Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
CA6B7848-4485-48D8-ABC8-605A49C26495.webp

Nu jäklar!
 
Härligt!

Anisisop, isop. Lavendel? Vore roligt med kaprifol, jag provar det nu i kruka och får se.

Kaprifol, så klart! Jag har massor av vildkaprifol på framsidan... Förra året kollade jag på 'American beauty', och hade tänkt dra fram lite vildkaprifol till stupröret som sitter en meter från mitt sovrumsfönster. Sen hann jag glömma bort det...

Anisisop har jag lurat på till den stekiga änden av rabatten, har den även doftande blommor eller är det bladdoft när man rör den?

Lurar på en rabatt med dragväxter, hade även tänkt någon rosa stäppsalvia och strandkrassing där. Och smultron på hörnet där folk passerar, så kanske de låter bli att kliva i rabatten! 😁
 
Nu har min man varit ute i trädgården och härjat igen, tatt bort lilla rabatten vid farstukvisten, där jag spridit på med akleja oooch skulle ha mina solrosor :banghead: alltså,, lutar starkt åt ett portförbud i sommar. ..

Han är nästan förlåten idag, jag var hyfsat frustrerad igår kväll, men han hade glömt bort solrosorna. Hans idé var att vi ska ha en liten rabatt med en häck av blåbärsbuskar längs med huset ist. Sedan jag älskar allt ätbart i trädgården så går jag med på det,...så länge han pratar med mig nästa gång ^^ får väl hitta nån ny plats till solrosorna 😅🤔
 
Måste klippa ner klätterros på framsidan. Det ser ju inte klokt ut med den hängandes över trappan..
Men om jag klipper nu klipper jag väl bort blommorna? Inte bra.

Funderar på om man kan ge den en spaljé att klättra på. Eller binda upp dem på nåt sätt.
 
Har grävt ur en del av odlingslådan och lagt i kogödsel. VI har haft stopp i hängrännan ovanför så det har varit mer bassäng i den. Planterade dahliorna och jätteverbenorna som ska vara där.
Den gamla jorden hamnade i en av odlingslådorna och ringblommorna har planterats ut i kanten av den.

Nu blir det lite paus sedan ska de sista dahliorna mm som står i påsar på trädäcket hitta ngn annan plats så att vi kan städ undan och sätta dit barbordet som mannen byggt.
 
Kaprifol, så klart! Jag har massor av vildkaprifol på framsidan... Förra året kollade jag på 'American beauty', och hade tänkt dra fram lite vildkaprifol till stupröret som sitter en meter från mitt sovrumsfönster. Sen hann jag glömma bort det...

Anisisop har jag lurat på till den stekiga änden av rabatten, har den även doftande blommor eller är det bladdoft när man rör den?

Lurar på en rabatt med dragväxter, hade även tänkt någon rosa stäppsalvia och strandkrassing där. Och smultron på hörnet där folk passerar, så kanske de låter bli att kliva i rabatten! 😁
Nja anisisop har nog mest beröringsdoft (för människor). Min är så den stryker mot benen så då doftar den ju ”automatiskt” :laugh: :love:




Mina små kaprifolsticklingar som jag tog förra sommaren mår jättebra! Har sina första blomknoppar i skrivande stund, hurra.

Jag satte ner ett par sommarrudbeckia och låga tagetes i redan välfyllda krukor. Hoppas de pallar trängseln! Valnöten till höger i förgrunden mår så bra :love:44F89E27-B67A-4884-9623-1045AC84E312.webp
 
Bravo :up:
Jag var ut i växthuset och konstaterade att jag måste ta tag i detsamma för nu skriker plantorna där ute att dom vill komma UUUUUUUT i JOOOOORD :p
Jag har liksom ingen plats ute för dom än :o
Ja det känns skönt att vara pågång men har just insett att jag ställt pallkragarna mitt i en myrstig :arghh:

Hur illa är det egentligen? Känns så sjukt omständligt att flytta dem eftersom de redan är fyllda med hösilage och gödsel, men det känns ju meningslöst att sätta ut en massa fina plantor om myrorna ska käka upp dem direkt :(
 
Dagens udda trädgårdspyssel: montera fällor för japansk trädgårdsborre, äppelborrfluga och några små ovälkomna vecklare. Detta är en del av ett frivilligt uppdrag som medborgarforskare för att kontrollera förekomst av karantänskadegörare framför allt på fruktträd.

FAF50722-C2CF-475C-B793-DCF2BDCBE08A.webp
 
Tänker mig minska ner på ogräsrensandet den här säsongen, så mellan såraderna är det tidningspapper under halmen.

1654439606607.webp


Brytbönor i första raden och brytsockerärtor i rad 2 och 3. Vattnade igenom ordentligt och sen pga kalla nätter än, på med fiberduk.

Naturligtvis började det tokblåsa mitt i det hela = halm överallt, men jag gissar på att det inte gör något utöver att det ser stökigt ut just nu :meh:
 
Ja det känns skönt att vara pågång men har just insett att jag ställt pallkragarna mitt i en myrstig :arghh:

Hur illa är det egentligen? Känns så sjukt omständligt att flytta dem eftersom de redan är fyllda med hösilage och gödsel, men det känns ju meningslöst att sätta ut en massa fina plantor om myrorna ska käka upp dem direkt :(
Vet inte om det är till någon hjälp, men jag råkade anlägga en smultrontäppa mitt i någon slags myrkoloni för ett par år sedan. Än så länge lever och frodas smultronen, eller så är det ovanligt snälla myror
 
Idag har jag varit till Åfallets skogsträdgård och shoppat. Det blev en Grå valnöt 'Kenworthy', en Hjärtvalnöt 'Kalmar' (fast ville ha Imshu), två hasselnötsbuskar och en äkta kvitten 'Pigwa Vranja'.
20220605_162945.webp
Och så köpte jag nötodlarens handbok också.

Så jag fick ungefär det jag ville ha. Att jag köpte en äkta kvitten var dock helt oplanerat.
 
Då har vi fått upp blomlådorna. Blev riktigt snyggt. Kommer nog se bättre ut när blommorna växt till sig. 👍🏻

Kanske folk förstår att det är ingången och inte går till den andra gamla dörren (som knappt ens ser ut som en dörr om den inte hade haft handtaget 😅).

Vi ska skaffa en bättre entrématta bara inte kommit på något bra än.

42DF0621-AB92-4D5E-862C-4FE62DEEE22B.webp
 
Vet inte om det är till någon hjälp, men jag råkade anlägga en smultrontäppa mitt i någon slags myrkoloni för ett par år sedan. Än så länge lever och frodas smultronen, eller så är det ovanligt snälla myror
Vi har myror (svarta) i odlingslådorna och jag har inte märkt att de äter upp något. Har även fullt av dom i en kruka där vi sätter olika sommarblommor och senare ljung och de får va ifred också.

@Bapelsin vet inte vilken sorts myror du har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp