Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
På jobbet planterar vi inte bara några små urnor och balkonglådor. Vi planterar hur mycket som helst känns det som. Nu har jag och en till planterat i två dagar. Det känns i ryggen. Vi har fortfarande mycket kvar att plantera.

Det här är en del av de blommor som kom igår morse.
Visa bifogad fil 92087

Här i stan har de jobbat i rondellerna den här veckan och planterat om. De gör ett jättefint jobb! Jag blir så glad av att se alla fina blommor när jag rör mig i stan. Vi har rätt många rondeller med planteringar här. Överhuvudtaget tycker jag att min kommun är väldigt duktiga på att hålla fint i rabatterna och sätta fina blommor där. Även om du inte jobbar i just min kommun så ville jag bara säga att arbetet uppskattas!
 
Hemkommen och en obligatorisk runda i trädgården med kaffekoppen avklarad. Oj vad det har vuxit! Men har inte missat någon blomning - puh. :) Bärlandet är ett hav av midjehögt gräs, nässlor och kirskål. Här ska trimmas. Förodlade plantor ser ut att må jättebra och växer på sig. Några hade blivit lite mumsade på av sniglar. Hittade en brun av okänd sort - har inte haft mördarsniglar här ännu men brukar ha 1-2 bruna sniglar per år. Kanske är brun skogssnigel. Hittade även två vanliga svarta skogssniglar, riktigt feta och stora. Tror jag det. :grin:

Morötterna var svåra att se i allt ogräs. :laugh: Oj oj oj det är sådan ogräsrensning jag är så dålig på... Pilligt. Kan rensa med redskap i gångarna men sen blir det att sitta på knä och handrensa. Får påminna mig om att klappa mig på axeln vid varje mikropaus och intala mig att jag faktiskt kommit nånstans, kommer få utbrott annars... :angel:

Kul saker i knopp nu: Egensådd blåeld, trift, violkungsljus och borstnejlika samt köpt pion, rosenkrage, jättevallmo.
 
Har börjat komma ordentliga jordgubbar på ett par av plantorna i mitt växthus nu. De är dock fortfarande gröna/vita. Mycket skeptisk till att de kommer att få bli mogna innan glatt barn plockat på sig dem 😬:nailbiting::laugh:

Vi har redan mogna jordgubbar i våra pallkragar. Bor i Skåne och de står i skyddat och soligt söderläge så här går det snabbt! Idag ska vi lägga på bärnätet så att fåglarna inte äter upp bären.
 
Jag hade massor med bladlöss på mina sommarblommor en vecka förra året. Sen kom nyckelpigorna och åt upp alla! Det var rätt extremt faktiskt! Men jag blev jätteglad!
Ja! Det är deras främsta föds. Det är bra att veta att också nyckelpigan sätter sina små gula ägg i kluster ofta på baksidan av blad, precis som kålfjäril och kålmal. Därför kan det vara värt att kolla extra på äggen innan en klämmer eftersom nyckelpigan hjälper till med att äta blad- och sköldlus! Nyckelpigans ägg är släta med likartade ändar lite äggformat, medan kålfjärilens ser ut som små majskolvar med något räfflad yta och en spetsigare topp i ena änden. En behöver fota och förstora för att kunna se skillnaden, i alla fall i början! Såklart är placering på kål en grej som ökar sannolikheten att det är kålmal eller kålfjäril, men jag har stött på nyckelpiga på dem också. Fint att kunna spara nyttoinsekter.
 
Ja! Det är deras främsta föds. Det är bra att veta att också nyckelpigan sätter sina små gula ägg i kluster ofta på baksidan av blad, precis som kålfjäril och kålmal. Därför kan det vara värt att kolla extra på äggen innan en klämmer eftersom nyckelpigan hjälper till med att äta blad- och sköldlus! Nyckelpigans ägg är släta med likartade ändar lite äggformat, medan kålfjärilens ser ut som små majskolvar med något räfflad yta och en spetsigare topp i ena änden. En behöver fota och förstora för att kunna se skillnaden, i alla fall i början! Såklart är placering på kål en grej som ökar sannolikheten att det är kålmal eller kålfjäril, men jag har stött på nyckelpiga på dem också. Fint att kunna spara nyttoinsekter.
Vi har jättemycket nyckelpigor på vinbärsbusken, kan det vara idé att flytta några av dem till rosen?
 
Jag skördade min spenat i söndags. Det blev så gott som rent på blad. Och på bara fem dagar har det här växt upp:
20220603_150922.webp

Helt galet ju.
 
Alltså OMG!! 😍😍😍
Kom hem till killen och går va han kallar ”ronden” (dvs kollar till alla planteringar osv) och får då se att jordgubbsplantorna som jag drivit upp från frön har sina första blommor!! Jag hade inte räknat mes några jordgubbar alls i år från dom.

Blev löjligt glad när jag såg det, som ett barn på julafton. 🙈😅

14568C51-58B6-4FD7-B385-49B6FAE02A42.webp
 
Imorgon ska jag och en kompis åka iväg till ett naturbruksgymnasium som har "öppet hus" och förhoppningsvis fynda lite plant av diverse slag :up:

Och det gror för fullt på min miniatyrblomsteräng 🥰

20220603_194656.webp


Ska dra bort en massa mossa på lilla gräsmattan och strössla ut fröer även där, så att massor av insekter pollinerar mina blåbärsbuskar 😁 blir även ett ängsparti på baksidan, men där har jag inte inspekterat sådden än.
 
Imorgon ska jag och en kompis åka iväg till ett naturbruksgymnasium som har "öppet hus" och förhoppningsvis fynda lite plant av diverse slag :up:

Och det gror för fullt på min miniatyrblomsteräng 🥰

Visa bifogad fil 92191

Ska dra bort en massa mossa på lilla gräsmattan och strössla ut fröer även där, så att massor av insekter pollinerar mina blåbärsbuskar 😁 blir även ett ängsparti på baksidan, men där har jag inte inspekterat sådden än.
Är det bark du lagt ut också?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp