Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idéer mottages tacksamt! Vi skulle panikfixa ett potatisland efter att vi märkt att vi "får" sätta potatis i år. (Pga att bonden inte tänker sätta det.) Nu blev planen inställd av olika anledningar och jag vill gärna ha tips om vad vi kan sätta istället.

Just nu står vi med en låda på 2x2 meter, och 8 säckar jord. Tänkte fylla botten med kartong. Vad ska vi odla i lådan? Gärna något som kan vara lite roligt för en treåring. I pallkragen bredvid har jag sått morötter om det kan spela någon roll. Det kommer stå bredvid ån så det är lätt att vattna där. Tacksam för hjälp, just nu känns det inte som det kommer bli någonting alls av den där lådan :o Är ganska nybörjare på att odla.
 
Idéer mottages tacksamt! Vi skulle panikfixa ett potatisland efter att vi märkt att vi "får" sätta potatis i år. (Pga att bonden inte tänker sätta det.) Nu blev planen inställd av olika anledningar och jag vill gärna ha tips om vad vi kan sätta istället.

Just nu står vi med en låda på 2x2 meter, och 8 säckar jord. Tänkte fylla botten med kartong. Vad ska vi odla i lådan? Gärna något som kan vara lite roligt för en treåring. I pallkragen bredvid har jag sått morötter om det kan spela någon roll. Det kommer stå bredvid ån så det är lätt att vattna där. Tacksam för hjälp, just nu känns det inte som det kommer bli någonting alls av den där lådan :o Är ganska nybörjare på att odla.
Kunde inte redigera... Glömde skriva att vi bor i zon 5 och att läget är ganska skyddar och "lagom" med sol. Inget gass. Odlar helst något man kan äta i lådan :)
 
Idéer mottages tacksamt! Vi skulle panikfixa ett potatisland efter att vi märkt att vi "får" sätta potatis i år. (Pga att bonden inte tänker sätta det.) Nu blev planen inställd av olika anledningar och jag vill gärna ha tips om vad vi kan sätta istället.

Just nu står vi med en låda på 2x2 meter, och 8 säckar jord. Tänkte fylla botten med kartong. Vad ska vi odla i lådan? Gärna något som kan vara lite roligt för en treåring. I pallkragen bredvid har jag sått morötter om det kan spela någon roll. Det kommer stå bredvid ån så det är lätt att vattna där. Tacksam för hjälp, just nu känns det inte som det kommer bli någonting alls av den där lådan :o Är ganska nybörjare på att odla.
Grejer som är snabba och därför ofta barnvänliga är solros (kanske en liten/låg sort och i norränden av lådan) och sockerärt. Jordgubb är också kul o kan tänkas ge okej skörd redan i år (barnet kommer säkert äta upp alla innan ni tycker de är ätmogna). Lite kryddväxter är också kul att stoppa rakt i munnen och tål ofta helt okej att bli skördade av små händer.
 
Idéer mottages tacksamt! Vi skulle panikfixa ett potatisland efter att vi märkt att vi "får" sätta potatis i år. (Pga att bonden inte tänker sätta det.) Nu blev planen inställd av olika anledningar och jag vill gärna ha tips om vad vi kan sätta istället.

Just nu står vi med en låda på 2x2 meter, och 8 säckar jord. Tänkte fylla botten med kartong. Vad ska vi odla i lådan? Gärna något som kan vara lite roligt för en treåring. I pallkragen bredvid har jag sått morötter om det kan spela någon roll. Det kommer stå bredvid ån så det är lätt att vattna där. Tacksam för hjälp, just nu känns det inte som det kommer bli någonting alls av den där lådan :o Är ganska nybörjare på att odla.

Har ni någon mer odling? Tänker att allt som går att plocka och äta direkt är väldigt uppskattat av en treåring (har själv en liten trädgårdsmästare i den åldern! :heart) Jordgubbar/smultron, sockerärtor (!!! absolut bästa tipset, älskas här! :laugh: går absolut att så nu.) och små gurkor (kanske lättast att köpa färdiga plantor nu) är det jag kommer på på rak arm.
 
Kunde inte redigera... Glömde skriva att vi bor i zon 5 och att läget är ganska skyddar och "lagom" med sol. Inget gass. Odlar helst något man kan äta i lådan :)
Sockerärtor, plocksallad, rädisor, dill, rödbetor, zucchini/squash (köp en planta tar ca 1kvm i anspråk), smultron (köp eller få plantor av någon som har), druvgurka (köp plantor). Det mesta som sås på friland går utmärkt att så nu. Även om ni har kort säsong så brukar det kompenseras av de korta nätterna och långa dagarna.
 
Grejer som är snabba och därför ofta barnvänliga är solros (kanske en liten/låg sort och i norränden av lådan) och sockerärt. Jordgubb är också kul o kan tänkas ge okej skörd redan i år (barnet kommer säkert äta upp alla innan ni tycker de är ätmogna). Lite kryddväxter är också kul att stoppa rakt i munnen och tål ofta helt okej att bli skördade av små händer.

Har ni någon mer odling? Tänker att allt som går att plocka och äta direkt är väldigt uppskattat av en treåring (har själv en liten trädgårdsmästare i den åldern! :heart) Jordgubbar/smultron, sockerärtor (!!! absolut bästa tipset, älskas här! :laugh: går absolut att så nu.) och små gurkor (kanske lättast att köpa färdiga plantor nu) är det jag kommer på på rak arm.

Sockerärtor, plocksallad, rädisor, dill, rödbetor, zucchini/squash (köp en planta tar ca 1kvm i anspråk), smultron (köp eller få plantor av någon som har), druvgurka (köp plantor). Det mesta som sås på friland går utmärkt att så nu. Även om ni har kort säsong så brukar det kompenseras av de korta nätterna och långa dagarna.

Tack för era tips!! Solrosor har vi satt. :) Vi har två pallkragar jordgubbar och en halv pallkrage smultron. Barnet älskar jordgubbar! Vi har även tomat och paprika inne men det vägrar han smaka på, det ska han bara mata oss andra med. Annars har vi bara satt morot och purjo som man kan äta.

Jag funderar på om det kanske vore roligast med fler jordgubbar ändå trots att vi redan har det, kanske i halva lådan. Vad tror ni om det + sockerärtor + någon gurka i resten av lådan?

Jag funderar angående det här med att ha kartong och lite kvistar och annat i botten eftersom det är gräsmatta där nu. Måste jag gräva hål i kartongen där plantorna ska stå? Det kanske blir 20 cm tjockt med jord, är det för lite för dem att växa i det här året?
 
Tack för era tips!! Solrosor har vi satt. :) Vi har två pallkragar jordgubbar och en halv pallkrage smultron. Barnet älskar jordgubbar! Vi har även tomat och paprika inne men det vägrar han smaka på, det ska han bara mata oss andra med. Annars har vi bara satt morot och purjo som man kan äta.

Jag funderar på om det kanske vore roligast med fler jordgubbar ändå trots att vi redan har det, kanske i halva lådan. Vad tror ni om det + sockerärtor + någon gurka i resten av lådan?

Jag funderar angående det här med att ha kartong och lite kvistar och annat i botten eftersom det är gräsmatta där nu. Måste jag gräva hål i kartongen där plantorna ska stå? Det kanske blir 20 cm tjockt med jord, är det för lite för dem att växa i det här året?
Det kan bli jättefint! Och gott. En gurka som klättrar i norr och sockerärtor som klättrar i öster/väster eller något…

Du behöver (bör) inte gräva. Däremot kan du behöva vattna extra om det är mycket luft i ”kvistar och annat”-lagret beroende på om du har något väthållande där eller inte. Är det bara kvistar får du räkna med extremt bra avrinning och extremt mycket vattning. Är det löv och ogräsrens i också håller det vätan bättre även denna säsong.
 
D8EEE754-5266-45D3-9095-F72348861EC8.webp

Men vafasen, nu är det någon som har beställt en massa fröer hem till mig igen :cautious:
 
Har beställt 2st blomlådor ventura funky 90 cm, svarta med vita ränder. Nu har jag mitt lilla dilemma.
De ska hänga på en vit träfasad med svarta fönster och dörrar i närheten. Så funderar vilka sorters blommor som inte kostar skjortan som man kan ha däri.
Jag misstänker att det kommer bli någon stjärnöga då jag är otroligt svag för dom, såg en idag på lokala ica butiken som gick i nyanserna gult/rött (att jag inte köpte en är ett under blev såååå 😍 vill ha 😍".
Hur många växter är lämpligt att sätta ner, funderar lite på att variera och inte bara köra samma i hela. Tankar/idéer?
 
Senast ändrad:
Har frösått några dahlior men dahlia är helt nytt för mig. Hur ska jag göra med de här? Ska de klippas nu eller sen? Och var klipper jag?
 

Bifogade filer

  • 20220601_194459.webp
    20220601_194459.webp
    47,9 KB · Visningar: 24
Snälla hjälp mig med mina sommarrudbeckior, de är total katastrof :cry:

Jag sådde dem alldeles för tidigt och de hann bli jättehöga och rangliga innan de kunde flytta ut i rabatten. Jag fattade egentligen redan när jag satte ut dem att det inte skulle bli bra, de ramlade ihop vid första lilla vindpusten och sedan dess har de mer eller mindre legat ner trots att jag flera gånger försökt ”staga upp dem” med jord. Nu har de börjat blomma och blommorna är ju så vackra men rabatten ser inte klok ut.

Kan jag bara klippa av alla stjälkar ovanför nedersta bladparet och hoppas att det ska komma nytt? Hade så höga förhoppningar på den här rabatten när jag planerade den och nu gör den mig bara ledsen.

1E746CA7-16B1-497C-B6B5-0F205F88ED0A.webp
 
Håller på att bygga ihop ett växthus och undrar vad ni anser att man inte får missa att odla🥰
Utöver det har jag 7 pallkragar som det just nu är potatis, lök, ärtor, jordgubbar,sallad och kryddor i. Men ska sätta upp minst 4 till inom kort. Vad ska jag ha i dem?
 
Det kan bli jättefint! Och gott. En gurka som klättrar i norr och sockerärtor som klättrar i öster/väster eller något…

Du behöver (bör) inte gräva. Däremot kan du behöva vattna extra om det är mycket luft i ”kvistar och annat”-lagret beroende på om du har något väthållande där eller inte. Är det bara kvistar får du räkna med extremt bra avrinning och extremt mycket vattning. Är det löv och ogräsrens i också håller det vätan bättre även denna säsong.
Åh, tack så mycket för hjälpen! Då kör jag på det! 😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp