Ungefär samma här. Jordgubbar iaf I zon 3 sköter sig själva.Jag klipper inte mina alls. Ansar dem från revor på våren och omplanterar/föryngrar vid behov.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ungefär samma här. Jordgubbar iaf I zon 3 sköter sig själva.Jag klipper inte mina alls. Ansar dem från revor på våren och omplanterar/föryngrar vid behov.
Här äter rådjuren upp bladen varje höst och än så länge kommer de tillbaka som ogräs varje årHur gör ni med jordgubbsplantor? Jag har tre pallkragar på balkongen, två är till största delen fyllda av jordgubbar. Tänkte jag skulle klippa av bladen på plantorna, lägga på löv och sedan täcka med granris för att julpynta lite ute med. Men så undrar jag,..är det dumt/onödigt att klippa av bladen på plantorna?
Var med om exakt samma i fjol. I år odlade jag ingen purjo för jag blev så besviken på att hela skörden förra året var förstörd.Jaha, idag har jag fått stifta ännu en ny bekantskap med någon som vill förstöra min mat.
Plockade in ett gäng purjolökar, och de är PROPPFULLA med en massa "Phytomyza gymnostoma"-larver och puppor...
Jag som var så glad för att purjon verkade förvånansvärt lättsam att odla, men självklart var den inte det. Självklart kunde jag inte få ha den ifred för skadegörare - den heller...
Jag fick också det i år. Men det ska tydligen fungera med täckning under hösten. Så till nästa år ska jag täcka purjon på hösten så borde det ordna upp sig.Jaha, idag har jag fått stifta ännu en ny bekantskap med någon som vill förstöra min mat.
Plockade in ett gäng purjolökar, och de är PROPPFULLA med en massa "Phytomyza gymnostoma"-larver och puppor...
Jag som var så glad för att purjon verkade förvånansvärt lättsam att odla, men självklart var den inte det. Självklart kunde jag inte få ha den ifred för skadegörare - den heller...
Om de har frusit och sen tinat kommer de vara geggiga, går inte att missa. Hoppas dom klarat sig!Åkte på semester i 2 veckor ... och glömde ta in dahliaknölarna som låg i uterummet ... och det blev rejäl frost minst 2 nätter, kanske 3..... Det frös definitivt därinne, då dörrarna stod på glänt. De har lite jord kvar på sig, några av dem låg längre ner under de andra. Är de döda nu??? HUR ser man om en knöl är död??
Som jag slet innan med att ta upp alla knölarna, märka dem med namnlappar och allt.... Några av dem var SÅ så fina i sommar! Hur vet jag om jag måste beställa nya....?
SUCK!
Då ska jag också täcka!Jag fick också det i år. Men det ska tydligen fungera med täckning under hösten. Så till nästa år ska jag täcka purjon på hösten så borde det ordna upp sig.
När jag läste på var det täckning från augusti som gällde, så jag hade nog satsat på att täcka redan på sommaren eller till och med från start. Pallade inte det i år dock!Då ska jag också täcka!
Snart kommer varenda pallkrage se ut som en fiberduks-/insektsnätkuvös....
Jag tror rådjuren har ätit upp två rosor för mig. Den ena dog och den andra ser lite plågad ut. Måste varit rådjur, vet inte vad (eller vem) det skulle vara annarsFått ner min vitlök för några dagar sen.
Aldrig odlat vitlök så ska bli spännande att se till våren
Planterat en jäkla massa knölar. Fick från vänner ca 80 tulpaner och 140 andra små lökar såsom krokus, narcisser och pärlhyacint bland annat. Jag hade själv köpt ett 20-tal tulpaner innan det och grävt ned.
Ska bli spännande att se om mina stockrosor jag planterat hejvilt kommer ta sig. Älskar stockrosor
Äter rådjur rosor? Min lilla gula rosbuske ser rätt illa åtgången nu och den sitter ju utanför staketet. Ser ut som om något varit där och mumsat lite
Fått ner min vitlök för några dagar sen.
Aldrig odlat vitlök så ska bli spännande att se till våren
Planterat en jäkla massa knölar. Fick från vänner ca 80 tulpaner och 140 andra små lökar såsom krokus, narcisser och pärlhyacint bland annat. Jag hade själv köpt ett 20-tal tulpaner innan det och grävt ned.
Ska bli spännande att se om mina stockrosor jag planterat hejvilt kommer ta sig. Älskar stockrosor
Äter rådjur rosor? Min lilla gula rosbuske ser rätt illa åtgången nu och den sitter ju utanför staketet. Ser ut som om något varit där och mumsat lite
Blommorna äter de iaf. Buskar vet jag inte.Äter rådjur rosor? Min lilla gula rosbuske ser rätt illa åtgången nu och den sitter ju utanför staketet. Ser ut som om något varit där och mumsat lilite.