Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mammas och pappas jordkällare just nu. :heart
IMG_20220607_195540453_HDR.webp
 
Ja tidig och kraftig vårbeskärning främjar tillväxt eftersom trädets socker depåer då befinner sig i olika noder i trädet. Klipper du under jas så har trädet inte samma depåer eftersom det då har mycket av energin ute i bladmassan. Men uppbyggnadsbeskärning kan ske både på hösten och på våren, uppbyggnadbeskärning betyder bara att du formar en ung planta oftast i samband med plantering som ju då kan ske vid olika tider på året.
Aha, begreppsförvirring från min sida då, jag har uppfattat det som att uppbyggnadsbeskärning alltid görs på våren. Tack för förtydligande!
 
Du kanske tänker på föryngringsbeskärning?
Nä det har jag tyvärr aldrig haft nåt behov av, min trädgård var en gräsöken utan ett enda fruktträd. Jag har nog bara tänkt att uppbyggnadsbeskärning = vårbeskärning eftersom det är så mina träd hanteras och inte noterat att det är en skillnad 🙈
 
Finns det några vintergröna buskar som klarar att stå i söderläge? Och.. Som inte är barriga :P. Jag vill ha rhododendron men verkar svårt. Bor i växtzon 2.
Vintergrön liguster är en trevlig växt. Drabbas inte av sjukdom på det sätt som buxbom gjort på senare år. Blommar i vita klasar och får svarta bär. Som oklippta kan de bli uppåt 3 meter höga. Det finns en dvärgform som håller sig runt metern men jag är inte säker på om den är vintergrön.
 
Inga problem! Jag gjorde så att jag la kartong, sen massor av trädgårdsskräp och toppade bara med lite jord, inte ens 2 dm tror jag. Fungerade utmärkt! Nu några år senare är bädden jord alltihop och fungerar fortfarande bra.

Då ska jag försöka fixa det, verkar himla smidigt 😃

Min pappa är fd bonde och han tycker jag är otroligt larvig som vill köpa kogödsel till rabatterna, han föreslog att han kunde hämta från grannen men jag är skeptisk - misstänker att den är färsk och rätt äcklig, typ direkt från en gödselbrunn. Ska se om jag kan övertala honom att få blanda jorden han har med någon typ av gödsel 😄
 
Då ska jag försöka fixa det, verkar himla smidigt 😃

Min pappa är fd bonde och han tycker jag är otroligt larvig som vill köpa kogödsel till rabatterna, han föreslog att han kunde hämta från grannen men jag är skeptisk - misstänker att den är färsk och rätt äcklig, typ direkt från en gödselbrunn. Ska se om jag kan övertala honom att få blanda jorden han har med någon typ av gödsel 😄
Färsk är kogödsel är utmärkt att använda i en nodig bädd speciellt om du varvar med grövre material som löv och torrt gräs, döda växter etc. Köpt kogödsel är oftast utblandad med torrv och processen har avstannat det ger inte samma aktivitet i jorden som du vill ha.
 
Då var häcken utrensad på ovälkomna lönnar. Hittade ytterligare en ros samt spansk körvel. Den sistnämnda kommer flyttas så småningom till något bra ställe. Rosorna ska det bli spännande att se vad det är för några. Kan inte tänka mig att det var förra ägaren som planterat dem då de var helt ointresserade av trädgården så då är de minst 28år gamla 😊 likadant med körveln.
20220608_174129.jpg


Nu ska vi bara förbereda grannen på att häcken kommer gå från 5-6m ner till 1,5m 😱 planen är att den så småningom ska ligga runt 2m.

Har konstaterat att rabatten framför häcken ska då bli gräsmatta igen, det bidde inget bra med den där, inget som vill växa i den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp