Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite sådär det bara hände. Vi skall köpa ett nytt astrakan. Det gamla dog tappade barken. Köpte nytt 2020 förra sommaren tappade det löven och så blev det inget med det. Vi har idag fyra äpple sorter. Ett Lobo ett alice ett sävstaholm (Självklart som Vingåkers bo) och ett Fredrik. Lobo är det enda stora sävstaholm är närmare 10 år nånting de andra två yngre.

Åh, Lobo! Jag fingrade längtansfullt på ett Lobo på Mobackes i helgen, men sambon tyckte inte att vi hade plats (vare sig i bilen eller i trädgården).

De som dränerade vår husgrund för tre år sedan sågade nämligen av den inympade grenen med Lobo ända in på stammen för att komma in med grävmaskinen.
 
Pappa är min idol 🤗

20220613_193723.webp


24 säckar jord och drygt 1.5 kbm hästskit har han lassat av åt mig, 73 år gammal arbetsmaskin ❣️ Själv var jag ju pga astmahosttrasiga revbensmuskler i hela bröstkorgen till absolut 0 hjälp idag 🤷‍♀️
 
Vi har grävt ut runt harget och fixat med lite singel och flyttat ut stenarna (de låg ända in vid väggen innan), så nu slipper gräsklipparen ev gå in i väggen vilket var anledningen att vi fixade till. Ska fyllas på med lite mer singel på något ställe, men det blev riktigt bra.

Jag grävde ur på ena sidan och jämnade till gräsmattan lite, den va som en bulle mot väggen innan, så nu är det väldigt svag lutning. På sikt ska lutningen bort helt, men får börja någonstans. 😅

58D06737-A538-484E-8B7C-D3361983C8E1.jpeg
 
Går bet på att hitta vad det här är för träd...? Silverpäron? Det blommar inte och verkar ej få någon frukt, så jag är tveksam, men kanske är den i för dåligt skick för det.
 

Bifogade filer

  • PXL_20220610_141450241.webp
    PXL_20220610_141450241.webp
    586,7 KB · Visningar: 43
Igår kom det skurar vareviga gång jag och kompis försökte göra nåt på lotten :cautious: men fick upp första sidan av staketet hjälpligt och röjde bort det som var kvar på blivande uteplatsen så blev bra ändå. Ska bara fästa staketet lite bättre sen. Har fått ormöga och nån näva också, blir fint!
 
@Lillgrådis Fick du rätt sorts aklejfrön? Eller har det bara blivit blad än så länge?

Intet är som väntans tider, vårflodsveckor, knoppningstider.... :)

De har växt på sig bra, trodde att några skulle kunna blomma redan i år faktiskt men hittills bara blad så de vill nog bo in sig i ett år till. Men jag har ju gott om fröer kvar så jag sår nog några fler i år alldeles oavsett! Och det finns ju lyckligtvis inga "fel sorts" aklejor, bara vackra på olika sätt. :heart
 
Ah så nöjd jag var, klar med utplantering av sommarblommor i "varmbänken". Nöjd med detta vilar jag något i en solstol innan det är dags att gå in. Just som jag gått in uppenbarar sig årets störtskur! Sicken timing och jag kan bara tänka mig hur förskräckta de små plantorna är. Det kom några hagelkorn också och regnade så det var alldeles vitt ute. Lite regn efter plantering kändes som ypperlig tur men när regnet slog hastighetsrekord var jag inte lika nöjd.

Nåja. Jag tror ändå det kommer bli en alldeles hejdundrande blomning där i lådan vad det lider! Säkerligen för tätt planterat men hellre gallra och kanske flytta lite senare än att behöva beskåda tomma jordfläckar. Förhoppningsvis också en dämpande effekt på ogräset. :idea:
 
trädgårdsrea på blomsterlandet och givetvis villhöver vi lite mer fruktträd. Några äpplen får det nog bli och jag skulle vilja ha päron också. Enligt hemsidan har de bara Greve Moltke i min prisklass. Är det likadant med päron som med äpplen, att de behöver vissa sorter för att pollineras? Eller funkar det med bara ett Greve Moltke?
Vi har förvisso ett familjeträd (4 sorters päron) som är uråldigt men ingen vet ju hur länge det lever...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp