Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ett par ganska trista ställen i trädgården så idag ryckte jag tag i en av dem: den synliga långsidan på växthuset! Blev en rabatt med stockrosor, nejlika "Flames of Passion" och så ska läkemalvan få sin plats där. Ska fyllas på med bark varefter som sågen går.

IMG_20220529_161527.webp
 
Fixade äntligen till min hemmagjorda altangrind. Hunden har stått på den och den har blivit skev. För två - 2 - år sedan köpte jag en slana och en bult som sedan bara blev liggande. Det tog en kvart att få dit den....Sen kan jag ha mördat vår slagborr. Eller nä, den är död. Den brände av att jag borrade i trät med ett betongborr. Jag orkade inte leta efter den andra borren nu när jag var på G. Men äntligen är grinden räddad.
 
Jag och mamma har planterat om alla pelargoner :)

Har börjat tömma komposten också, den har varit typ oanvänd sedan vi flyttade in. Öppnade en lucka med mycket våld och grävde ut en murarhink med jord och rötter (?). Hittade också två små plastkrukor, för de brukar ju komposteras bra :meh:
 
Jag har aldrig haft mina pelargoner ute tidigare men skulle gärna vilja flytta ut de fina plantorna jag drivit upp i år. De är riktigt stora, bladen är som min handflata.

Hur mycket behöver de härdas? Antar att det inte bara är att flytta ut dem? Fiberduk mot solen borde räcka, tillräckligt varmt är det väl?
 
Jag har aldrig haft mina pelargoner ute tidigare men skulle gärna vilja flytta ut de fina plantorna jag drivit upp i år. De är riktigt stora, bladen är som min handflata.

Hur mycket behöver de härdas? Antar att det inte bara är att flytta ut dem? Fiberduk mot solen borde räcka, tillräckligt varmt är det väl?
Det är framförallt solen de behöver skyddas mot, annars är det bara att ställa ut.
 
Har inte läst hela tråden ;) men det kanske även är ok med balkongväxter och odling?

Mina tulpaner har gjort sitt och ska bytas ut mot… jordgubbar tror jag. Har bara inte hittat vad exakt jag ska ha för några. Tips på goda, härdiga sorter för zon 1?

Var också iväg förra veckan och köpte en japansk lönn :love: och en glansmispel som ska agera som avskiljare. Båda blir egentligen över maxhöjden, men i så fall får jag flytta innan de blir så stora. Väldigt fina båda två!
 
Har inte läst hela tråden ;) men det kanske även är ok med balkongväxter och odling?

Mina tulpaner har gjort sitt och ska bytas ut mot… jordgubbar tror jag. Har bara inte hittat vad exakt jag ska ha för några. Tips på goda, härdiga sorter för zon 1?

Var också iväg förra veckan och köpte en japansk lönn :love: och en glansmispel som ska agera som avskiljare. Båda blir egentligen över maxhöjden, men i så fall får jag flytta innan de blir så stora. Väldigt fina båda två!
Jag tror alla jordgubbar är härdiga? Zon 5 är inga problem! Jag gillar honeoye. 😊
 
Har inte läst hela tråden ;) men det kanske även är ok med balkongväxter och odling?

Mina tulpaner har gjort sitt och ska bytas ut mot… jordgubbar tror jag. Har bara inte hittat vad exakt jag ska ha för några. Tips på goda, härdiga sorter för zon 1?

Var också iväg förra veckan och köpte en japansk lönn :love: och en glansmispel som ska agera som avskiljare. Båda blir egentligen över maxhöjden, men i så fall får jag flytta innan de blir så stora. Väldigt fina båda två!
Här ges tips på lite roliga jordgubbar som kanske passar extra bra på en balkong https://www.wexthuset.com/fakta-och...-fragor-svar/jordgubbar-sorter-som-remonterar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 697
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp