Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aha, begreppsförvirring från min sida då, jag har uppfattat det som att uppbyggnadsbeskärning alltid görs på våren. Tack för förtydligande!Ja tidig och kraftig vårbeskärning främjar tillväxt eftersom trädets socker depåer då befinner sig i olika noder i trädet. Klipper du under jas så har trädet inte samma depåer eftersom det då har mycket av energin ute i bladmassan. Men uppbyggnadsbeskärning kan ske både på hösten och på våren, uppbyggnadbeskärning betyder bara att du formar en ung planta oftast i samband med plantering som ju då kan ske vid olika tider på året.
Du kanske tänker på föryngringsbeskärning?Aha, begreppsförvirring från min sida då, jag har uppfattat det som att uppbyggnadsbeskärning alltid görs på våren. Tack för förtydligande!
Nä det har jag tyvärr aldrig haft nåt behov av, min trädgård var en gräsöken utan ett enda fruktträd. Jag har nog bara tänkt att uppbyggnadsbeskärning = vårbeskärning eftersom det är så mina träd hanteras och inte noterat att det är en skillnadDu kanske tänker på föryngringsbeskärning?
Ja, klipper man dom inte så antar jag att de kan bli rätt vildvuxna.Tack för tipset! Har ratat dem för att alla jag sett är så formade, vill åt det med vilda hållet men verkar som att buxbom också kan växa vilt. Tål att funderas på
Vintergrön liguster är en trevlig växt. Drabbas inte av sjukdom på det sätt som buxbom gjort på senare år. Blommar i vita klasar och får svarta bär. Som oklippta kan de bli uppåt 3 meter höga. Det finns en dvärgform som håller sig runt metern men jag är inte säker på om den är vintergrön.Finns det några vintergröna buskar som klarar att stå i söderläge? Och.. Som inte är barriga :P. Jag vill ha rhododendron men verkar svårt. Bor i växtzon 2.
Inga problem! Jag gjorde så att jag la kartong, sen massor av trädgårdsskräp och toppade bara med lite jord, inte ens 2 dm tror jag. Fungerade utmärkt! Nu några år senare är bädden jord alltihop och fungerar fortfarande bra.
Färsk är kogödsel är utmärkt att använda i en nodig bädd speciellt om du varvar med grövre material som löv och torrt gräs, döda växter etc. Köpt kogödsel är oftast utblandad med torrv och processen har avstannat det ger inte samma aktivitet i jorden som du vill ha.Då ska jag försöka fixa det, verkar himla smidigt
Min pappa är fd bonde och han tycker jag är otroligt larvig som vill köpa kogödsel till rabatterna, han föreslog att han kunde hämta från grannen men jag är skeptisk - misstänker att den är färsk och rätt äcklig, typ direkt från en gödselbrunn. Ska se om jag kan övertala honom att få blanda jorden han har med någon typ av gödsel
Nej, nej! det är ett tecken på dålig automatsortering av e-post. Klart du ska ha fröer.Hittade ett mail från Impecta om frörea i skräpkorgen
Är det ett tecken att jag inte ska köpa fler frön
Har faktiskt gjort slut på två fröpåsar idagNej, nej! det är ett tecken på dålig automatsortering av e-post. Klart du ska ha fröer.
Edit: hela dagens grönsaksintag har kommit från balkongen. Prunkeliprunk.
Alltså jag har ju lönnen Lennart och bmbun Bertil här på trädäcket..Jag har planterat nya äppleträd!
Helt normalt att jag har döpt dem va?
De här fick heta Cynthia och ConcordiaAlltså jag har ju lönnen Lennart och bmbun Bertil här på trädäcket..
Jag har planterat nya äppleträd!
Helt normalt att jag har döpt dem va?
Jag gick runt och lyssnade på mina fruktträd igårJag gick runt och klappade på mina fruktträd igår
Har faktiskt gjort slut på två fröpåsar idag
Men hur är det med hållbarheten på det som reas ut nu
Tja jag behövde visst fröer för en tusenlappInte jättebra koll, men beställde på samma sätt i fjol och det verkar vara fin grobarhet så det blir nog en beställning nu också Ska bara komma på vad jag BEHÖVER
Tja jag behövde visst fröer för en tusenlapp