Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har jag med men vill inte ha sekatören där eftersom jag fått en nyslipad superbra. Det är dessutom obekvämt att ha den i benfickan.
Jag fick ett nytt blad till sekatören för två månader sedan och märker inte att jag har sekatören på mig när jag har den i fickan. Så jag förstår inte problemet.
 
Ni som är fiffikus här, kan ni hjälpa mig? Jag är på jakt efter ett hölster till sekatör, det hittar jag flera vid googling. Men, eftersom jag byter arbetsbyxor då och då efter väder skulle jag vilja ha ett som man fäster på knappen på benet. Finns det? Eller har ni något annat supertips? Det är ju mycket ner på knä och upp för mig i jobbet så det får liksom inte vara i vägen.
Den jag har fäster man i ett skärp. Byta skärp samtidigt som man byter byxor kanske inte blir så jobbigt?
 
@Ninnurur Jag använder felcos hölster (och sekatörer) med klämma jag bara sätter i bältet, en "ögla" bak på byxan eller om inget av detta finns, en ficka.

Såhär. Enda bilden jag hittade med klämma.
1655307555312.webp
 
Den jag har fäster man i ett skärp. Byta skärp samtidigt som man byter byxor kanske inte blir så jobbigt?
Hade helst sluppit det också, men finns ingen bättre lösning får det ju bli så.
@Ninnurur Jag använder felcos hölster (och sekatörer) med klämma jag bara sätter i bältet, en "ögla" bak på byxan eller om inget av detta finns, en ficka.

Såhär. Enda bilden jag hittade med klämma.
Visa bifogad fil 93110
Där närmar vi oss! Men det borde ju finnas till knappen också tycker man?
 
Hade helst sluppit det också, men finns ingen bättre lösning får det ju bli så.

Där närmar vi oss! Men det borde ju finnas till knappen också tycker man?
Hmm, faktiskt aldrig sett men tycker ju också att det borde finnas. Enda jag sett med knappfäste är faktiskt hölster till morakniv, kanske kan du modda ett sånt/kombinera med sekatörhölster?
 
Ni som är fiffikus här, kan ni hjälpa mig? Jag är på jakt efter ett hölster till sekatör, det hittar jag flera vid googling. Men, eftersom jag byter arbetsbyxor då och då efter väder skulle jag vilja ha ett som man fäster på knappen på benet. Finns det? Eller har ni något annat supertips? Det är ju mycket ner på knä och upp för mig i jobbet så det får liksom inte vara i vägen.
Jag kör med snickarbälte, får med lite allt möjligt. Numera finns det ju snickarbälten där man kan välja vad/vilka fickor etc man vill ha t.ex Jula och Fristads. Jag har ett gammalt hederligt typ liknande det här från Biltema.
 

Bifogade filer

  • balte.webp
    balte.webp
    20,3 KB · Visningar: 35
Alltså... Nä, är det inte dags att denna sorgliga lilla lingonoxbärs-busken får gå hädan? Skulle vilja plantera någon annan buske där, men det är ganska stenigt och torrt skulle jag tro. Bredvid växer och frodas lavendel så antingen drygar jag ut med mer sånt eller.... Vad? Skulle passa så fint med en rhododendron här men det blir för torrt för den!
 

Bifogade filer

  • PXL_20220615_091950989.webp
    PXL_20220615_091950989.webp
    738,4 KB · Visningar: 31
Fick reda på att mina glasögon äntligen var klara så blev en resa till grannstaden. Löste då mitt trimmerproblem om än inte på billigaste sättet men hade jag försökt få det billigare så hade det betytt 14 mil och 2 timmar i bil. Kändes som att det högre priset var värt det.
Det blev en Sthil så hoppas den är bra.
 
Hur lång tid brukar det ta för solrosor att växa upp? Tycker knappt det händer något med de frön jag satte. Sett att de tittat upp men sen har det inte hänt så jättemycket. Är det pga den ovanligt kalla vädret vi haft eller är de sena och kommer på sensommaren istället?
Första erfarenheten med egna solrosor nu så har ingen aning. 😅
 
Hur lång tid brukar det ta för solrosor att växa upp? Tycker knappt det händer något med de frön jag satte. Sett att de tittat upp men sen har det inte hänt så jättemycket. Är det pga den ovanligt kalla vädret vi haft eller är de sena och kommer på sensommaren istället?
Första erfarenheten med egna solrosor nu så har ingen aning. 😅
4F8FC45D-FD86-4F6F-95E3-2F45FDFAF213.webp

Mina var supersega sen sa det bara pang och de gick från små miniplantor till riktiga knubbisar nu när solen och värmen kom och de fick lite extra gödsel. Det är de i mitten som är sådda direkt på friland, de på sidorna är uppdrivna inomhus 🌻
 
Hur lång tid brukar det ta för solrosor att växa upp? Tycker knappt det händer något med de frön jag satte. Sett att de tittat upp men sen har det inte hänt så jättemycket. Är det pga den ovanligt kalla vädret vi haft eller är de sena och kommer på sensommaren istället?
Första erfarenheten med egna solrosor nu så har ingen aning. 😅
Kan vara sega i början, sen säger det Pang!
 
Jag ligger SÅ efter med grönsaksodling och utplantering av brommor i krukor. Men försöker ta det chill och en sak i taget. 🤠 Kollade på kålen idag och de verkar inte stampa allt för mycket i sina krukor, plantorna är jättefina och redo för utplantering men inte bråttom. :) Squash, gurka och pumpa börjar det bli mer bråttom för, de står i små pluggar bara. Som tur är kommer pappa ta mycket till sitt land men jag måste ju ändå fixa mina pallkragar och i växthuset så jag har lite hos mig med.

Jag har också förhoppningsvis utrotat myrboet i växthuset med hjälp av störning och vattenslangen. Dränkte pallkragen fullkomligt och hoppas eventuella överlevare hittar en bättre lämpad plats. Därmed är utplantering av chili och paprika också stundande. :) De har redan börjat sätta frukt i sina små krukor och vill verkligen omplanteras, näringsvattnas som nödlösning.

Detta med att prioritera projekt känns lite svårt just nu. :p Ser till att njuta av det jag redan gjort. Nu blommar exempelvis min egensådda petunia och penséer och det gör mig glad!
 
Jag ligger bra mycket efter vad gäller sommarblommor och var mina stackars kålplantor ska bo vet jag inte
För att inte tala om ogräsrensningen :crazy:
Men jag har hjälpt till att bygga växthuset och haft en massa andra hantverkare här
Jaja en bit i taget helt enkelt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp