Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Hittade en gammal stol utan sits på en loppis förut. Den fick bli en fontän med vattenhål för humlorna och andra törstiga pollinatörer :)
 

Bifogade filer

  • 20240525_140646.jpg
    20240525_140646.jpg
    724,2 KB · Visningar: 95
Närbild på fontänen ifråga :D Jag skulle egentligen köpa en riktig pump men modifierade en flytande solcellsfontän istället, det blev billigare och vi slipper fixa med en kabel som måste dras nånstans. Solcellen är det runda som sticker upp baktill :)
 

Bifogade filer

  • 20240525_140652.jpg
    20240525_140652.jpg
    379,3 KB · Visningar: 99
Har rensat klart runt den stora odlingslådan med jordgubbar. 60 plantor blev det från gångarna runtom 🙈🤣
20240527_192420.jpg

Alltså här är så mycket i denna lådan så det är inte klokt. Det kan hända att jag glömt rensa den innan i våras 🙈

Hoppas bli klar med den lilla lådan i morgon beroende på vädret. Sen ska jag börja fundera på var jag ska sätta alla krukade plantor.
 
Det var inte alls meningen, den dök bara upp efter att jag hade grävt avlopp på tomten. Kanske ett gammalt frö som aktiverades av att det grävdes omkring i jorden runt mitt 1800-talstorp... Men jag är jättefascinerad av den! 🤩 Var tvungen att flytta på den, men den klarade sig tydligen för nu blommar den till och med - den jättegiftiga bolmörten!
1000006251.jpg
 
Det var inte alls meningen, den dök bara upp efter att jag hade grävt avlopp på tomten. Kanske ett gammalt frö som aktiverades av att det grävdes omkring i jorden runt mitt 1800-talstorp... Men jag är jättefascinerad av den! 🤩 Var tvungen att flytta på den, men den klarade sig tydligen för nu blommar den till och med - den jättegiftiga bolmörten!
Visa bifogad fil 146226

Men vad snygg den var!
 
Jag har fått en kronärtskocksplanta. 🤔 Har egentligen inte alls nån bra plats till den, men känner att jag måste ge den ett försök i alla fall. Är det någon som vet om det går att odla kronärtskocka i stor kruka eller pallkrage (2 kragar hög)?
 
Jag satte jordgubbsplantor för ett år sen. Gödslade i höstas för att undvika att enbart plantorna ska växa sig stora och inte sätta blommor.

Hur ser de ut nu? Jo gigantiska gröna plantor. Inte en blomma. :rage:
 
Bara hösilage i krukor verkar fungera dåligt. Vattnet rinner rakt igenom. Jag la till lite jord så att det finns något som håller kvar fukten lite. Får se hur det går. Än har ingen potatis kommit upp.
 
Mina hösilagepotatisar har börjat komma upp! Hoppas att det växer något därunder. Hur ska man tänka med kupning? Fylla på med mer hösilage?

Sen har jag ju planterat ut kål i en av bäddarna med Ikeas gardin Lill över men trots det har någonting ätit på pak choi. Igår gick jag ut vid skymning och hittade tre små äckliga sniglar som måste gömt sig i täckmaterialet under dagen. Hoppas att det inte finns fler!

Snickrade också ihop en upphöjd odlingslåda i helgen som nu är befolkad av massor med små sticklingar av diverse sommarblomster :)

Och fröna jag fick av @Gnist har slängts ut mellan några björkar och granar och har börjat komma upp!
 
Rabarbertider! Min man hjälper mig (foglossning är ytterst begränsande) att gräva en ny rabarberrabatt. De står nu helt i skugga och skörden blir mindre och mindre trots gödsling och vattning, behöver nog sol. Köpte dessutom tre nya plantor till mycket bra pris på Malmö Garden show i helgen, av sorten Canada red (som är helt röda i genomskärning), som ska planteras ut. Fick frön av Glaskins perpetual av en snäll bukefalist men tyvärr grodde inga i våras.

Idag med vabbande av ganska friskt barn har vi gjort en rabarberkaka och har saftmajan igång, luktar ljuvligt i hela köket!😍
 
Ser ut som min kaprifol hämtar sig 🤞 har vattnat lite extra och nu är vädret mindre stekhett. Tror faktiskt den har skjutit iväg och växt ca 5-7 cm på vissa grenar 🌱🥰

Händer lite hela tiden, mina frösådder har tittat upp, det är en röd jordgubbe på gång på en av många plantor och dahliorna växer på fint. Härligt att vara ut nu ☺️
 
Har rensat runt lilla odlingslådan också.
Glädjen jag kände tidigare över alla extra jordgubbsplantor som stod i gångarna har väl lite grand övergått i förtvivlan. Kastade t om ett par jag jag orkade inte kruka fler 🙈
Närmare 80st blev det 🤣

20240528_190702.jpg


Har även rensat och oljat min minsta odlingslåda så I morgon hopas jag hinns få ner lite zucchini i den.
 
Är lite sugen på jätte prästkrage i en av rabatterna i stugan. Vill gärna samplantera med något som får det att se lite äng aktigt ut. Funderar på nån salvia och prydnads gräs (nått spretigt med plymer), kan det bli fint/fult? 😅

Nån som har nått annat kul förslag? 🤞
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 865
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 285
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 514
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp