Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte jättebra koll, men beställde på samma sätt i fjol och det verkar vara fin grobarhet så det blir nog en beställning nu också :D Ska bara komma på vad jag BEHÖVER :angel:;)
Det låter ju toppen, jag har kollat på det för tänker att jag borde förså till nästa år, har ju plats även om det kommer krävas nån speciallösning för att rädda det från katterna... såg väldigt mycket jag vill ha :angel:

---------
Jag har fått kaprifolskott :bump: nån hybrid som blir orangegul. El ja, det är pinnar som står i en hink med vatten, ska planteras imorgon. Från den snälla granntanten på lottområdet, får mycket tips och skott av henne :heart

Fick se hennes altan för första gången när jag var där igår och den är helt fantastisk! :eek: Känns som en "cottage garden" och hon har allt möjligt! 3 kaprifoler där allihopa var gigantiska, hon klippte ner de pga huset ska målas men var flera meter höga och breda, superfina! Valnötsträd, hassel, persikoträd, bukettapel, kejsarkrona, björnbär, havtorn, honungsros m.m. Fick mycket inspiration till nästa år, måste ju få klart grunden först i år men sen så :love:
 
Jag tog hem penséer från jobbet idag och gav dem nytt liv i en rabatt. De skulle kastats annars. Jag tar nog hem mer i morgon.

IMG_20220609_173358_925.jpg


Sen hittade jag faktiskt en liten lindplanta i rabatten. Den ska jag ta hand om. Jag visste inte ens om att min lind blommat så den kunnat fröså sig.
 
Jag försöker planera hur jag ska göra den nya rabatten. Det blir dahlior och jätteverbena tillsammans på något sätt, och sen blåklint, zinnior, röd solhatt, rosenskära och några låga solrosor. Jag funderar på att ge dahliorna och verbenan längst till vänster och sedan sätta resten
FC1BB4D3-52E2-448C-8B0D-B5CD7F35058C.webp
åt höger. Eller så kanske jag borde blanda upp det.
 
Köpte lite perenner barrotade förra året men tog nog inte hand om dem på rätt sätt för det mesta dog. Dock har båda funkiorna klarat sig! Den lilla har legat bortglömd och på sidan hela vintern för jag trodde den var död. Ur en torr kruka såg jqg nyligen några gröna blad. Sen den fick vatten har den snabbt börjat växa så det kommer massor av skott precis vid jordytan nu. :)
Den mer vita är Fire and ice och den lilla är Frozen margarita. Brukar kolla på funkior på handelsträdgårdar och dessa fina sorter har jag aldrig sett nånstans, därav att jag slog till på barrotade från Klostra. Kan absolut tänka mig det igen nu när jag lärt mig hur man (inte) ska göra.
IMG_20220609_191622857_HDR.jpg
 
Sen köpte jag även denna Sum and substance på en handelsträdgård. Så fin den är! Nästan runda blad som är randiga och mjukt limegröna. Dock alldeles för stor och hög för denna rabatt. 😄 Så den ska jag flytta i höst och ersätter nog med funkian Devon green som står i en rabatt med en akleja mitt i sig. Kan må bra av lite delning samt flytt av aklejan. :)
IMG_20220609_135825864_HDR.webp
 
Här kommer en lista på mina "överblivna" fröer (bara blommor)

Allt är köpefröer (inte från trädgården) vissa av påsarna har passerat sista försäljningsdag men inget är supergammalt så
det är nog inget problem med grobarhet. Alla är öppnade men det är hyfsat med frön kvar i varje. Kostar inget mer än porto

Klockfacelia- Blue Wonder
Dockkrage -Blandade färger
Lövkoja- Beauty Of Nice
Verbascum- Mixed
Verbascum,- Flush of White
Zinnia- Sunbow purple
Fjädernejlika- Spring Beauty
Borstnejlika- Mix
Slingerkrasse- Mix
Slingerkrasse- Sahins Mambo
Lejongap- Tom Thumb Mixed
Prästkrage- White Breeze (OBS det är den här som skulle bli 30cm men blivit 120 hos mig)
Nierembergia- Purple Robe
Anagallis- Blue Pimpernel
 
Alltså guuuuud vad mycket jobb det är med trädgård! Som det växer! Och ogräs! Tar aldrig slut 🤣😅

Det växer framförallt massor med ogräs under vår Ligusterhäck, typ vildpersilja och annat odefinierat grönt. Bör man plantera någon marktäckare som kan ta över istället eller hur gör man? 🤔
 
Vi köpte ett sådant parasoll förra sommaren, det gick aldrig att använda och när vi väl använde det blåste det sönder direkt :(

Nu har vi köpt en pergola med segeltak istället.
Vad synd, vi har använt vårt i 2 månader nu och är jättenöjda men vi fäller ju ner det när vi går in.
 
Vad tror ni om 2 sådana här. En på vår kortsida och med en pinne (?) mellan dem där man kan hänga ljusslingan? Då är den flyttbar när man ska fälla upp/ ner parasollet.

https://www.bauhaus.se/kladstallnin...8r9Hf7FHUPplqhoCZ0MQAvD_BwE#go-to-description
Tror rusta har nån ställning man sätter på bordet som ser ok ut, osäker på hur lätt den är att få av och på. Edit, hittade den på hemsidan

https://www.rusta.com/se/sv/dekorationsstallning-for-bord-juni-p626014190101.aspx
 
Vad synd, vi har använt vårt i 2 månader nu och är jättenöjda men vi fäller ju ner det när vi går in.
Vi hade det alltid ihopfällt, men det är klart att det finns olika kvalitet. Våra vänner har ett som är jättebra, men det var en helt annan prisklass än det vi hade och det förklarar skillnaden :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp