Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag måste ha haft nybörjartur förra året alltså! I år är allt omöjligt! Hade 6 fina tomatplantor som jag härdat för fullt nu, två började se riktigt tråkiga ut igår så jag chansade och grävde ner dom i dag eftersom det ska fortsätta vara varmt på nätterna, nu ser dom helt slappa och ännu mer halvdöda ut…
Jag har även haft dahlior inne på uppväckning som åkte ner i jorden i förrgår, dom är också hängiga och halvdöda nu! Där får jag dock skylla mig lite själv då dom växte för fort och blev för långa och rangliga. Går de att rädda nu ens?
Och tomaterna? Är det någon idé att ha kvar dessa, eller ska jag gräva upp och kasta? Kan de återhämta sig trots att toppen och bladen hänger och ser livlösa ut? Ska till blomsterhandeln i morgon och kan köpa nya plantor och sätta i värsta fall, men jag vill ju inte kasta något som kan piggna på sig!
Det blev helt enkelt för kallt och för blåsigt, så det blev en alldeles för lång säsong inomhus innan de kunde börja få komma ut i år.
Behöver den vara stor?Tips på snabbaste spaljén? Stolpskor, stolpar och armeringsnät? Eller ska jag krångla med kycklingnät. Det ska kunna tas ner lätt också då spaljén inte ska vara permanent.
Det är 6 stycken små prydnadspumpor som behöver ett stöd i livet. Jag vill bara kasta upp något till dem.
Rankorna kan bli uppåt 2 meter. Jag har inte kompostgaller så det räcker till 6 plantor och känner mig lite för snål för att köpa så många kompostgaller som behövs.Behöver den vara stor?
Annars tänker jag stolpar och kompostgaller.
Oj, nej då är det nog billigare med armeringsnät.Rankorna kan bli uppåt 2 meter. Jag har inte kompostgaller så det räcker till 6 plantor och känner mig lite för snål för att köpa så många kompostgaller som behövs.
Det finns två ting som överlever kärnvapenkrig; kackerlackor och tomatplantor. Ge rikligt med (kallt) vatten, så reder de sig.
Låter väldigt kloktJag tittade på ett engelskt trädgårdsprogram för många år sedan och programmet hade fokus på de täta engelska "cottage gardens".
Då sa dom något mycket klokt som jag sedemera lever efter; Ogräs är bara en definition på vackra blommor som växer där just DU inte vill att dom ska växa!
Tycker du blomman är fin, gräv upp den och sätt den där du vill ha den istället.
Den heter Bocking 14 eller Bocking 4 och inte bockling.Låter väldigt klokt
Är bara detaljen att de sprider sig lätt och lotten är tätt intill andras... men Bocklingsorten blir det just nu och om några år när vi skaffar nåt större så blir det definitivt den här uppländska varianten, får bara ha lite tålamod
Tack! Vet inte varifrån jag fick l:etDen heter Bocking 14 eller Bocking 4 och inte bockling.
Jag slängde också ut mina igår, det började bli svårt att hålla rimlig fukt i påsarna så jag tänkte att överlevnads-chansen ändå var bättre i pallkrage. Med med tanke på ytterst sparsam avhärdning får vi se. Varför gör man (jag ) så? Drivit upp mina knölar ordentligt sedan mars, sen så känslan av "fuck it" och så åker dom utJag fick äntligen ut mina dahlior igår! Vi får se om alla överlever, slarvat med både avhärdning och vattning
Samma här!Jag slängde också ut mina igår, det började bli svårt att hålla rimlig fukt i påsarna så jag tänkte att överlevnads-chansen ändå var bättre i pallkrage. Med med tanke på ytterst sparsam avhärdning får vi se. Varför gör man (jag ) så? Drivit upp mina knölar ordentligt sedan mars, sen så känslan av "fuck it" och så åker dom ut