Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är även nyfiken på de här växterna, vad är ogräs och vad ska vara kvar?
Visa bifogad fil 91925


Jag ska flytta ut till stugan i morgon och ta tag i trädgårdsarbetet, växte ruskigt mycket ogräs vid spireabuskarna.
Det till höger i bild tycker jag liknar ”zebra gräs” mamma har haft hemma i rabatten och såvitt jag kan komma ihåg höll den sig på sin plats, så skulle inte säga ogräs, men växer kanske lite utspritt hade nog försökt få ihop dom till en klump om jag hade behållt.
 
9718DD48-408D-44B7-8048-C2673262C629.webp

Det var ju som bekant några aklejor som anföll mig sist jag var på jem & fix, trots att det inte fanns någonstans för dem att bo i trädgården. Nu har de fått flytta in i en 90L murarbalja men jag oroar mig för huruvida de kommer trivas där eller inte? Kan de bo och leva lyckliga i kruka?
 
Visa bifogad fil 91936
Det var ju som bekant några aklejor som anföll mig sist jag var på jem & fix, trots att det inte fanns någonstans för dem att bo i trädgården. Nu har de fått flytta in i en 90L murarbalja men jag oroar mig för huruvida de kommer trivas där eller inte? Kan de bo och leva lyckliga i kruka?
Jag flyttade ett gäng till låda en period och de mådde bra där ett år. De jag inte flyttade tillbaka strök med andra vintern (den nuvarande). Mina stod då alldeles för torrt.
Det funkar garanterat ett tag i alla fall men hur länge vågar jag inte lova enligt erfarenhet ovan.
 
Jag flyttade ett gäng till låda en period och de mådde bra där ett år. De jag inte flyttade tillbaka strök med andra vintern (den nuvarande). Mina stod då alldeles för torrt.
Det funkar garanterat ett tag i alla fall men hur länge vågar jag inte lova enligt erfarenhet ovan.
Ska anlägga en rabatt på norrgaveln nästa år är tanken, så jag hoppas de ska överleva tills dess iaf.
 
Är det inte helt vanlig callusvävnad, menar du? Från att man tagit bort en bit på stammen?
Jag menar att du har ett öppet sår in i trädet som inte vallat över helt. Såret är dessutom riktat rakt uppåt och med en kant runt, barken, som gör att vattnet inte rinner av direkt utan ansamlas. Det känns som en utmärkt grogrund för allehanda problem. Att jag inte tror det är den ursprungliga ympen beror på att det ser ut som om det är en alldeles för stor skada för att kunna vara från en ymp. Den ursprungliga stammen ser ut att ha varit lika tjock som den stam som nu finns är. Den typen av ymp har jag aldrig sett i den höjden på ett träd.
 
Jag är även nyfiken på de här växterna, vad är ogräs och vad ska vara kvar?
Visa bifogad fil 91925


Jag ska flytta ut till stugan i morgon och ta tag i trädgårdsarbetet, växte ruskigt mycket ogräs vid spireabuskarna.
Även jag tror på brokbladig kirskål som växer inne i ett bestånd av Höstaster kanske? Och sen till höger skulle jag tro att det är randgräs, som är fint, men kan ha en benägenhet att sprida sig (precis som kirskålen och höstastern). Det är inte alltid ett jättebesvär, men kan vara bra att veta så man håller koll och håller efter om det behövs. Har själv t.ex höstaster som är jättefin när den blommar, men om jag inte rycker upp rotskotten så fördubblar den sin area varje år liksom...
 
Jag har försökt få tag i en Lucko, men ingen lokal butik säljer den. Den har blivit en must have, sedan jag provade en på jobbet. Får väl googla och se om jag kan få tag i detta lilla trädgårdsredskap online.
Menar du "trådrensaren"? Svea redskap (som är tillverkaren kanske? de levererar i alla fall till oss) säljer på sin hemsida ser det ut som.
(Jag jobbar hos en grossist som bara säljer till företag). Vet inte om jag får länka...
 
Jag menar att du har ett öppet sår in i trädet som inte vallat över helt. Såret är dessutom riktat rakt uppåt och med en kant runt, barken, som gör att vattnet inte rinner av direkt utan ansamlas. Det känns som en utmärkt grogrund för allehanda problem. Att jag inte tror det är den ursprungliga ympen beror på att det ser ut som om det är en alldeles för stor skada för att kunna vara från en ymp. Den ursprungliga stammen ser ut att ha varit lika tjock som den stam som nu finns är. Den typen av ymp har jag aldrig sett i den höjden på ett träd.

Men brukar det valla helt över såret? Tycker att man ofta ser just callusvävnad som en krans runt men det är alltså dåligt i så fall? Trädet köptes in för ett par år sedan så det var ju trist att jag inte tänkte på det då. Träd är inte helt min sorti men har inte uppfattat det som en oläkt skada utan vanlig ärrvävnad.
 
Men brukar det valla helt över såret? Tycker att man ofta ser just callusvävnad som en krans runt men det är alltså dåligt i så fall? Trädet köptes in för ett par år sedan så det var ju trist att jag inte tänkte på det då. Träd är inte helt min sorti men har inte uppfattat det som en oläkt skada utan vanlig ärrvävnad.
Det ska ju helst valla över helt och hållet. Men din skada ser mer ut som påkörning eller trimskada och en äldre sådan med där vävnaden redan börjat dö. Det är alltid vanskligt när en rötskada sitter så långt ned på stammen, både eftersom trädet blir känsligt för vid och kan gå av och för att rotsystemet kan påverkas. Jag hade bytt ut trädet.
 
Det ska ju helst valla över helt och hållet. Men din skada ser mer ut som påkörning eller trimskada och en äldre sådan med där vävnaden redan börjat dö. Det är alltid vanskligt när en rötskada sitter så långt ned på stammen, både eftersom trädet blir känsligt för vid och kan gå av och för att rotsystemet kan påverkas. Jag hade bytt ut trädet.

Ah, jag förstår. Jag har som sagt tolkat det som en "vanlig" sårskada som träden får efter att man sågat bort grenar, t ex. Den nya skadan är nog definitivt trimmerskada dock.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp