Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr är den inte i mitt dike, är bredvid en gångväg i området men jag är lite sugen på att plocka med mig en planta eller 2... verkar va riktigt användbar! Lutar starkt åt att göra det, sätta den i en odlingslåda och skörda regelbundet för att minimera den sprider sig. Tack :laugh:
Vill du ta det säkra före det osäkra så kolla i en skogsträdgårdsgrupp om du kan få köpa rotstickling till den sterila sorten bocking 14. Vallört rockar!
 
Det är ju inte klart än men det börjar arta sig 🤩
Bildbomb
20220605_213513.webp
 
Blev inte så mycket gjort på lotten idag men grävde ur bakom hallonen och längs lottgränsen nån meter + satte vi en potatisplanta i kruka och sådde lite solrosor. Imorgon ska jag och kompis va där vid 11 och gräva för fulla muggar, efter grävandet blir det äntligen upp med det nya staketet :up: Är så less på allt grävande... men när det är klart kommer det va värt det :)
Är det någon som vet vad detta är för blomma förresten? Finns vid ett dike o har en helt fantastisk blå färg som inte kommer till sin rätt på fotot.
Visa bifogad fil 92353
Som andra skrivit så är det Vallört mer exakt Uppländsk Vallört. Om jag minns rätt så är det en hybrid mellan den Äkta Vallörten och Fodervallört
 
Håll ett par tummar för mina stackars bönor. Letade upp en säck med gammal ull men den luktade inte får som jag kunde känna (ull direkt från klippning). Hittade också en aerosol med antignag som jag sprejade plantorna med. Såg ut som att det fanns skott i bladveck som kanske klarat sig. Man kanske skulle dra upp stängsel med typ 7 trådar och sen kräma på med elaggregat runt hela tomten
 
Håll ett par tummar för mina stackars bönor. Letade upp en säck med gammal ull men den luktade inte får som jag kunde känna (ull direkt från klippning). Hittade också en aerosol med antignag som jag sprejade plantorna med. Såg ut som att det fanns skott i bladveck som kanske klarat sig. Man kanske skulle dra upp stängsel med typ 7 trådar och sen kräma på med elaggregat runt hela tomten
Jag skulle köpt minsta sorten elaggregat. Stängsla hela tomten är väl overkill men några trådar över landet är ju effektivt. Brorsan som bodde i staden i en skogskant satte upp eltråd som staket. Dom bara hoppade över.
 
Blev inte så mycket gjort på lotten idag men grävde ur bakom hallonen och längs lottgränsen nån meter + satte vi en potatisplanta i kruka och sådde lite solrosor. Imorgon ska jag och kompis va där vid 11 och gräva för fulla muggar, efter grävandet blir det äntligen upp med det nya staketet :up: Är så less på allt grävande... men när det är klart kommer det va värt det :)
Är det någon som vet vad detta är för blomma förresten? Finns vid ett dike o har en helt fantastisk blå färg som inte kommer till sin rätt på fotot.
Visa bifogad fil 92353

Vallört som @Unafraid och @manda sa och det är ett ogräs (ett vackert sådant, jag gillar dem) :D

Förutom gröngödsling är den en sedan gammalt använd läkeväxt, namnet sägs komma att att den läkte sår, "välla". Den innehåller bla allantoin som är läkande och en olja på vallört är enormt bra för känslig eksemhud. Dock ska en inte använda den invärtes, den innehåller alkaloider som bla kan orsaka leverskador. Har en inte underliggande sjukdomar som ger leverproblem anses den vara säker att använda utvärtes. Det finns tom studier som visar på att den kan fungera minst lika bra som diklofenak som smärtlindrare (utvärtes då).
 
Vallört som @Unafraid och @manda sa och det är ett ogräs (ett vackert sådant, jag gillar dem) :D

Förutom gröngödsling är den en sedan gammalt använd läkeväxt, namnet sägs komma att att den läkte sår, "välla". Den innehåller bla allantoin som är läkande och en olja på vallört är enormt bra för känslig eksemhud. Dock ska en inte använda den invärtes, den innehåller alkaloider som bla kan orsaka leverskador. Har en inte underliggande sjukdomar som ger leverproblem anses den vara säker att använda utvärtes. Det finns tom studier som visar på att den kan fungera minst lika bra som diklofenak som smärtlindrare (utvärtes då).
Vallört behöver inte vara ett ogräs, min bor i en rabatt och är jättefin där :D
 
Min Makita grästrimmer som jag köpte för knappt två år sen gick sönder igår. Skrev till företaget jag köpte den ifrån och frågade om den gick att reklamera, och hur jag skulle göra. Behöver den liksom NU. Erbjöd mig skicka film på hur den uppförde sig. Fick alltså svar igår, en söndag, några timmar efter jag mailade om att dom skickar en ny motor till den. Grym service!
 
Använd för allt i världen skyddsutrustning! Jag har en otrolig respekt för motorsågar då jag gått den teoretiska utbildningen för att fälla träd. Mycket kan gå snett.
Ska inhandla hjälm med visir och kåpor nu på förmiddagen och har skor med stålhätta som jag ska leta upp. Men jag känner också en fruktansvärd respekt för just motorsågar.
Just denna verkar liten och smidigare (el) än många andra så jag hoppas den är mer lätthanterlig.
 
Ska inhandla hjälm med visir och kåpor nu på förmiddagen och har skor med stålhätta som jag ska leta upp. Men jag känner också en fruktansvärd respekt för just motorsågar.
Just denna verkar liten och smidigare (el) än många andra så jag hoppas den är mer lätthanterlig.

Seriöst... du måste ha huggarbyxor. Det är oftast där det blir skador med motorsåg. Det kvittar om det är el eller bensin. Skor med stålhätta utan sågskydd gör vare sig till eller från (det finns alltså stövlar med sågskydd men jag har inte brytt mig i det eftersom jag har huggarbyxor med skydd hela vägen).

Särbon som faktiskt är rätt obrydd rent allmänt har sagt åt mig att kör jag motorsåg utan sågbyxor blir han vansinnig på mig (något som fö aldrig skulle falla mig in att göra, jag har stor respekt för motorsågar efter min grundutbildning på lantbruksskolan).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp