Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får ge upp det där med att läsa ikapp. Vad ni skriver :)

Har fått ner nästan allt jag sått där det ska stå nu.
Rådjävlen som åt upp min pelargon och blomsterbönorna har nu även ätit upp potatisblasten :rage:. Nästa projekt får bli att försöka mig på mer planerad rådjursrepelering.
I övrigt växer det bra. Morötterna kommer superfint om än lite fläckvis. Rensar bara precis i raderna och tar varje dag för att ha svinmållan som antirådjursskärm. Den verkar inte riktigt lika förtjust i svinmålla som övriga saker.

Hade förra året en plan på att bygga en lång spalje mot grannen men orken tog slut. I den skulle det växa honungsros. Med rådande inflation så funderar jag på att planera om projektet och istället bygga ett par tre "stolpar" som de får klänga i. Typ något sådant här
Visa bifogad fil 93079

Är det någon som använder en batteridriven trimmer? Jag måste skaffa ny för jag drar inte fram en sladd så det blir aldrig trimmat här. Vad ska man tänka på?
Jag har en trimmer från Makita som jag älskar! Den gick faktiskt sönder efter två år, men då skickade dom en ny motor som tog tre minuter att byta. Kul att kunna reparera! Hade en från Biltema förut och den "dög" i två säsonger, sen var batteriet slut och det gick inte att köpa ett nytt.
 
Jag har en trimmer från Makita som jag älskar! Den gick faktiskt sönder efter två år, men då skickade dom en ny motor som tog tre minuter att byta. Kul att kunna reparera! Hade en från Biltema förut och den "dög" i två säsonger, sen var batteriet slut och det gick inte att köpa ett nytt.
Funderande på just Makita eftersom skruvdragaren är samma märke men blev lite irriterad över att de säljs utan batteri alternativt är svindyra. Går iofs att köpa med batteri betydligt billigare om man köper ett pack med en slagborrmaskin. Hur i hela friden kom man på den märkliga kombinationen :confused1: Blev grinig över att man ska pressas att köpa saker man inte behöver för att få ett bra pris
 
Funderande på just Makita eftersom skruvdragaren är samma märke men blev lite irriterad över att de säljs utan batteri alternativt är svindyra. Går iofs att köpa med batteri betydligt billigare om man köper ett pack med en slagborrmaskin. Hur i hela friden kom man på den märkliga kombinationen :confused1: Blev grinig över att man ska pressas att köpa saker man inte behöver för att få ett bra pris
Jag köpte min utan batteri för runt 900 kr då vi hade batterier redan. :) kombinationen med slagborr var supermärklig :laugh:
 
Behövde ta bort typ en halv tomatplanta, det var frukt&blommor vilket jag inte ens trodde med den sorten och mindre än sina sortfränder så enklare att hantera. Delen som jag tog bort var fortfarande levande men i princip av så tror inte att den hade överlevt att flytta runt för att vänja vid utevistelse:cry:
Blir så fäst haha men ett litet hopp finns kvar att den tar sig igen om än rangligare:heart
 
Nån som vet vad detta är? Fick påsen av en thailändsk kompis men hon vet inte namnet på engelska el svenska :)
20220615_095300.webp
 
Nu kommer jag med mina trädgårdsfrågor igen! Denna gången vill vi plantera ett träd för lite skugga. Vi bor i ett vanligt villaområde och har inte en enorm trädgård så vi kan inte gärna plantera nån 10-metersgrej utan det får vara något som inte blir så jäkla yvigt 😄 Vi har inte så mycket skugga i trädgården så det är väl främst det vi vill uppnå. Vet inte om jag nödvändigtvis vill ha någon form av fruktträd men hit me med era bästa förslag!
 
Jag har samma batteritrimmer som i inlägget ovan (och skruvdragare som den delar batteri med). Det är otroligt smidigt att använda batteritrimmer jämfört med en "riktig" trimmer, så nu orkar jag trimma varje gång jag klippt gräset. Dock är den inte lika stark som en besindriven, så de områden där jag har äng som trimmas ner klarar den inte t ex. Plus att den täcker mindre yta, då skaftet är mycket kortare och tråden inte går ut så långt heller (kåpan sitter nära trimmerhuvudet). Så till större områden blir det ineffektivt, men toppen runt alla rabatter, husgrunden och så vidare.
Killen är inne på att skaffa en batteridriven dewalt då han redan har skruvdragaren och tycker de verkar smidigt att de kan dela batteri.
Röjsågen får i så fall flytta till hans papps hus där den behövs för att klippa gräset, men hemma behövs den knappt längre (blivit mindre att klippa med den).
 
Jag svarar för jag har sneglat på sådana själv... en gjuter dem själv med en form som bla finns på Jem&Fix :)

Edit: OMG... hittade en sida med UNDERBARA gjutformar! Bla den här: https://betongformar.se/gjutform-for-betong-i-plast/gjutform-springande-hast :love:
Åh, jag villhöver den, fjärilen och kompassrosen :love: Kompis skulle älska krokodilen! Sparar hemsidan för inspiration... :angel:

Snokade runt på deras hemsida, kan det vara det här? ☺️

https://www.eastwestseed.com/crops/kangkong
Det kan det nog va, tack :laugh:

Ser rimligt ut! O verkar stämma på beskrivningen. Tack :laugh:

Spännande med en sån här gröda, ska definitivt sätta den :D
 
Nu kommer jag med mina trädgårdsfrågor igen! Denna gången vill vi plantera ett träd för lite skugga. Vi bor i ett vanligt villaområde och har inte en enorm trädgård så vi kan inte gärna plantera nån 10-metersgrej utan det får vara något som inte blir så jäkla yvigt 😄 Vi har inte så mycket skugga i trädgården så det är väl främst det vi vill uppnå. Vet inte om jag nödvändigtvis vill ha någon form av fruktträd men hit me med era bästa förslag!
Klotrobinia, silverpäron, något litet prydnads körsbär, eller en mindre rönn typ Carmencita kanske?
 
Nu kommer jag med mina trädgårdsfrågor igen! Denna gången vill vi plantera ett träd för lite skugga. Vi bor i ett vanligt villaområde och har inte en enorm trädgård så vi kan inte gärna plantera nån 10-metersgrej utan det får vara något som inte blir så jäkla yvigt 😄 Vi har inte så mycket skugga i trädgården så det är väl främst det vi vill uppnå. Vet inte om jag nödvändigtvis vill ha någon form av fruktträd men hit me med era bästa förslag!
Rosenhagtorn är väldigt vackert!
 
Nu kommer jag med mina trädgårdsfrågor igen! Denna gången vill vi plantera ett träd för lite skugga. Vi bor i ett vanligt villaområde och har inte en enorm trädgård så vi kan inte gärna plantera nån 10-metersgrej utan det får vara något som inte blir så jäkla yvigt 😄 Vi har inte så mycket skugga i trädgården så det är väl främst det vi vill uppnå. Vet inte om jag nödvändigtvis vill ha någon form av fruktträd men hit me med era bästa förslag!
Jag skulle nog titta efter en större buske. Fläder kanske. Den går att hålla efter så den inte blir stor. Och flädersaft är gott.
 
Såatteh, kan visst inte skylla på sorkarna i alla fall, sent omsider dök både tulpan och blåstjärna upp. I juni. Inga vårlökar här inte! Krokus bästade också också men de bladen hann bli massakrerade av robotgräsklippare :cry:
DSC_1958.webp
 
Ni som är fiffikus här, kan ni hjälpa mig? Jag är på jakt efter ett hölster till sekatör, det hittar jag flera vid googling. Men, eftersom jag byter arbetsbyxor då och då efter väder skulle jag vilja ha ett som man fäster på knappen på benet. Finns det? Eller har ni något annat supertips? Det är ju mycket ner på knä och upp för mig i jobbet så det får liksom inte vara i vägen.
 
Ni som är fiffikus här, kan ni hjälpa mig? Jag är på jakt efter ett hölster till sekatör, det hittar jag flera vid googling. Men, eftersom jag byter arbetsbyxor då och då efter väder skulle jag vilja ha ett som man fäster på knappen på benet. Finns det? Eller har ni något annat supertips? Det är ju mycket ner på knä och upp för mig i jobbet så det får liksom inte vara i vägen.
Jag stoppar bara ner min sekatör i byxfickan. Har ju såna där "utanpåfickor" med flera fack.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp