Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har regnat mycket idag så har inte varit så mycket utomhus men det lilla jag varit har jag gått och stirrat på alla blommor. Är så otålig, vill ha blommor nu🌸🌸🌸😍 ska snart inhandla sommar blommor till krukorna, åkte för å handla i helgen men fick besluts ångest 😅 blir ett nytt försök i veckan ☺️
 
Jag måste ha haft nybörjartur förra året alltså! I år är allt omöjligt! :confused: Hade 6 fina tomatplantor som jag härdat för fullt nu, två började se riktigt tråkiga ut igår så jag chansade och grävde ner dom i dag eftersom det ska fortsätta vara varmt på nätterna, nu ser dom helt slappa och ännu mer halvdöda ut…

Jag har även haft dahlior inne på uppväckning som åkte ner i jorden i förrgår, dom är också hängiga och halvdöda nu! :banghead: Där får jag dock skylla mig lite själv då dom växte för fort och blev för långa och rangliga. Går de att rädda nu ens?

Och tomaterna? Är det någon idé att ha kvar dessa, eller ska jag gräva upp och kasta? Kan de återhämta sig trots att toppen och bladen hänger och ser livlösa ut? Ska till blomsterhandeln i morgon och kan köpa nya plantor och sätta i värsta fall, men jag vill ju inte kasta något som kan piggna på sig!

Det blev helt enkelt för kallt och för blåsigt, så det blev en alldeles för lång säsong inomhus innan de kunde börja få komma ut i år.
 
Jag måste ha haft nybörjartur förra året alltså! I år är allt omöjligt! :confused: Hade 6 fina tomatplantor som jag härdat för fullt nu, två började se riktigt tråkiga ut igår så jag chansade och grävde ner dom i dag eftersom det ska fortsätta vara varmt på nätterna, nu ser dom helt slappa och ännu mer halvdöda ut…

Jag har även haft dahlior inne på uppväckning som åkte ner i jorden i förrgår, dom är också hängiga och halvdöda nu! :banghead: Där får jag dock skylla mig lite själv då dom växte för fort och blev för långa och rangliga. Går de att rädda nu ens?

Och tomaterna? Är det någon idé att ha kvar dessa, eller ska jag gräva upp och kasta? Kan de återhämta sig trots att toppen och bladen hänger och ser livlösa ut? Ska till blomsterhandeln i morgon och kan köpa nya plantor och sätta i värsta fall, men jag vill ju inte kasta något som kan piggna på sig!

Det blev helt enkelt för kallt och för blåsigt, så det blev en alldeles för lång säsong inomhus innan de kunde börja få komma ut i år.

Det finns två ting som överlever kärnvapenkrig; kackerlackor och tomatplantor. Ge rikligt med (kallt) vatten, så reder de sig.
 
Tips på snabbaste spaljén? Stolpskor, stolpar och armeringsnät? Eller ska jag krångla med kycklingnät. Det ska kunna tas ner lätt också då spaljén inte ska vara permanent.

Det är 6 stycken små prydnadspumpor som behöver ett stöd i livet. Jag vill bara kasta upp något till dem.
 
Tips på snabbaste spaljén? Stolpskor, stolpar och armeringsnät? Eller ska jag krångla med kycklingnät. Det ska kunna tas ner lätt också då spaljén inte ska vara permanent.

Det är 6 stycken små prydnadspumpor som behöver ett stöd i livet. Jag vill bara kasta upp något till dem.
Behöver den vara stor?
Annars tänker jag stolpar och kompostgaller.
 
Det finns två ting som överlever kärnvapenkrig; kackerlackor och tomatplantor. Ge rikligt med (kallt) vatten, så reder de sig.

Jag ger dom ett par dagar till. Jag misstänker att dom har stått lite för blött (hink utan hål) och kanske det blev lite för blåsigt i dag. Vi får se. Jag har iallafall 4 plantor kvar i hink som ser okej ut, men hade ju gärna haft 6 plantor som jag planerat för….
 
Jag tittade på ett engelskt trädgårdsprogram för många år sedan och programmet hade fokus på de täta engelska "cottage gardens".
Då sa dom något mycket klokt som jag sedemera lever efter; Ogräs är bara en definition på vackra blommor som växer där just DU inte vill att dom ska växa!
Tycker du blomman är fin, gräv upp den och sätt den där du vill ha den istället. :heart
Låter väldigt klokt :)
Är bara detaljen att de sprider sig lätt och lotten är tätt intill andras... men Bocklingsorten blir det just nu och om några år när vi skaffar nåt större så blir det definitivt den här uppländska varianten, får bara ha lite tålamod :heart
 
Vi fick riktigt mycket gjort idag så nu är kanterna tillsnyggade, trall rensad, planterat några pelargoner och grävt 8 meter metersbred del till staketet, bara 2 meter kvar nästa gång sen blir det upp med staketet på en sida :laugh:

Kompis ska prata med en kompis till henne om frakthjälp(hon har bil) så kanske vi snart kan få hit fler odlingslådor(fått nys om ett ställe som säljer begagnade men nån mil ifrån), träflis/täckbark och 2 rosor :D
 
Jag har gått igenom mina fröer lite löst och inser att jag har en hel del fröer som jag nog aldrig kommer så eftersom jag provat sorterna och inte gillat dom. Det känns dock tråkigt att bara slänga eller låta dom ligga så jag tänkte det kanske är tillräckligt tokigt folk i denna tråden för att ta över mina laster :angel:

är alltså inte ute efter att sälja dom utan mer om nån vill ha för porto (kan lägga ut en lista i sånna fall)
 
8A08A397-0648-4D23-AB34-7FC51C979D25.webp

Odlar visst både kirskål och hundar 🤷‍♀️
 
Jag fick äntligen ut mina dahlior igår! Vi får se om alla överlever, slarvat med både avhärdning och vattning 🤪
Jag slängde också ut mina igår, det började bli svårt att hålla rimlig fukt i påsarna så jag tänkte att överlevnads-chansen ändå var bättre i pallkrage. Med med tanke på ytterst sparsam avhärdning får vi se. Varför gör man (jag ) så? Drivit upp mina knölar ordentligt sedan mars, sen så känslan av "fuck it" och så åker dom ut :cautious::D
 
Jag slängde också ut mina igår, det började bli svårt att hålla rimlig fukt i påsarna så jag tänkte att överlevnads-chansen ändå var bättre i pallkrage. Med med tanke på ytterst sparsam avhärdning får vi se. Varför gör man (jag ) så? Drivit upp mina knölar ordentligt sedan mars, sen så känslan av "fuck it" och så åker dom ut :cautious::D
Samma här! 🤷‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp