Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag städat undan för barbordet, rensat ogräs och kört med grästrimmern. Njutit lite av fina blommor också 😉

Tar en paus och sedan ska barstolarna skruvas ihop.

Njuter av att inte behöva känna söndagsstress

20220605_171948.webp
 
Fy så less jag blir. Det går rådjur i området och visst brukar de käka upp tulpaner och krokus men nu har vi en råget som är hopplös. Hon flyttar inte ut på sommaren och är inte ett skit rädd. Står jag på trappan och hon typ 10 m bort så glor hon bara på mig.
I natt har fanskapet ätit av vartenda blad på mina nyutplanterade blomsterbönor. Hela skörden lär vara förstörd då kanske ett par plantor överlever misshandeln. Känns ju meningslöst att sätta nytt också. Vill bara sluta med odlandet nu för det är ju ingen idé när den där jäven förstör allting direkt :cry: (honklampar även genom morotssådden nästan varje natt)
 
Vi har klippt gräset, pinsamt stor skillnad blev det, vi har iof lämnat lite hörn här och var med söta små blommor. Framsidan får vänta till en annan dag men sedan det blev så stor skillnad bak skäms jag nästan lite över hur det ser ut, vaddå hemmablind 😅🙈 vi har sett både mus och kanin gömma sig i det höga gräset, undrar vad som kommer näst, giraff kanske ^^
 
Vi har klippt gräset, pinsamt stor skillnad blev det, vi har iof lämnat lite hörn här och var med söta små blommor. Framsidan får vänta till en annan dag men sedan det blev så stor skillnad bak skäms jag nästan lite över hur det ser ut, vaddå hemmablind 😅🙈 vi har sett både mus och kanin gömma sig i det höga gräset, undrar vad som kommer näst, giraff kanske ^^
Jag skulle ha klippt gräset idag, men orkar inte efter dagens utflykt. Tur det är röd dag i morgon så jag får klippa då istället.
 
Fick ett ryck och grävde upp trasselbuskarna jag fick av moderskaper ifjol och som drunkande i ogräs nedanför stora landet..
Rensade bort ogräset från dem, skruvade ihop en låda och sen fick de flytta in med vit astilbe av miniatyrmodell emellan.

20220605_184017.webp


Behöver dock susa iväg och köpa mer jord, det jag hade hemma räckte inte.

Delar av landet är täckt än och det kommer det vara tills jag petar ner sådd i backen.
 
⁸Glömde skriva det igår, men mitt nya äppelträd hör till grönt kulturarv - ett M.dom oranie.

20220605_204703.webp


Utöver det så har jag ett transparente blanche och ett rödluvan (Jämtlands landskapsäpple) och alla har planterats efter att jag flyttat hit, så lagom tills jag blir pensionär ger de väl ordentliga skördar :laugh:
 
Jag kom på att det ju är bra med bäddar istället för att bara ha hela ytan plan. Så jag skyfflade lite jord :D Lätt gjort när det är genomfräst flera gånger. Nu är dahliorna utplanterade och jag funderar lite på var i hela friden allt annat ska få plats. Kommer lägga papp, gräsklipp och hö på gångarna. Tänker mig att det är smartare än flis för då kan jag bara fräsa ihop allt varje år och ändra bäddarna som lusten faller på.
 

Bifogade filer

  • 584606CE-502A-4FAA-8302-0EEF1BC22854.webp
    584606CE-502A-4FAA-8302-0EEF1BC22854.webp
    679,8 KB · Visningar: 34
Blev inte så mycket gjort på lotten idag men grävde ur bakom hallonen och längs lottgränsen nån meter + satte vi en potatisplanta i kruka och sådde lite solrosor. Imorgon ska jag och kompis va där vid 11 och gräva för fulla muggar, efter grävandet blir det äntligen upp med det nya staketet :up: Är så less på allt grävande... men när det är klart kommer det va värt det :)
Är det någon som vet vad detta är för blomma förresten? Finns vid ett dike o har en helt fantastisk blå färg som inte kommer till sin rätt på fotot.
20220605_203246.webp
 
Blev inte så mycket gjort på lotten idag men grävde ur bakom hallonen och längs lottgränsen nån meter + satte vi en potatisplanta i kruka och sådde lite solrosor. Imorgon ska jag och kompis va där vid 11 och gräva för fulla muggar, efter grävandet blir det äntligen upp med det nya staketet :up: Är så less på allt grävande... men när det är klart kommer det va värt det :)
Är det någon som vet vad detta är för blomma förresten? Finns vid ett dike o har en helt fantastisk blå färg som inte kommer till sin rätt på fotot.
Visa bifogad fil 92353
Vallört!
 
Då har vi fått upp blomlådorna. Blev riktigt snyggt. Kommer nog se bättre ut när blommorna växt till sig. 👍🏻

Kanske folk förstår att det är ingången och inte går till den andra gamla dörren (som knappt ens ser ut som en dörr om den inte hade haft handtaget 😅).

Vi ska skaffa en bättre entrématta bara inte kommit på något bra än.

Visa bifogad fil 92330
Kan posta en liten närmare bild på blommorna.

Stjärnögan som jag var riktigt svag för hamnade i mitten.
Gjorde så att jag varvade petuniorna lila, magenta, lila, stjärnöga, magenta, lila, magenta.
I den andra blomlådan vände jag på det så de inte skulle se identiska ut.

Känner mig riktigt nöjd med färgvalet. 🥰
Även grabbarna har gett godkänt, så det känns bra. 😇
5DFBB86B-CE18-4BFE-9E9F-7A2342E3FB25.jpeg
 
Idag har jag varit till Åfallets skogsträdgård och shoppat. Det blev en Grå valnöt 'Kenworthy', en Hjärtvalnöt 'Kalmar' (fast ville ha Imshu), två hasselnötsbuskar och en äkta kvitten 'Pigwa Vranja'. Visa bifogad fil 92328 Och så köpte jag nötodlarens handbok också.

Så jag fick ungefär det jag ville ha. Att jag köpte en äkta kvitten var dock helt oplanerat.
Åååh, vad roligt att du kom dit! Lite lätt suktande här… jag ser vet fram emot att följa dina nötträd! Berätta gärna om du tycker boken är så bra som den verkar.

Blev inte så mycket gjort på lotten idag men grävde ur bakom hallonen och längs lottgränsen nån meter + satte vi en potatisplanta i kruka och sådde lite solrosor. Imorgon ska jag och kompis va där vid 11 och gräva för fulla muggar, efter grävandet blir det äntligen upp med det nya staketet :up: Är så less på allt grävande... men när det är klart kommer det va värt det :)
Är det någon som vet vad detta är för blomma förresten? Finns vid ett dike o har en helt fantastisk blå färg som inte kommer till sin rätt på fotot.
Visa bifogad fil 92353
Ja, vallört precis som redan sagts. Det blir vääldigt bra gödselvatten av. Eller bara skörda som täckmaterial. Den tål att skördas 3-4 ggr per säsong och om det inte är en steril sort, vilket det antagligen inte är om du har den i diket, så förökar den sig mycket och gärna varför det inte är så dumt att skörda av innan fröna mognar. Den är en hejare på att ta upp kalium ur de djupa jordlagren.

@Unafraid ser underbart ut!
 
Åååh, vad roligt att du kom dit! Lite lätt suktande här… jag ser vet fram emot att följa dina nötträd! Berätta gärna om du tycker boken är så bra som den verkar.


Ja, vallört precis som redan sagts. Det blir vääldigt bra gödselvatten av. Eller bara skörda som täckmaterial. Den tål att skördas 3-4 ggr per säsong och om det inte är en steril sort, vilket det antagligen inte är om du har den i diket, så förökar den sig mycket och gärna varför det inte är så dumt att skörda av innan fröna mognar. Den är en hejare på att ta upp kalium ur de djupa jordlagren.

@Unafraid ser underbart ut!
Tyvärr är den inte i mitt dike, är bredvid en gångväg i området men jag är lite sugen på att plocka med mig en planta eller 2... verkar va riktigt användbar! Lutar starkt åt att göra det, sätta den i en odlingslåda och skörda regelbundet för att minimera den sprider sig. Tack :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp