Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, det är väl ingen större skillnad så utan det är bara olika grundmaterial. Matrester bryts ner relativt snabbt beroende på vad det är (det är ju i allmänhet finfördelat och ofta processat material). Det en ska vara lite försiktig med är sådant som är hårt behandlat med bekämpningsmedel, vissa persistenta sådana kan finnas kvar i komposten.

Matrester som är tuffare att bryta ner är tjockare skal från mer exotiska växter som odlats konventionellt, tex citrus. Ekologisk citrus bryts ner snabbare.
Oh, mycket intressant. Tänkte att matrester inte alltid är växtbaserat å tänkte väl om det påverkade, men då låter det som det inte gör det.

Inte för att någon kompost är aktuell i dagsläget, men kan va bra å ha lite koll ifall man ändrar sig en vacker dag. 😇
 
Oh, mycket intressant. Tänkte att matrester inte alltid är växtbaserat å tänkte väl om det påverkade, men då låter det som det inte gör det.

Inte för att någon kompost är aktuell i dagsläget, men kan va bra å ha lite koll ifall man ändrar sig en vacker dag. 😇

De är fortfarande organiskt material. Det som tar absolut längst tid för att brytas ner när det gäller organiskt material är ben och tänder, annars går det rätt fort.
 
De är fortfarande organiskt material. Det som tar absolut längst tid för att brytas ner när det gäller organiskt material är ben och tänder, annars går det rätt fort.
Det där fick mig att tänka på rätt makabra tankar, som att gräva ner lik. 😅
Men nej inget jag ska pyssla med, tror jag håller mig till växter. 🙈

- - -

Funderar på att åka till blomsterlandet, fick min välkomst check (hundra år senare 😅) och den är bara giltig till den 23:e juni, så nu funderar jag på vad jag kan köpa för runt 50kr eller mer.
Köper jag en blomma vet jag att killen kommer gå i taket, så kanske sikta på gräsfrön istället. 🤔
 
Alltså, jag har varit så himla duktig. Mycket ser ut som hej kom och hjälp mig, då får man zooma in på det som är bra. :) Och det är himla bra att jag finrensat runt två av tre rader med morötter! Inne bland de små små späda skotten med morötter har jag rensat bort precis allt som inte är en morot. Svinmållan är enkel, men revande ogräs som vitklöver och våtarv samt jordrök som med sina stora, mjuka blad nästlar sig in bland allt annat... Bara en rad kvar och där tog sig inte morötterna så bra, så det är enklare att rensa. Dessvärre körde jag sönder skylten med trimmern så vet inte vilken sort jag bör stödså med. :confused:

Jag har också rensat resten av detta land nästan färdigt. I processen har jag sparat självsådda blommor som vallmo, blåklint och klätt som jag brukar ha där. Jag började som vanligt en mer brutal rensning men övergick till finlir på knä efter att ha sett blomplantorna. Efteråt när det är enkelt att se och undvika blommorna kan jag använda mitt favoritverktyg för att skära av de ogräs jag inte fick med rötterna på:
006402434.jpg

Den heter visst gångskyffel. Min är en jättegammal modell som är över 50 år gammal. Man skjuter den framför sig och drar tillbaka, likt när man sopar en stallgång. Oerhört effektiv och lätt. Funkar lika bra på grus som på jord. Är det bara ogräs använder jag den direkt (i gångarna) eller efter att jag rensat för att verkligen få bort rötterna (funkar ju dock ej på pålrötter som maskros). Dagens tips!
 
Ganska kaxigt om du syftade på ogrässkylten! x antal tusen kvm tomt och bara näe, jag har faktiskt ingen aning om var jag skulle kunna hitta ett ogräs, äsch då vilken osis. :laugh:

(jag gillade också den skylten! Resten av formarna vågade jag inte kolla för att undvika mer villhöver)

:rofl::rofl::rofl:

Givetvis är det så. Jag har inte ogräs, jag är rik på allehanda växtlighet :cool:

Edit: Här mäts inte tomten i kvadratmeter utan hektar... :p

Edit 2: F-n vad jag är glad att mina bönder tar hand om ca hälften av den :laugh:
 
Nä. Vill du ha en blomma ska du köpa en blomma.

Edit: Gräsfrö köps billigast på Jula, Rusta osv när de har utförsäljning i slutet på sommaren.
Hittade ändå ingen blomma jag ville ha.

Behöver gräsfröns nu och just den sorten jag köpte har jag inte sett varken på rusta, jem&fix eller byggmax. Jula har vi inte här än och det lär dröja. 😅
 
Jag föll också för frö-rea, men var duktig och höll mig till sådant som inte är helt för sent för säsongen; anisisop, vårbrodd, temynta, strandlövkoja och trädgårdsnattviol. Och mer strandkrassing, den verkar klara mitt blåshål. 😅

Sen hade hornbach sexpack jordgubbar för 69:-, så det fick bli en låda 'Ostara'. Ångrar att jag inte köpte mer 'Toscana' när jag var på Cramers i början av sommaren, men det här får bli bra för i år åtminstone. Har ett gäng 'Temptation' från frö också, men de kommer ju inte ge skörd i år. Mina 'Mara de Bois' har redan bär på gång, så det blir nog några fler sådana till nästa år också... ❤️
 
Varför nöja sig med tre äppelsorter, när man kan ha 4 🤔

Visa bifogad fil 92955

🤷‍♀️
Lite sådär det bara hände. Vi skall köpa ett nytt astrakan. Det gamla dog tappade barken. Köpte nytt 2020 förra sommaren tappade det löven och så blev det inget med det. Vi har idag fyra äpple sorter. Ett Lobo ett alice ett sävstaholm (Självklart som Vingåkers bo) och ett Fredrik. Lobo är det enda stora sävstaholm är närmare 10 år nånting de andra två yngre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp