Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
20220611_175509.jpg


Och sista delen.. alla 3jordgubbsplantor (2 på bilden före)har jordgubbar på g :love:
 
Har inte läst hela tråden ;) men det kanske även är ok med balkongväxter och odling?

Mina tulpaner har gjort sitt och ska bytas ut mot… jordgubbar tror jag. Har bara inte hittat vad exakt jag ska ha för några. Tips på goda, härdiga sorter för zon 1?

Var också iväg förra veckan och köpte en japansk lönn :love: och en glansmispel som ska agera som avskiljare. Båda blir egentligen över maxhöjden, men i så fall får jag flytta innan de blir så stora. Väldigt fina båda två!
Min mispel går mot döden. Knappt två veckor klarade den sig :meh: Jag vet inte vad som hänt den heller, förra helgen blommade den som bara den och nu har både blad och blommor (samt knoppar) börjat vissna. Antar att den kanske fick för mycket vatten i samband med inköp när det stormade och ösregnade, alt. om stormen är boven. Nåja, det får nog bli att köpa något annat tåligare istället.

Någon som har tips på ”balkongträd” på max 2m som klarar Malmös hårda vindar? :p
 
Klippte gräset igår och som ett brev posten gick gräsklipparen sönder. 🤣 Vår trädgård är helt enkelt en gräsklipparmördare. Körde på någon sten och nej den är inte riktigt sönder men jag tror en kniv fick sig en smäll, och nu är det obalans så den tar i kåpan. Dvs dumt att köra vidare för då kommer den verkligen gå sönder. Får ta hjälp att räta till kniven.

Idag är jag mycket nöjd med att ha rensat nästan hela stora landet på ogräs som vuxit sig stort. Dock lättrensat då det mesta var svinmålla. :) Är framförallt nöjd med att jag precisionsrensat kring morötterna samt lämnat sådd vallmo och självsådda blommor. För att toppa allt lyckades jag även vattna de stackars morötterna som förlorat allt sitt gröna täcke, även om en treåring gjorde sitt bästa för att a) trampa på dem eller b) dränka dem. 😄
Har lite kvar att rensa men har helt gjort klart en rad med morötter i alla fall!

Nästa moment blir att få ut kartongen och göra i ordning pallkragarna. För att inte tala om växthuset. Men har börjat näringsvattna tomater och chili så de inte ska krokna helt i väntan. :)
 
Det blev en del gjort. Mycket micropauser. Skurade mina krukor. Inte rört dom på två år. Rensade rabatter- som i rev bort halvmeter långa revor med snärjmåra och nässlor. Kaprifolen styrdes upp med sekatör och snöre. Plockade bort några sektioner kompostgaller som inte behövs sen vi tog bort gammelhunden för två somrar sen. Hon grävde och tuggade på en del växter. Sopade altandäcket.
 
Storshoppade petunior och lite andra gulliga blommor till mina krukor, hoppas hinna få på plats imorgon. Försöker med tankekraft tvinga mina sommarblommor i rabatten att blomma NU!^^ Har iof fina pioner, nävor, akleja och nån iris som är väldigt fina att se på fram till dess, det går då verkligen ingen nöd på mig :love:
 
Är det någon som vet vad det här är för litet träd? Och ska de ”nya” gröna grenarna och bladen vara där eller är det något jag borde ta bort? Trädet har inte växt något sedan vi flyttade in.
 

Bifogade filer

  • 147C6C6A-4900-44B0-AE36-81623C79F811.webp
    147C6C6A-4900-44B0-AE36-81623C79F811.webp
    573 KB · Visningar: 39
På morgonens agenda står att kapa ner giganthäcken jämns med "fotknölarna".
Kapade bort en hel del i höstas och mycket av den lever längre ner, men den verkar inte orka dra upp vätskan hela vägen så allt torrskit ska bort, så att den kan skjuta nya fräscha skott :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp