Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intet är som väntans tider, vårflodsveckor, knoppningstider.... :)

De har växt på sig bra, trodde att några skulle kunna blomma redan i år faktiskt men hittills bara blad så de vill nog bo in sig i ett år till. Men jag har ju gott om fröer kvar så jag sår nog några fler i år alldeles oavsett! Och det finns ju lyckligtvis inga "fel sorts" aklejor, bara vackra på olika sätt. :heart
Apropå akleja så blommar nu en till av förra årets sådder. Nästan svarta William Guinness. :love:
IMG_20220614_080841497_HDR.webp
 
Enligt hemsidan har de bara Greve Moltke i min prisklass. Är det likadant med päron som med äpplen, att de behöver vissa sorter för att pollineras? Eller funkar det med bara ett Greve Moltke?
Vi har förvisso ett familjeträd (4 sorters päron) som är uråldigt men ingen vet ju hur länge det lever...
Ja de behöver en kompis som passar med dem.
Kollade greve molke Pollineras av bland andra 'Esperens Herre', 'Conference' och 'Bonne Louise'.
 
Idag diskuterade vi lite vad man kan ha för något på de nylagda singlet vid garaget så det inte ser så tråkigt ut.
Killen hade först idéer om typ större stenar som prydnad, vilket jag tyckte lät helt okej att ha liggandes uppe på singlet.
Nu pratar han om att bygga någon egen kruka av något stenblock (inte helt säker på hur han menar) och ha Buxbom i dom.
Ska erkänna att jag känner mig skeptisk till någon form av kruka med Buxbom med tanke på vad som hände med dom vi hade i kruka förra året.... får känslan att de övervintrar bäst av att sitta direkt i jorden.
Möjligt att det går med kruka med men jag känner inte att jag fixar det med den kunskapen jag har och inte killen heller, så vete tusan.

Vad finns det för annat skoj, trevligt man kan ha uppe på singlet?
 
Har börjat få en aning om myntas kraft nu. Slängde ner en kruka från grönsaksavdelningen i en pallkrage förra året, rester från midsommar, men räknade inte med att den skulle vara flerårig här uppe. Sen förra året har en till pallkrage adderats på höjden och följaktligen en hel del jord också. Vad ser jag sticka fram bland dahliorna idag, om inte tre små myntablad längst ut i kanten :p
 
7 släp blev det. Och det tog sista gången 8 min från det att jag körde in på miljöstationen tills dess att jag körde ut igen, ensam 💪
Visa bifogad fil 93062
Jag är helt blåslagen och sönderriven av alla grenar som ville göra livet surt för mig.
I morgon vill jag göra något lättare och roligare.
Vet hur det är när vi flyttade in var vår häck på samma nivå. Men vi körde traktor släp till svågern istället. Blev några körningar ändå.
 
Grattis på födelsedagen till mig från mig själv. :D
IMG_20220614_184310010_HDR.webp


Ville egentligen köpa perenner men blev gravt besviken på utbudet (ej utplockat bara dåligt utbud). Fann sedan denna oplanerade, lysande rosa skönhet och jag har en förkärlek till rhododendron. :love: Ynka 100 kr nu med Blomsterlandets rea. Och är man medlem får man ett niopack rosor på sin födelsedag. :love: #dagenstips
 
Får ge upp det där med att läsa ikapp. Vad ni skriver :)

Har fått ner nästan allt jag sått där det ska stå nu.
Rådjävlen som åt upp min pelargon och blomsterbönorna har nu även ätit upp potatisblasten :rage:. Nästa projekt får bli att försöka mig på mer planerad rådjursrepelering.
I övrigt växer det bra. Morötterna kommer superfint om än lite fläckvis. Rensar bara precis i raderna och tar varje dag för att ha svinmållan som antirådjursskärm. Den verkar inte riktigt lika förtjust i svinmålla som övriga saker.

Hade förra året en plan på att bygga en lång spalje mot grannen men orken tog slut. I den skulle det växa honungsros. Med rådande inflation så funderar jag på att planera om projektet och istället bygga ett par tre "stolpar" som de får klänga i. Typ något sådant här
spalje.webp


Är det någon som använder en batteridriven trimmer? Jag måste skaffa ny för jag drar inte fram en sladd så det blir aldrig trimmat här. Vad ska man tänka på?
 
Grattis på födelsedagen till mig från mig själv. :D
Visa bifogad fil 93076

Ville egentligen köpa perenner men blev gravt besviken på utbudet (ej utplockat bara dåligt utbud). Fann sedan denna oplanerade, lysande rosa skönhet och jag har en förkärlek till rhododendron. :love: Ynka 100 kr nu med Blomsterlandets rea. Och är man medlem får man ett niopack rosor på sin födelsedag. :love: #dagenstips
Åh, grattis! Både till födelsedagen och ett riktigt bra köp, vilken läcker rhododendronvariant!
 
Hade förra året en plan på att bygga en lång spalje mot grannen men orken tog slut. I den skulle det växa honungsros. Med rådande inflation så funderar jag på att planera om projektet och istället bygga ett par tre "stolpar" som de får klänga i. Typ något sådant här
Visa bifogad fil 93079

Det är ett bra upplägg, men du bör nog ha några väldigt långa och väldigt välförankrade stolpar för att någotsånär kontrollera en honungsros som satt fart på växandet (om det fortfarande är en sådan du tänker dig dvs?)

Jag har funderat på någon liknande konstruktion till min andra Ghislaine de Feligonde, men tvekar när jag ser växtkraften hos den första. Skaffade först en någorlunda normal spaljé till den, men den blir så djävulskt tung när det blåser och regnar så den rasade flera gånger. Nu har jag gått över till att bulta fast rejäla fästen i väggen och surra fast eländet i dem med grova rep. Hoppas bara att inte hela väggen lossnar nu...

Honungsrosen här har ockuperat en takstege som sin privata spaljé - det funkar också! Om man inte behöver klättra upp på taket alltså.
 
Det är ett bra upplägg, men du bör nog ha några väldigt långa och väldigt välförankrade stolpar för att någotsånär kontrollera en honungsros som satt fart på växandet (om det fortfarande är en sådan du tänker dig dvs?)

Jag har funderat på någon liknande konstruktion till min andra Ghislaine de Feligonde, men tvekar när jag ser växtkraften hos den första. Skaffade först en någorlunda normal spaljé till den, men den blir så djävulskt tung när det blåser och regnar så den rasade flera gånger. Nu har jag gått över till att bulta fast rejäla fästen i väggen och surra fast eländet i dem med grova rep. Hoppas bara att inte hela väggen lossnar nu...

Honungsrosen här har ockuperat en takstege som sin privata spaljé - det funkar också! Om man inte behöver klättra upp på taket alltså.
Tänkte stolpar i 75*75 mm. Borde hålla tycker jag
 
Får ge upp det där med att läsa ikapp. Vad ni skriver :)

Har fått ner nästan allt jag sått där det ska stå nu.
Rådjävlen som åt upp min pelargon och blomsterbönorna har nu även ätit upp potatisblasten :rage:. Nästa projekt får bli att försöka mig på mer planerad rådjursrepelering.
I övrigt växer det bra. Morötterna kommer superfint om än lite fläckvis. Rensar bara precis i raderna och tar varje dag för att ha svinmållan som antirådjursskärm. Den verkar inte riktigt lika förtjust i svinmålla som övriga saker.

Hade förra året en plan på att bygga en lång spalje mot grannen men orken tog slut. I den skulle det växa honungsros. Med rådande inflation så funderar jag på att planera om projektet och istället bygga ett par tre "stolpar" som de får klänga i. Typ något sådant här
Visa bifogad fil 93079

Är det någon som använder en batteridriven trimmer? Jag måste skaffa ny för jag drar inte fram en sladd så det blir aldrig trimmat här. Vad ska man tänka på?
Vi har denna. https://www.jula.se/catalog/tradgar...rs-rojsagar/batteridriven-grastrimmer-004478/
Sjukt nöjda.

Viktigt att man har en med rejält batteri
 
Jag har samma batteritrimmer som i inlägget ovan (och skruvdragare som den delar batteri med). Det är otroligt smidigt att använda batteritrimmer jämfört med en "riktig" trimmer, så nu orkar jag trimma varje gång jag klippt gräset. Dock är den inte lika stark som en besindriven, så de områden där jag har äng som trimmas ner klarar den inte t ex. Plus att den täcker mindre yta, då skaftet är mycket kortare och tråden inte går ut så långt heller (kåpan sitter nära trimmerhuvudet). Så till större områden blir det ineffektivt, men toppen runt alla rabatter, husgrunden och så vidare.
 
Jag har samma batteritrimmer som i inlägget ovan (och skruvdragare som den delar batteri med). Det är otroligt smidigt att använda batteritrimmer jämfört med en "riktig" trimmer, så nu orkar jag trimma varje gång jag klippt gräset. Dock är den inte lika stark som en besindriven, så de områden där jag har äng som trimmas ner klarar den inte t ex. Plus att den täcker mindre yta, då skaftet är mycket kortare och tråden inte går ut så långt heller (kåpan sitter nära trimmerhuvudet). Så till större områden blir det ineffektivt, men toppen runt alla rabatter, husgrunden och så vidare.

Instämmer då jag också har samma som ovan. Gick från tung bensindriven och skillnaden går förstås inte att ta miste på, blev något besviken. Men, fördelen är ju att den är lätt och bra till mindre utrymmen.
 
Grattis på födelsedagen till mig från mig själv. :D
Visa bifogad fil 93076

Ville egentligen köpa perenner men blev gravt besviken på utbudet (ej utplockat bara dåligt utbud). Fann sedan denna oplanerade, lysande rosa skönhet och jag har en förkärlek till rhododendron. :love: Ynka 100 kr nu med Blomsterlandets rea. Och är man medlem får man ett niopack rosor på sin födelsedag. :love: #dagenstips

Nejmen wow en sån goding! 100 kr bara!? Måste förbi Blomsterlandet och se om vi kan ha några sådana godingar. Och såklart hitta en plats för den i trädgården 😅
 
Nejmen wow en sån goding! 100 kr bara!? Måste förbi Blomsterlandet och se om vi kan ha några sådana godingar. Och såklart hitta en plats för den i trädgården 😅
Ja de kostar 200 vanligtvis med Blomsterlandet har 50% på mycket just nu. :) Finns ju olika sorter och vissa är mycket dyrare. Den har verkligen lysande rosa blommor med svarta prickar inuti. Så fin!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp