Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har brist på täck/utfyllnadsmaterial så jag ska åka ner till slakteriet och hämta sly vi tog ner förra året. Jag ÄLSKAR min kompostkvarn från Biltema, jag kan använda mitt egna sly och slipper köpa täckbark! :up: :love:

Jag behöver också till några nya pallkragar jag ska anlägga, de ska "hugelbäddas" :)

Edit: Jag behöver sten med och har en rejäl hög nere där så det blir ett gäng sådana också.

Edit 2: Slakteriet är alltså pappas gamla slakteri som numera huserar sådant från jobbet jag tagit med hem :angel: dvs sten :D
 
Jag har brist på täck/utfyllnadsmaterial så jag ska åka ner till slakteriet och hämta sly vi tog ner förra året. Jag ÄLSKAR min kompostkvarn från Biltema, jag kan använda mitt egna sly och slipper köpa täckbark! :up: :love:

Jag behöver också till några nya pallkragar jag ska anlägga, de ska "hugelbäddas" :)

Edit: Jag behöver sten med och har en rejäl hög nere där så det blir ett gäng sådana också.
Jag har funderat på det där med kompostkvarn, när du skriver sly, är det även väldigt tunna grenar också? Ser mest om hur grova grenar dom är duktiga på, men för mig är problemet allt jäkla småskräp pilen sprider omkring sig. Dröm att inte behöva samla ihop och antingen slänga på kompost eller köra iväg med :love: En mesig halv-storm så är gräsmattan full av småkvistar.
 
Jag har funderat på det där med kompostkvarn, när du skriver sly, är det även väldigt tunna grenar också? Ser mest om hur grova grenar dom är duktiga på, men för mig är problemet allt jäkla småskräp pilen sprider omkring sig. Dröm att inte behöva samla ihop och antingen slänga på kompost eller köra iväg med :love: En mesig halv-storm så är gräsmattan full av småkvistar.
Mamma kör alla vattskott från äppelträden. :up: man kan ju ofta ställa in valsens avstånd.
 
Jag har funderat på det där med kompostkvarn, när du skriver sly, är det även väldigt tunna grenar också? Ser mest om hur grova grenar dom är duktiga på, men för mig är problemet allt jäkla småskräp pilen sprider omkring sig. Dröm att inte behöva samla ihop och antingen slänga på kompost eller köra iväg med :love: En mesig halv-storm så är gräsmattan full av småkvistar.

Inga problem, majoriteten av smågrenarna och kvistarna från en sälg vi tog ner förra året är nu utspridda på gården som hack. Min enkla, billiga kvarn från Biltema tar upp till ca 3cm i diameter utan problem.

Valsen går som sagt att ställa in som @Ninnurur sa, jag tar hallonris utan problem också.
 
Mamma kör alla vattskott från äppelträden. :up: man kan ju ofta ställa in valsens avstånd.

Inga problem, majoriteten av smågrenarna och kvistarna från en sälg vi tog ner förra året är nu utspridda på gården som hack. Min enkla, billiga kvarn från Biltema tar upp till ca 3cm i diameter utan problem.

Valsen går som sagt att ställa in som @Ninnurur sa, jag tar hallonris utan problem också.
Perfekt, ser redan fram emot att tugga det tjocka lager kvistar som brukar dyka upp efter snösmältning nästa vår! :D
 
Jag kommer också att kartgallra några av förra årets träd... men det skär verkligen i själen att göra det :D
Bättre några få äpplen på trädet, än fullt med skrumpen småkart på marken runt trädet :idea:

Giganthäcken blev kapad och grenar forslade till brännhögen på ca 1 h. När det försvann så upptäckte jag att det kommer förvånansvärt många små rotskott bland virrvarret av gamla grenar :up: ska rensa ogräset också och får vara försiktigare än jag tänkt, så jag inte rycker upp småskotten 😅
 
Börjar se slutet på häckeländet men fick gå in pga ösregn. Vill bara bli klar med det nu. Helt slut i armarna över att ha släpat alla "grenar"
20220612_142602.webp


Det ser inte så högt ut men det som är kvar är drygt 1,7m och det som tas bort 3-4m
 
Sådär ja, mer delikata blad på väg till de slemmiga typerna i trädgården.... 40 % på dahlior från Klostra om man handlat där tidigare i år. Det lyckades inte att motstå detta ju. (Men det ska inte bli mördarsniglarnas turdag! Jag får helt enkelt expandera deras otursdag till att bli deras otursår.)
 
Vi har grävt upp runt garget och tuvorna är tänkt att fylla upp de hål i ”parken”.

Påbörjade och sen mitt i fick vi pausa å gå in å äta. Givetvis kom det något liknande åskskur. Inte jättesugen på att gå ut att fortsätta när jorden i princip blivit som gegga/lera. Lite av tuvorna klarade sig då de ställdes under tak. Imorrn kommer jag inte ha mycket tid att fixa.
 
Vi har grävt upp runt garget och tuvorna är tänkt att fylla upp de hål i ”parken”.

Påbörjade och sen mitt i fick vi pausa å gå in å äta. Givetvis kom det något liknande åskskur. Inte jättesugen på att gå ut att fortsätta när jorden i princip blivit som gegga/lera. Lite av tuvorna klarade sig då de ställdes under tak. Imorrn kommer jag inte ha mycket tid att fixa.

Fast det är lättare att gräva när det inte är snustorrt.
 
Nästan alla mina solrosor har kommit ut i rabatten, hoppas dom överlever och får blomma. Dom är hyfsat stora för att vara bebisar så tror inte nån kaniner är intresserade 🤞 även mini kiwisarna kom på sina platser, påbörjat nån kruka också men hann inte färdigt. Måste få ner rosor, zinnia, rosenskära och sommar flox med. Hur tätt är för tätt att plantera? 😅 Känns som det verkligen blir trångt om plats därute nu ^^
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp