Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den är lik Petunian rhythm and blues som jag googlade fram 😊
Men oj, den verkar ju kunna bli helt fantastisk. Hur sköter jag den på bästa sätt? Nu har jag ju så att säga bara vattnat upp den.

16548869645177833695170861214100.webp
 
plantavstånd, vad är det? Man kan sätta ihop allt i vad som nu uppenbarar sig vara enormt tätt i krukor och sedan sura för att i princip alla blommor stannar i utvecklingen:mad:
:laugh::banghead:
Läste just på om planteringsavstånd för pioner och det ska tydligen vara 1-1,5 m :eek:
Jag tänker ju bli crazy-pion-woman i stugan nu när verandan/altanen är klar, men med det avståndet så kan jag ju inte bli crazy :meh::arghh:
 
Eftersom squashen blivit dubbelt så stor sen igår, så har jag provsmakat och gnagt i mig en nu på morgonen :up:

Om energin finns sen idag så tänkte jag fortsätta fixa med landet och om inte, så blir det nån annan gång :D ska dock försöka få gräset klippt idag, förutsatt att det inte kommer regn.
 
Projekt murgröna är på G. Nu ska vi bara va överens om vart den ska va. En stickling tryckte jag ner där det klagades på att de va så tråkigt med bara mossa å döda kvistar.
Tänkte kan ju testa å se om den trivs.

Sen tror jag det är något annat än murgröna i den ena glasslådan. Men vad vet ja inte. 🤔

D18F9DAC-FF80-4F4A-8442-644103600FA1.webp
 
Igår satte jag kaprifolskotten, var mycket mer än jag trodde så blev tvungen sätta dem på den nygrävda delen, 4 meter lång och 1 meter bred, de tog upp allt :eek: hoppas alla tar sig! Ska flytta dem när de rotat sig och jag hunnit gräva klart deras riktiga plats 😅 tar alla sig så blir det ca 30 plantor....

Imorgon gräver jag klart platsen för rosorna, är bara 2 meter att gräva kvar för de 2 jag skaffar i år! Sen är det bara att köpa rosorna vid tillfälle, troligen nästa helg el midsommar :laugh:
 
Igår satte jag kaprifolskotten, var mycket mer än jag trodde så blev tvungen sätta dem på den nygrävda delen, 4 meter lång och 1 meter bred, de tog upp allt :eek: hoppas alla tar sig! Ska flytta dem när de rotat sig och jag hunnit gräva klart deras riktiga plats 😅 tar alla sig så blir det ca 30 plantor....

Imorgon gräver jag klart platsen för rosorna, är bara 2 meter att gräva kvar för de 2 jag skaffar i år! Sen är det bara att köpa rosorna vid tillfälle, troligen nästa helg el midsommar :laugh:

Du behöver nog inte vara orolig för kaprifolerna :angel: de är typ outrotbara :rofl:
 
Jag tyckte det var lite märkligt att inte någon av timjan fröerna jag satte hade grott.
Så idag fuskade jag å köpte en färdig buske att sätta ner. Sätter spaden där de ska va och upptäcker världens svart myrbo.
Hur blir man av med dom i en odlingslåda?!

Det är blåbärsbuske och gräslök precis intill och jordgubbarna är i samma låda, men de verkar ta sig.

2619CDA2-98B8-4FC5-8493-32B4C5AAD7DD.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp