Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Rådjur äter nog tyvärr det mesta, även de som är "rådjurs säkert ". Tror det beror väldigt mkt på hur mkt mat som finns att tillgå andra ställen olika tider på året. Dvs nått kanske får stå ifred ett år men inte ett annat år. Vi har harar och kaniner som plågar oss i huset i Skåne, generellt så äter dom bara vissa saker men förra vintern, som var ovanligt kall och snöig för att vara Skåne då knipsade dom av och åt mkt mer hos oss än normalt 🙄

Hösten har varit hemsk ut jobbsynpunkt och trädgården har fått stryka på foten. Jag hann endast få upp två av tolv dahliaknölar och tulpanlökarna har jag inte fått i jorden. Kvar på altanen står dessutom två förskräckta chiliplantor - eller de var förskräckta fram tills de dog - och en kruka med en före detta gurka planterad i ett kärl som saknar avrinningshål. Det senare består med andra ord av en 40x40 cm stor klump bestående av lika delar jord och lika delar vatten.
Så länge du kan hacka loss jord ur marken kan du plantera tulpaner. Skottade bort snön och grävde ut frusna jordtorvor på juldagen förra året och satte tulpaner, de kom upp.

Angående det andra, jag tänker att det ibland är tur att man har sådana där är då en del av alla övervintrade rensas ut, annars skulle man inte ha möjlighet att skaffa nya sorter. <3

Jag, som aldrig mer skulle odla tomater åt sniglarna, har nu dessa frön i frysen….. 🫣💚
IMG_4445.webp

Var och köpte perlit och vermikulit idag. Nu jäklar drar odlingsåret igång!

Ska prova kapris och mammutträd i växthuset. Det borde ju funka som stratifiering? Är ju inte varmare än kylskåpet. Vi har ett väldigt litet och väldigt fullt kylskåp, så där kan jag inte ha sådden.

Paprikorna ska ner i jorden de med. Lika bra att börja i tid.

Ska prova kapris och mammutträd i växthuset. Det borde ju funka som stratifiering? Är ju inte varmare än kylskåpet. Vi har ett väldigt litet och väldigt fullt kylskåp, så där kan jag inte ha sådden.

Planterade om tomater och en gurka igår :)
Jag har inte ens börjat fundera på fröer än... :o
Men min vana trogen så måste jag sitta på händerna så länge jag kan :angel::D

Meddela gärna om du lyckas med sådd av kapris! Jag har gjort två omsorgsfulla försök, med lång kylskåpsstratifiering enligt anvisningarna, inget grodde någon av gångerna. (Beklagade mig faktiskt över detta så sent som på lunchen idag till en annan odlingsnörd.) :D De är ju så jäkla vackra när de blommar så jag är fortfarande väldigt sugen men har tänkt att jag får leta efter en planta i stället. Kanske Jeppas trädgård? Har fortfarande inte varit där men skulle ju kunna köra dit framåt våren.

Meddela gärna om du lyckas med sådd av kapris! Jag har gjort två omsorgsfulla försök, med lång kylskåpsstratifiering enligt anvisningarna, inget grodde någon av gångerna. (Beklagade mig faktiskt över detta så sent som på lunchen idag till en annan odlingsnörd.) :D De är ju så jäkla vackra när de blommar så jag är fortfarande väldigt sugen men har tänkt att jag får leta efter en planta i stället. Kanske Jeppas trädgård? Har fortfarande inte varit där men skulle ju kunna köra dit framåt våren.
Ja, jag har förstått att de kan vara svåra. Håller med om att de är väldigt fina när de blommar. Men det verkar som det tar flera år att få blommor.. Den som väntar på något gott osv osv.

Vi behöver en tråd för 2025 snart, för här åker chilifrön strax ner i jorden! Ska tjuvstarta lite tomater också, så jag hinner dela dom några gånger och därmed spara på fröna (köpte på mig ett gäng roliga dvärgbifftomater, så har inte mängder av varje sort). Och har en levande tomatplanta sparad sen i somras :up:

Vi behöver en tråd för 2025 snart, för här åker chilifrön strax ner i jorden! Ska tjuvstarta lite tomater också, så jag hinner dela dom några gånger och därmed spara på fröna (köpte på mig ett gäng roliga dvärgbifftomater, så har inte mängder av varje sort). Och har en levande tomatplanta sparad sen i somras :up:

En viss frökatalog lär vara på väg eller ligga i postlådan redan så det verkar väl som en bra start på 2025 års tråd? Jag har också Runåbergsleverans i posten så så fort den är uppackad ska det sättas igång chiliodlingen, och kanske några fönstertomater. Fyra nya chilisorter och ett par paprika-, 2025 here we come!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
346
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
417
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 838
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 626
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar