Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är de sista blommorna från jobbet planterade. Det blev totalt 10 krukor. Så härligt att kunna frossa i blommor.
20220611_121337.webp

De rosa petuniorna skär sig tyvärr mot huset, men det var den färgen som fanns kvar. De blå tog slut.
 
På väg till Bollnäs och det blir givetvis ett besök på Mobackes!

Jag brukar åka till Bollnäs o jobba några gånger i månaden. Har dock aldrig varit in, bara åkt förbi vid några tillfällen.
Ska upp igen den 20.
Kan ju gå in och kika iallfall.
Sen har ju inte skaffat några jordgubbar för iår ännu tex . :angel:
Och skatteåterbäringen har ju kommit in.
Kanske kan hitta något bra hörn någonstans på uteplatsen ifall det skulle råka följa med något mer hem också.
Och krisar det kan jag ropa på @manda för platsråd. :D
 
Jag brukar åka till Bollnäs o jobba några gånger i månaden. Har dock aldrig varit in, bara åkt förbi vid några tillfällen.
Ska upp igen den 20.
Kan ju gå in och kika iallfall.
Sen har ju inte skaffat några jordgubbar för iår ännu tex . :angel:
Och skatteåterbäringen har ju kommit in.
Kanske kan hitta något bra hörn någonstans på uteplatsen ifall det skulle råka följa med något mer hem också.
Och krisar det kan jag ropa på @manda för platsråd. :D
Jomen gör det! Det löser vi. Tex på bilden syns kaprifol, läkemalva, citronmeliss, timjan, oregano, gräslök, lavendel, löparfetblad, två mynta, mattram, en okänd volontär som kom med mattramen, nässla, rädisa, röd trädgårdsmålla, röd ruccola, perenn ruccola, svartrot, gode henriks målla, åkerbär, allåkerbär, fikon(-bäbis), pimpernöt, ringblomsbäbis, dill, perenn broccoli och brobsfänkål. Hjärterum och stjärterum osv. Klart du får plats med ALLT!!! :love: :angel:

Älskar mobackes ju.
8BD146E6-D26D-410D-80C6-24DA998DFE26.jpeg

Edit: glömde nämna salvian och rosmarinen. :p
 
Jag tyckte det var lite märkligt att inte någon av timjan fröerna jag satte hade grott.
Så idag fuskade jag å köpte en färdig buske att sätta ner. Sätter spaden där de ska va och upptäcker världens svart myrbo.
Hur blir man av med dom i en odlingslåda?!

Det är blåbärsbuske och gräslök precis intill och jordgubbarna är i samma låda, men de verkar ta sig.

Visa bifogad fil 92784

Det enda som tar kål på dem är myrpulver eller att dränka dem... dvs inte så bra i odlingarna. Jag hade grävt om ordentligt och haft ut en massa kanel (som de inte tycker om) samt varit noga med vattningen utan att dränka växterna.
 
Det enda som tar kål på dem är myrpulver eller att dränka dem... dvs inte så bra i odlingarna. Jag hade grävt om ordentligt och haft ut en massa kanel (som de inte tycker om) samt varit noga med vattningen utan att dränka växterna.
Googlade lite och myrr var ingen höjdare för växterna, istället rekommenderades sådana där myrdosor alternativ röra runt i jorden och djupvattna för att oroa myrorna så de flyttar.

Testar och kör på oroa metoden å ser om de flyttar, får hålla koll så de inte flyttar till de andra lådorna bara.
Timjanen fick hoppa ner bredvid salladen just nu, kanske bättre den är där.
Killen funderade på att köpa dill också får se om vi kan få plats med det någonstans. 😅
 
Såg första skymten till en liten liten jordgubbe. 🍓😍❤️
Varför blir man nästan lite löjligt glad när det är från de plantorna man drivit upp själv?
Är ingen jätteskörd på G men hoppas få smaka på en innan fåglarna tar dom. Hade inte tänkt näta i år då jag inte ens förväntade mig en skörd öht.

717D3E71-806B-43BE-A238-E7BC0D8F0E0C.jpeg
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp