt samvete för hur lite jag hunnit/orkat i trädgården hittills i år.

Känns så motigt i år. Och som att allting jag vill göra måste föregås av fem steg av saker som får hela projektet att kännas oöverstigligt. :down:

Men rosenbusken är magisk just nu! 😍Visa bifogad fil 146525
Jag känner lika i år. Men jag tror att det beror på att efter den långa vintern så blev det högsommar direkt och då "ska" ju allt vara fint i rabatter och odlingar O_o trots att man bara hunnit till frösådderna...

Idag försöker jag plantera ut lite frösådder, men det är så varmt att jag får ta paus titt som tätt. Det går inte fort här inte :meh:
 
Jag känner lika i år. Men jag tror att det beror på att efter den långa vintern så blev det högsommar direkt och då "ska" ju allt vara fint i rabatter och odlingar O_o trots att man bara hunnit till frösådderna...

Idag försöker jag plantera ut lite frösådder, men det är så varmt att jag får ta paus titt som tätt. Det går inte fort här inte :meh:

Jag känner precis samma, håller på att stressa ihjäl mig över tanken på att plantera ut allt i helgen men jag tror faktiskt att jag ska skjuta på en del till nästa helg, bara för att slippa känna stressen.

Har tänkt sätta potatis, morötter och ärtskidor iaf och göra en samplanering av penseer som jag odlat själv och några sommarblommor jag köpt.
 
Hur lyckad ni med pak choi?
Jag testade för första gången i år. Satte frön i gammal vindruvslåda i vanlig billig jord och ställde ut lådan direkt i växthuset.
Nu efter 3-4 veckor är det dax att sätta dom en och en. Imorgon planerar jag att sätta några i växthuset och några ute. Sen får vi se om dom överlever :p
 
Typ fodertunna, som isoleras lite över vintern?


Ta någon ettårig klättrare: rosenbönor, luktärt eller min favorit slingerkrasse.

Här är min balkong i fjol, till stor del skuggad av krasse. Tyvärr hittade jag ingen tydlig bild på hur ”gardinig” den såg ut men det var underbart. Planterade i vanliga små balkonglådor. Jag brukar använda kogödsel på påse enbart när jag har lite små kärl, så får de gott om näring trots liten jordvolym Visa bifogad fil 146523

Hon på plantagen sa att inga växter kommer trivas när det är rätt mycket skugga hos mig, så hon rådde mig att köpa plastväxter😑

Men ska kolla upp det ni tipsat om, dock har jag försökt odla en krasse som bara är en mini knopp efter en månad 🤣😊 Hon sa att den också kommer dö :(
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 516
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp