Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har något jäkla spindeldjur som förstör mina plantor. Både dahlior, zinnior och t.o.m. ett jäkla åkerfräken som jag rensade bort hade skiten på sig. Bladen blir fula och det sitter nät på undersidan med små flugor i, så jag antar att undersidan av bladen är spindelns matstation. Är det någon som har någon idé om vad det kan vara? Har frågar i både dahliagrupper och en spindelgrupp på FB utan resultat :cry:

Det ser inte ut som spinn.
5F992C54-BAE8-4F88-8310-0E40AD752458.webp

De tre svarta prickarna på nedersta bladet är små flugor som sitter fast.
 
Jag fick tag i en massa kartong idag att använda till marktäckning. Jag var in och handlade lite mat och tvekade om jag skulle fråga dem om de hade kartong. Tidigare när jag frågat har jag bara fått tag i litegrann. Men jag frågade ändå och fick jackpott. Hela deras gallervagn var full med kartong så jag kunde fylla bilen.
 
Fick ändan ur och satte batterier i sorkskrämman jag köpte för någon dag sedan. Den gav ifrån sig ett irriterande ljud. Jag gick ut och grävde ner den, men ljudet hörs ändå. Men hoppas att sorken flyttar.
 
Nu är trädgårdslandet fräst. Jag skulle börja göra bäddar också men hittade inte tumstocken så jag drack vin och klippte lite random döda pinnar istället. Toppade lite sommarblommor också. Och jag har råkat köpa lite fler växter också. Hoppsan.
 

Bifogade filer

  • DDB0E71F-5F30-4A93-BFEE-6844100009F3.webp
    DDB0E71F-5F30-4A93-BFEE-6844100009F3.webp
    706 KB · Visningar: 21
Den här säsongen alltså, jag önskar att dygnen var dubbelt så långa just nu så att man kunde insupa allt till max!

Den blå delen av "dofthörnan", med heliotrop, nepeta "Cat's pajamas", nepeta "Kit kat" (blommar inte än) och en doftpelargon av okänd variant (stickling från Kew gardens). Utanför blommar fortfarande syrénerna.

Förra året hade jag månvinda, den blåste sönder. I år testar jag med luktärter istället. I söder står japansk malört, åbrodd, lakritstagetes och ett gäng "vanliga kryddväxter". Vad finns det mer som kan bidra med doft och tål att stå i kruka i ett blåshål? Har allt från syd-sydväst till helskugga att erbjuda...

20220604_192214.webp
 
Den här säsongen alltså, jag önskar att dygnen var dubbelt så långa just nu så att man kunde insupa allt till max!

Den blå delen av "dofthörnan", med heliotrop, nepeta "Cat's pajamas", nepeta "Kit kat" (blommar inte än) och en doftpelargon av okänd variant (stickling från Kew gardens). Utanför blommar fortfarande syrénerna.

Förra året hade jag månvinda, den blåste sönder. I år testar jag med luktärter istället. I söder står japansk malört, åbrodd, lakritstagetes och ett gäng "vanliga kryddväxter". Vad finns det mer som kan bidra med doft och tål att stå i kruka i ett blåshål? Har allt från syd-sydväst till helskugga att erbjuda...

Visa bifogad fil 92261
Härligt!

Anisisop, isop. Lavendel? Vore roligt med kaprifol, jag provar det nu i kruka och får se.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp