Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det kan du. Du kan dessutom ta frön nät stänglarna torkat,. och sprida ut. Jag är inte så pedantisk med min gräsmatta så jag klipper inte där gullvivorna står - förrän de satt frö.
De flesta av min växer i ett hav av kirskål och jag skulle mycket hellre ha dem någonstans där de inte försvinner i annan grönska.
 
84D0869A-D012-4D62-B9CA-027EA8D1EB93.webp

Det kommer bli ett rikt krusbärsår i år 💚
 
På jobbet planterar vi inte bara några små urnor och balkonglådor. Vi planterar hur mycket som helst känns det som. Nu har jag och en till planterat i två dagar. Det känns i ryggen. Vi har fortfarande mycket kvar att plantera.

Det här är en del av de blommor som kom igår morse.
20220601_084002.webp
 
Några av
IMG_20220531_124855.webp

Några av mina Dahlior har blivit bleka i färgen, den i mitten på bilden t.ex. vad är fel? För mycket/för lite vatten? Den närmast har redan börjat sätta knoppar så den verkar ju trivas toppen.
 
Idéer mottages tacksamt! Vi skulle panikfixa ett potatisland efter att vi märkt att vi "får" sätta potatis i år. (Pga att bonden inte tänker sätta det.) Nu blev planen inställd av olika anledningar och jag vill gärna ha tips om vad vi kan sätta istället.

Just nu står vi med en låda på 2x2 meter, och 8 säckar jord. Tänkte fylla botten med kartong. Vad ska vi odla i lådan? Gärna något som kan vara lite roligt för en treåring. I pallkragen bredvid har jag sått morötter om det kan spela någon roll. Det kommer stå bredvid ån så det är lätt att vattna där. Tacksam för hjälp, just nu känns det inte som det kommer bli någonting alls av den där lådan :o Är ganska nybörjare på att odla.

Jordgubbar är trevligt! Roligt för ett litet barn att gå och plocka själv. De är enkla att odla också.
 
Är det någon annan som har ständigt besvär med lus på sina liljor? De ger sig på mina knoppar som satan - förra året fick jag typ en blomma på sju stänglar och tre knoppämnen per planta på mina kejsarliljor. I år är de igång igen, samma sak med asienliljorna. 😫
Jag gick så långt att jag hällde ned insektsmedel i varje knoppbukett ikväll faktiskt :o, ska gå ut och spola av dem om en stund och hoppas att det hjälper.

Jag hade massor med bladlöss på mina sommarblommor en vecka förra året. Sen kom nyckelpigorna och åt upp alla! Det var rätt extremt faktiskt! Men jag blev jätteglad!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp