På väg till Bollnäs och det blir givetvis ett besök på Mobackes!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har det och gissar att det kommer gå bra (pga outrotbarheten). De skott jag tog i fjol stod i en liten plastkruka (kanske 1,5 liter) utan skydd och utan att jag grävt ned krukan i jord/kompost över hela vintern och de har alla tagit sig och är på väg i blom. Nu står de i ca 20 liter jord.Kan man ha kaprifol i kruka?
Det är det enda jag har preppat om krisen kommer. Tyvärr tror jag inte att de kommer räcka väldigt längeNi som odlar en ohelig mängd dahlior... det finns alternativa användningsområden för dem
https://alltomtradgard.expressen.se/vaxter/perenner/atliga-perenner/
Kan man ha kaprifol i kruka?
Jag brukar åka till Bollnäs o jobba några gånger i månaden. Har dock aldrig varit in, bara åkt förbi vid några tillfällen.
Förskräckligt, att inte växterna bara kan anpassa sig efter våra behov av att ha mängder?!Läste just på om planteringsavstånd för pioner och det ska tydligen vara 1-1,5 m
Jag tänker ju bli crazy-pion-woman i stugan nu när verandan/altanen är klar, men med det avståndet så kan jag ju inte bli crazy
Jomen gör det! Det löser vi. Tex på bilden syns kaprifol, läkemalva, citronmeliss, timjan, oregano, gräslök, lavendel, löparfetblad, två mynta, mattram, en okänd volontär som kom med mattramen, nässla, rädisa, röd trädgårdsmålla, röd ruccola, perenn ruccola, svartrot, gode henriks målla, åkerbär, allåkerbär, fikon(-bäbis), pimpernöt, ringblomsbäbis, dill, perenn broccoli och brobsfänkål. Hjärterum och stjärterum osv. Klart du får plats med ALLT!!!Jag brukar åka till Bollnäs o jobba några gånger i månaden. Har dock aldrig varit in, bara åkt förbi vid några tillfällen.
Ska upp igen den 20.
Kan ju gå in och kika iallfall.
Sen har ju inte skaffat några jordgubbar för iår ännu tex .
Och skatteåterbäringen har ju kommit in.
Kanske kan hitta något bra hörn någonstans på uteplatsen ifall det skulle råka följa med något mer hem också.
Och krisar det kan jag ropa på @manda för platsråd.
Eldkrona, Lantana camara@Wille vad är de där rödgulaoranga?
Jag tyckte det var lite märkligt att inte någon av timjan fröerna jag satte hade grott.
Så idag fuskade jag å köpte en färdig buske att sätta ner. Sätter spaden där de ska va och upptäcker världens svart myrbo.
Hur blir man av med dom i en odlingslåda?!
Det är blåbärsbuske och gräslök precis intill och jordgubbarna är i samma låda, men de verkar ta sig.
Visa bifogad fil 92784
Googlade lite och myrr var ingen höjdare för växterna, istället rekommenderades sådana där myrdosor alternativ röra runt i jorden och djupvattna för att oroa myrorna så de flyttar.Det enda som tar kål på dem är myrpulver eller att dränka dem... dvs inte så bra i odlingarna. Jag hade grävt om ordentligt och haft ut en massa kanel (som de inte tycker om) samt varit noga med vattningen utan att dränka växterna.
Jag fick veta de är lättodlade men kräver mycket vatten så trodde inte de skulle va praktiskt taget outrotbara men så behändigt, då slipper jag oroa migDu behöver nog inte vara orolig för kaprifolerna de är typ outrotbara
Eller hur??!!! Ska man verkligen behöva rätta sig efter växterFörskräckligt, att inte växterna bara kan anpassa sig efter våra behov av att ha mängder?!
Önskar jag kunde säga det samma om min buddlejaDen där döda Buddlejan var visst inte död. Så nu gar jag sågat lite på stubben och försökt rikta skotten åt bra håll. Och så har jag grävt bort rötter från plymspirea. De var 5 cm tjocka bitvis.