Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Hej! Här verkar finnas många kunniga så passar på att ställa en fråga:
Jag har en uppstammad dvärgsyren i en stor träså. Jag bor i Finland i en zon som jag tippar motsvarar ca zon 3 i Sverige. Hur hade ni övervintrat den? Jag har ingen möjlighet att ställa den frostfritt utan det är utomhus eller i ett
" tältgarage" som gäller. Skulle ni isolera krukan eller vågar man ha den oskyddad?

Vissa kör på som att det inte vore höst..
20241026_114952.webp

Gjort vinter i trädgården i helgen. Första frosten kom i mitten av september och även om vi haft ovanligt varmt har vi också haft ett par frostnätter ner mot -4-5 grader. Idag hittar jag den här på friland, en liten ranunkel där jag trodde knölen skulle ha ruttnat bort men där den verkar leva och må i tro än att våren är här och det är dags att vakna.
Numera uppgrävd, inomhus för att torka i väntan på riktig vår. Fick dom som gåva från Magnolia när jag beställde dahliaknölar och fick dom i jord kring mitten av mars. Ska försöka få igång dom i februari i år så kanske vi får lite tidigare och längre blomning :)
1000017666.webp

Första november idag, och jag tog en runda i trädgården för att fotografera och räkna in alla tappra tjurskallar som vägrar ge upp utan fortfarande blommar på, trots att det nu är november. Och jag hittade hela 17 st olika blommande sorter!! Ett riktigt roligt sökuppdrag, som gjorde mig glad! :)
Dessa novemberblommande sorter hittade jag:
Maskros
Malva
Höstaster
Våtarv
Lewisia
Lavendel
Stockrosor
Kattost
Mattram
Stinknäva
Alunrot
Tulbaghia
Sandsenap
Kantlobelia
Bollkrysantemum
Senapskål
Koriander
:love:
1000008276.webp

Vad blommar ännu i era trädgårdar? :)

Första november idag, och jag tog en runda i trädgården för att fotografera och räkna in alla tappra tjurskallar som vägrar ge upp utan fortfarande blommar på, trots att det nu är november. Och jag hittade hela 17 st olika blommande sorter!! Ett riktigt roligt sökuppdrag, som gjorde mig glad! :)
Maskros
Malva
Höstaster
Våtarv
Lewisia
Lavendel
Stockrosor
Kattost
Mattram
Stinknäva
Alunrot
Tulbaghia
Sandsenap
Kantlobelia
Bollkrysantemum
Senapskål
Koriander
Visa bifogad fil 156043

Stockros, ringblomma, rosenskära och lite annat jag inte minns namnet på 😎

Maskros
Malva
Höstaster
Våtarv
Lewisia
Lavendel
Stockrosor
Kattost
Mattram
Stinknäva
Alunrot
Tulbaghia
Sandsenap
Kantlobelia
Bollkrysantemum
Senapskål
Koriander
Visa bifogad fil 156043

Jag har snö 😂

Maskros
Malva
Höstaster
Våtarv
Lewisia
Lavendel
Stockrosor
Kattost
Mattram
Stinknäva
Alunrot
Tulbaghia
Sandsenap
Kantlobelia
Bollkrysantemum
Senapskål
Koriander
Visa bifogad fil 156043

Vilken zon bor du i?
Hos mig i zon 2 blommar just nu följande:
Rödklöver
Blodnäva
Mossflox
Lavendel

Resten försvann vid första frosten.

Vilken zon bor du i?
Hos mig i zon 2 blommar just nu följande:
Rödklöver
Blodnäva
Mossflox
Lavendel

Resten försvann vid första frosten.
Jag bor i zon 2,5. 😊 Enligt zonkartan bor jag ett par kilometer utanför gränsen till zon 2, så egentligen zon 3, men när jag jämför med vänner som bor längre in i zon 3 så har jag ett varmare klimat än dem, så därför har jag dragit av en halv... 😁

Men hoppsan hejsan. Sprang in på Blomsterlandet. På vagnen med 30 krs utförsäljning hittade jag en Buddleja och ett vitt vinbär. Och på Plantagen en stor bocktörne. 70% där blev 120 spänn. Ehhh nu ska jag bara plantera dom. Och det som kom med hem i torsdags. 4 blåbärstry, två gula silverbär, en minikiwi och två rosenkvitten. Hoppsan igen.

Bifogade filer

• 20241031_142401.webp
    20241031_142401.webp
    547,7 KB · Visningar: 17
Men hoppsan hejsan. Sprang in på Blomsterlandet. På vagnen med 30 krs utförsäljning hittade jag en Buddleja och ett vitt vinbär. Och på Plantagen en stor bocktörne. 70% där blev 120 spänn. Ehhh nu ska jag bara plantera dom. Och det som kom med hem i torsdags. 4 blåbärstry, två gula silverbär, en minikiwi och två rosenkvitten. Hoppsan igen.
Nu har det letats mikroklimat. Och grävts. Vi är inte snabba men nu är det bara Rosenkvitten som ska få en bra plats. Och ja just det. Sticklingarna som jag fick minikiwi, kärnfri druva och något mer..och valnötterna som ska planteras. Tur det är en dag imorgon också.

Hos mig i Norge blommar fortfarande ringblomma, jordgubbar och smultron. Barnen har ätit gröna bär (och spottat ut igen) i veckan ^^ ovanligt varm höst men även här kommer vintern, antagligen nästa vecka om rapporten stämmer, räknar med att det mesta ryker då ☺️

Hur gör ni med jordgubbsplantor? Jag har tre pallkragar på balkongen, två är till största delen fyllda av jordgubbar. Tänkte jag skulle klippa av bladen på plantorna, lägga på löv och sedan täcka med granris för att julpynta lite ute med. Men så undrar jag,..är det dumt/onödigt att klippa av bladen på plantorna? 🎄✨🍓

Hur gör ni med jordgubbsplantor? Jag har tre pallkragar på balkongen, två är till största delen fyllda av jordgubbar. Tänkte jag skulle klippa av bladen på plantorna, lägga på löv och sedan täcka med granris för att julpynta lite ute med. Men så undrar jag,..är det dumt/onödigt att klippa av bladen på plantorna? 🎄✨🍓
Jag har läst mig till att man klipper de på våren. Här har rådjuren tuggat i sig bladen däremot så jag hoppas att höstklippning fungerar! 😅

Jag klipper inte mina alls. Ansar dem från revor på våren och omplanterar/föryngrar vid behov. 🤷🏻‍♀️

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
232
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
361
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 614
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 479
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar