Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har börjat gro i grönsakslandet :banana: broccoli, grönkål och isbergssalladen är det, snart kommer säkert purjon och rödbetorna också! Måste dock gallra framöver, satt lite väl tätt :angel: mitt i allt har det börjat växa morotsblast på några ställen också O_o Blev lite förvirrad först men är säkert nåt som blev kvar från den före mig.
 
Idag har jag varit restriktiv och bara tittat på morotsodlingen en gång, är på väg ut en andra. Tycker de borde gro nu när det är 1,5 vecka sedan jag sådde. Det enda som gror är ungefär 1 miljon svinmållefrön :cautious:
Ja jag vet vad jag ska göra efter semestern. 😆 Så mycket ogräs som hade grott innan vi åkte men ingen idé att rensa för man såg inte riktigt raderna med morötter än.
Och det ska bli riktigt kul att se hur mycket allting vuxit. Har gett husvakten order att fota om jättevallmon blommar. 😄 Planterad förra året och jag har inte sett den blomma än. Även pionerna stod i små knoppar och min nyplanterade rosenkrage.

Här i Serbien blommar nu främst rosor, schersmin och vin. Snart dags för palmliljorna. :love: Vi kommer nog tyvärr missa blomningen av trumpetranka och hibiskus. Jordgubbar och körsbär är mogna att äta. :love:
 
Men brukar det valla helt över såret? Tycker att man ofta ser just callusvävnad som en krans runt men det är alltså dåligt i så fall? Trädet köptes in för ett par år sedan så det var ju trist att jag inte tänkte på det då. Träd är inte helt min sorti men har inte uppfattat det som en oläkt skada utan vanlig ärrvävnad.
Med tiden vallar det över helt om skadan inte är för stor men det kan ju inte växa över mer än en viss sträcka varje år så det tar tid. Den här tror jag kan valla över helt men frågan är vad som kommer in innan övervallningen är klar.
Det stora problemet med den här som jag ser det är att den riktas uppåt. Sågar du av en gren som börjar valla över så rinner vattnet av men här är det ju en bassäng.
Så trist när unga träd blir skadade.
 
Menar du "trådrensaren"? Svea redskap (som är tillverkaren kanske? de levererar i alla fall till oss) säljer på sin hemsida ser det ut som.
(Jag jobbar hos en grossist som bara säljer till företag). Vet inte om jag får länka...
Ja, en sån där med byglar i bägge ändar, en smal och en lite bredare. Jag såg att Impecta säljer sådana.
 
Med tiden vallar det över helt om skadan inte är för stor men det kan ju inte växa över mer än en viss sträcka varje år så det tar tid. Den här tror jag kan valla över helt men frågan är vad som kommer in innan övervallningen är klar.
Det stora problemet med den här som jag ser det är att den riktas uppåt. Sågar du av en gren som börjar valla över så rinner vattnet av men här är det ju en bassäng.
Så trist när unga träd blir skadade.

Ja, det var ju trist att höra! Kanske får avvakta och se vad som händer.
 
Mina dahlias tittar äntligen upp! :love:
1654018824949.webp
 
Vad kan man så medan det är regniga dagar? Ärtor har jag läst kan ruttna om sådden är för blöt. Hur är det med morötter, sallad, lök?
 
Har köpt två stora fina löjtnantshjärta. Vet tom var dom ska bo, tror jag, för dom blir kanske lite större än vad jag trodde 😅 men kan säkert flytta på lite dagliljor, dom tar nästan över i den rabatten ändå. Sen hittade jag jordgubbar med rosa blommor, så fina och lite örter, fastän jag inte skulle köpa fler. Men vem kan motstå färska örter till maten ^^ har svårt att hinna så och ta hand om så mkt nu så färdiga är kul. Ligger fortfarande back på att göra listan, så väldigt bra jag köpte på mig lite till att få ner i jorden 😆🙈

På min lista är att få ner rosor tillsammans med mina sådda sommarblommor, dvs göra en rabatt till det, plantera om tomater och paprika plantor jag fått av en snäll granne :love: fundera ut var mina 16 solrosor jag dragit upp ska hamna 🤔 och klippa gräset nån gång, det är väldigt tufsigt och busigt, man ser verkligen var vi rör oss mest i trädgården ^^

Har haft en del regn och igår hade vi syndafloden av ett regnväder så har inte behövt vattna på ett tag förutom mina små plantor i mitt lilla växthus. Salladen växer så det knakar och jag hinner knappt med att äta på den innan nytt kommit upp och snart vill jag byta från vår till sommar i mina krukor vid entrén. 🌱🌱😍


Jag har en liten fundering också. Har en liten odlingsdel och tänkte det kunde vara fint att avsluta den delen som är på ena kortsidan med ett litet spaljerat fruktträd. Tänker spontant på äpple. Är det något speciellt god sort som lämpar sig som spaljerat lr är det någon annan frukt/växt jag borde ha? Någon som har nått kul förslag?☺️
 
Har köpt två stora fina löjtnantshjärta. Vet tom var dom ska bo, tror jag, för dom blir kanske lite större än vad jag trodde 😅 men kan säkert flytta på lite dagliljor, dom tar nästan över i den rabatten ändå. Sen hittade jag jordgubbar med rosa blommor, så fina och lite örter, fastän jag inte skulle köpa fler. Men vem kan motstå färska örter till maten ^^ har svårt att hinna så och ta hand om så mkt nu så färdiga är kul. Ligger fortfarande back på att göra listan, så väldigt bra jag köpte på mig lite till att få ner i jorden 😆🙈

På min lista är att få ner rosor tillsammans med mina sådda sommarblommor, dvs göra en rabatt till det, plantera om tomater och paprika plantor jag fått av en snäll granne :love: fundera ut var mina 16 solrosor jag dragit upp ska hamna 🤔 och klippa gräset nån gång, det är väldigt tufsigt och busigt, man ser verkligen var vi rör oss mest i trädgården ^^

Har haft en del regn och igår hade vi syndafloden av ett regnväder så har inte behövt vattna på ett tag förutom mina små plantor i mitt lilla växthus. Salladen växer så det knakar och jag hinner knappt med att äta på den innan nytt kommit upp och snart vill jag byta från vår till sommar i mina krukor vid entrén. 🌱🌱😍


Jag har en liten fundering också. Har en liten odlingsdel och tänkte det kunde vara fint att avsluta den delen som är på ena kortsidan med ett litet spaljerat fruktträd. Tänker spontant på äpple. Är det något speciellt god sort som lämpar sig som spaljerat lr är det någon annan frukt/växt jag borde ha? Någon som har nått kul förslag?☺️
Jordgubbar med rosa blommor låter ju alldeles ljuvligt. Det vill jag också ha 😍🍓
 
Jordgubbar med rosa blommor låter ju alldeles ljuvligt. Det vill jag också ha 😍🍓
Ja, det tycker jag med @Tilly_85 ! Det hängde en fantastisk jordgubbsampel med rosablommande remonterande gubbar på en blomsteraffär i lördags när jag kollade efter mordsdagspresent. Jag blev helt till mig och från mig över hur fin den var, innan jag såg att den kostade 450 kronor! :cautious: Mamma fick annan blomster.

Balkongen tok-prunkar och jag skördar nästan allt grönt därifrån nu. Kul! Det är ganska tätt och intensivt odlat. Jag testar liksom gränserna lite. Hittills mår de bra med täcke av gräsklipp och kissvatten en gång/v. Och mattramen börjar gå i blom! Den blev så himla hög och flikig så jag började bli orolig att jag tagit någon annan random planta i samma släkte, men nu känner jag igen henne. :love:
 
Tror det är Ruby Ann jag har. Såg dom utan etikett på plantagen och hann bara tänka japp dom vill bo hos mig.., så satt jag ute i bilen med dom. Bjuder på en lite suddig bild ^^ 😍🍓🍓

Visa bifogad fil 92001

Det där ser ut som min Toscana. Ruby Ann tror jag ska vara riktigt röd. Och Rainbow treasure har alla färger! 😍

Toscana finns att köpa för runt 30:-/plantan på många ställen, så det är ju en bättre deal än en svindyr färdig kruka. 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp