Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill du ta det säkra före det osäkra så kolla i en skogsträdgårdsgrupp om du kan få köpa rotstickling till den sterila sorten bocking 14. Vallört rockar!
Kollade på google och den låter lockande!

Mysigt :love:

Som andra skrivit så är det Vallört mer exakt Uppländsk Vallört. Om jag minns rätt så är det en hybrid mellan den Äkta Vallörten och Fodervallört
Tack, bra veta :laugh:

Vallört som @Unafraid och @manda sa och det är ett ogräs (ett vackert sådant, jag gillar dem) :D

Förutom gröngödsling är den en sedan gammalt använd läkeväxt, namnet sägs komma att att den läkte sår, "välla". Den innehåller bla allantoin som är läkande och en olja på vallört är enormt bra för känslig eksemhud. Dock ska en inte använda den invärtes, den innehåller alkaloider som bla kan orsaka leverskador. Har en inte underliggande sjukdomar som ger leverproblem anses den vara säker att använda utvärtes. Det finns tom studier som visar på att den kan fungera minst lika bra som diklofenak som smärtlindrare (utvärtes då).
Asch, jag har börjat tänka att ogräs är lite subjektivt vad man anser är just ogräs :angel: Låter fasligt intressant att göra olja på det, ska lägga det på minnet!

‐------
Blir jag kikar efter Bocklingsorten nu medan jag bara har en odlingslott, vill minimera risken för spridning till de andra. Men ska definitivt gå och klippa av lite av de som fanns i diket till gödselvatten, fanns så mkt så lär knappt märkas :)
Den dag jag skaffar en "riktig" kolonilott med större avstånd till grannarna eller en sommarstuga så ska jag definitivt ha den uppländska vallöften iaf, i utkanten :laugh:
 
Myggmedel till odlingar vad heter det? Vet att @tanten har något.

Jag läste att myror inte gillar kanel. Så när myrorna flyttade in i min nya pallkrage för några år sen så hällde jag en massa kanel där myrorna var. Men mest effektivt var faktiskt att dränka dem. D.v.s. vattna, vattna och vattna där de var och de övergav pallkragen till sist. Med kanelen och vattnande blev det helt enkelt inte en trevlig plats att bo på.
 
Jag läste att myror inte gillar kanel. Så när myrorna flyttade in i min nya pallkrage för några år sen så hällde jag en massa kanel där myrorna var. Men mest effektivt var faktiskt att dränka dem. D.v.s. vattna, vattna och vattna där de var och de övergav pallkragen till sist. Med kanelen och vattnande blev det helt enkelt inte en trevlig plats att bo på.

Inte i odling men hade myr invasion under gång av stenplattor. Vattnade massa och hade ist för kanel, kaffesump. Efter några dagar var det betydligt mindre myror ☺️

Angående motorsåg, en bekant skulle fälla träd på tomten, lyckades såga sig själv i låret och fälla det stora trädet på bilen 🥴 sånn tur var gick det ok med benet, osäker på utrustning men ganska säker på det var bra byxor. Har också gått en grundutbildning på motorsåg (länge sedan nu), det som sitter mest i minnet är respekten för sågen och vikten av rätt utrustning och säkerhet.
Och att det var väldigt kul att fälla större träd 😁^^
 
Finns det några vintergröna buskar som klarar att stå i söderläge? Och.. Som inte är barriga :P. Jag vill ha rhododendron men verkar svårt. Bor i växtzon 2.
 
Finns det några vintergröna buskar som klarar att stå i söderläge? Och.. Som inte är barriga :P. Jag vill ha rhododendron men verkar svårt. Bor i växtzon 2.
Buxbom är de första jag kommer å tänka på, om de får sitta direkt i jord torde de överleva. Vi hade i kruka och råkade frysa dom troligen för att jag var för ivrig med att vattna. 🙈😅
 
Asch, jag har börjat tänka att ogräs är lite subjektivt vad man anser är just ogräs :angel: Låter fasligt intressant att göra olja på det, ska lägga det på minnet!
Jag tittade på ett engelskt trädgårdsprogram för många år sedan och programmet hade fokus på de täta engelska "cottage gardens".
Då sa dom något mycket klokt som jag sedemera lever efter; Ogräs är bara en definition på vackra blommor som växer där just DU inte vill att dom ska växa!
Tycker du blomman är fin, gräv upp den och sätt den där du vill ha den istället. :heart
 
Mannen har utbildning på motorsåg så han tog den stora lönnen, ca 4m hög och 15cm i diameter) och den som växte ut över trottoaren.

Sedan höll han lite utbildning för mig. Tror hälften av lönnarna är tagna nu, fick gå in pga regn.

I hörnet mot trottoaren har jag nu upptäckt ett träd som varken var lönn eller oxel som själva häcken är. Ett par plantor liguster, murgröna och en klätterros :confused: Lite osäker på vad man pysslat med där.
 
Så var dagen kommen då en hel vår av vårdande slutligen resulterade i planteringar. Nu återstår bara att vänta och se om idén blir bra. Egensådda penséer, petunia, lejongap, hänglobelia, ringblomma, färgsporre, blomstertobak, rosenböna, tagetes och två självsådda vallmo från landet som blivit riktigt stora plantor. Kändes gött att gå och hämta en hel låda full med blomster, som att handla i sin egen trädgård. 🥰 Har mer kvar till en rottingkorg och lite krukor. Men nu ska jag vila!
IMG_20220606_144311.jpg
 
Råkade visst bli ytterligare en svart vinbärsbuske. 🙈
Skulle utöka vinbärs-landet lite till och började gräva där den skulle va. Klang sa det i spaden, en sten. Ja det är inget ovanligt att stöta på här i Småland, vi är stenrika. 🤪

Började gräva för att få upp den då den var i vägen för vinbärsbuskens rötter att breda ut sig.
Slutade att jag fick ta till spettet och planteringsspaden för att göra en utgrävning runt stenen. Hade inte riktigt tänkt mig att den va så stor som den va 😅, men känner mig så stolt att jag fick upp den helt själv. 💪🏻

Kom en humla ganska så direkt när jag väl planterat vinbärsbusken och det gjorde mig glad. 🥰
Så värt allt slit. 👍🏻

E876D6D0-A673-4E47-82FF-0E657B01B426.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp