Blev autokorrekt skulle stå myrmedel...Njae? Inte till odlingar väl? Mer till att skydda människor.
Jag äger en Mosquito magnet. Går på gasol och el. Numera är den svindyr men den är grymt effektiv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blev autokorrekt skulle stå myrmedel...Njae? Inte till odlingar väl? Mer till att skydda människor.
Jag äger en Mosquito magnet. Går på gasol och el. Numera är den svindyr men den är grymt effektiv.
Det är lätt hänt att såga sig i benet, så ett par huggarbyxor är bra att ha.Ska inhandla hjälm med visir och kåpor nu på förmiddagen och har skor med stålhätta som jag ska leta upp. Men jag känner också en fruktansvärd respekt för just motorsågar.
Just denna verkar liten och smidigare (el) än många andra så jag hoppas den är mer lätthanterlig.
Kollade på google och den låter lockande!Vill du ta det säkra före det osäkra så kolla i en skogsträdgårdsgrupp om du kan få köpa rotstickling till den sterila sorten bocking 14. Vallört rockar!
Mysigt
Tack, bra vetaSom andra skrivit så är det Vallört mer exakt Uppländsk Vallört. Om jag minns rätt så är det en hybrid mellan den Äkta Vallörten och Fodervallört
Asch, jag har börjat tänka att ogräs är lite subjektivt vad man anser är just ogräs Låter fasligt intressant att göra olja på det, ska lägga det på minnet!Vallört som @Unafraid och @manda sa och det är ett ogräs (ett vackert sådant, jag gillar dem)
Förutom gröngödsling är den en sedan gammalt använd läkeväxt, namnet sägs komma att att den läkte sår, "välla". Den innehåller bla allantoin som är läkande och en olja på vallört är enormt bra för känslig eksemhud. Dock ska en inte använda den invärtes, den innehåller alkaloider som bla kan orsaka leverskador. Har en inte underliggande sjukdomar som ger leverproblem anses den vara säker att använda utvärtes. Det finns tom studier som visar på att den kan fungera minst lika bra som diklofenak som smärtlindrare (utvärtes då).
Myggmedel till odlingar vad heter det? Vet att @tanten har något.
Jag läste att myror inte gillar kanel. Så när myrorna flyttade in i min nya pallkrage för några år sen så hällde jag en massa kanel där myrorna var. Men mest effektivt var faktiskt att dränka dem. D.v.s. vattna, vattna och vattna där de var och de övergav pallkragen till sist. Med kanelen och vattnande blev det helt enkelt inte en trevlig plats att bo på.
Buxbom är de första jag kommer å tänka på, om de får sitta direkt i jord torde de överleva. Vi hade i kruka och råkade frysa dom troligen för att jag var för ivrig med att vattna.Finns det några vintergröna buskar som klarar att stå i söderläge? Och.. Som inte är barriga :P. Jag vill ha rhododendron men verkar svårt. Bor i växtzon 2.
Jag tittade på ett engelskt trädgårdsprogram för många år sedan och programmet hade fokus på de täta engelska "cottage gardens".Asch, jag har börjat tänka att ogräs är lite subjektivt vad man anser är just ogräs Låter fasligt intressant att göra olja på det, ska lägga det på minnet!
Jula har billiga huggarbyxor som chapsmodell. Läs på om kast med motorsåg och såga ALDRIG med toppen på sågen. Och ALDRIG över midjehöjd när du är nybörjare.Vi har köpt en motorsåg och idag ska jag såga bort de träd (lönnar ) som smugit sig in i häcken, några är uppemot 4m
Har aldrig använt en motorsåg innan så detta kan bli intressant
Aha.Blev autokorrekt skulle stå myrmedel...
Oj, här i Skaraborg har vi värmebölja.Ligger under täcket och blänger ut på vädret. Det regnar inte längre men det ser ut som oktober vet inte om jag orkar gå ut och göra klart idag
16 grader och helt grå himmel med regnet hängandeOj, här i Skaraborg har vi värmebölja.