Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh, det låter ju som en dröm att kunna bygga upp precis hur du vill Får jag föreslå en pergola med tak och klätterväxter som slingrar sig uppför den? O körsbärsträd är ju så otroligt vackra Jag vill ha en men kompis är superallergisk mot just körsbär så vi får hålla oss till andra träd.Gud vad underbart det låter ändå! Jag är lite i samma sits eftersom vi tillträder till vårt hus 12 juli. Tyvärr är trädgården väldigt "kal", inget uppvuxet förrutom en enorm thujahäck och några 8-meterscypresser... Men några tappra äppleträd och körsbärsträd har före detta ägarna planterat nyligen
Jag kommer prioritera att få pallkragar på plats/börja göra i ordning köksträdgården för att kunna odla en del grönsaker när det blir lite svalare igen. Juli känns som sämsta flyttmånaden rent odlingsmässigt men jag kommer nog inte kunna hålla mig från att försöka slänga lite frön i jorden ändå Typ sallad går ju att odla nästan hela säsongen, ärtor/bönor brukar fungera rätt bra också.
Till hösten ska vi försöka plantera lite buskar och bärbuskar (bland annat gräva hallonland). Ska också börja preparera för en stor perennrabatt i slänten nedanför altanen och mura upp blomsterbäddar och fylla med löv och annat gojs. Helt enkelt försöka preppa så mycket som möjligt inför nästa säsong. Har också en massa gamla fönster stående som ska få bli ett mindre växthus mot vår friggebodsvägg.
Så många projekt, så många högtflygande planer... men mest av allt längtar jag efter att kunna gå ut och ta morgonkaffet på altanen Men summa summarum går jag i samma funderingar kring "vad går att göra i sommar/höst". Jag har dock lite bättre förodlingsmöjligheter och kommer därför sätta/har satt lite zucchini och kål som får flytta med ut lite senare på säsongen.
Jo, det är delvis en dröm, men också lite tråkigt, jag hade så gärna velat ha ett lövträd på tomten eller några rejäla vinbärsbuskar eller så. Men, man kan inte få allt! Nu är det ett blankt canvas istället!Åh, det låter ju som en dröm att kunna bygga upp precis hur du vill Får jag föreslå en pergola med tak och klätterväxter som slingrar sig uppför den? O körsbärsträd är ju så otroligt vackra Jag vill ha en men kompis är superallergisk mot just körsbär så vi får hålla oss till andra träd.
Du får sätta dem själv, tar några år bara Håller med om fördelen med några uppvuxna, rejäla vinbärsbuskar dock, tar ju lite tid innan de växer till sig ordentligt.Jo, det är delvis en dröm, men också lite tråkigt, jag hade så gärna velat ha ett lövträd på tomten eller några rejäla vinbärsbuskar eller så. Men, man kan inte få allt! Nu är det ett blankt canvas istället!
Och JA det får du absolut föreslå för det är en lysande ide! Försöker bara föreställa mig var jag ska placera den
Jag flyttade till en gräsöken med 2 uråldriga krusbärsbuskar för 5 år sedanJo, det är delvis en dröm, men också lite tråkigt, jag hade så gärna velat ha ett lövträd på tomten eller några rejäla vinbärsbuskar eller så. Men, man kan inte få allt! Nu är det ett blankt canvas istället!
Och JA det får du absolut föreslå för det är en lysande ide! Försöker bara föreställa mig var jag ska placera den
Jag har en problemrabatt av det udda slaget. Perennerna växer FÖR bra och tar över allt annat. Först hade jag jättedaggkåpa och lammöra, Big Ears, som tog över fullständigt. De senare blev en meter i diameter. Nu har jag kantnepeta, Walker’s low, som är 70-80 cm hög (40-50 cm, pyttsan heller!) och täcker både rosor och havtornsklot.
Vad finns det för perenner, gärna blå som gillar söderläge och som inte tenderar att ta över? Zon 2.
Jag sådde en massa prästkrage som skulle bli en låg kompakt variant, utmärkt till kantväxt stod det på påsen. Allihopa blev runt 125 höga, såg inget annat än mina "kantväxter" det åretNu mätte jag det högsta beståndet av Walker’s low: 95 cm!
Ölandstok kan man klippa ner helt när den börjar se risig ut. Vet dock inte riktigt om det är i senaste laget att göra det nu. Jag klippte ner mina för några veckor sedan.Är hos svärfar och gott loss med trimmern så gräsmattan är klippt (han bor på ett berg så går inte att klippa på annat sätt).
Sitter nu och tittar på den här ölandstoken som ser lite vissen ut och funderar på om den går att rädda. Killen vill egentligen ta bort den men svärfar vill ha den kvar, så jag funderar på om man kan göra något för busken så den får nytt liv och ser lite trevligare ut?
Visa bifogad fil 91808
Får göra det nästa år i så fall, men om man gör det kommer den återhämta sig då den ser i princip helt död ut nertill?Ölandstok kan man klippa ner helt när den börjar se risig ut. Vet dock inte riktigt om det är i senaste laget att göra det nu. Jag klippte ner mina för några veckor sedan.
Det ska den göra. Jag får väl rapportera om hur det går för mina. De var också kala nertill. Borde kanske gå ut och titta till dem. Har inte gjort det sedan jag klippte dem.Får göra det nästa år i så fall, men om man gör det kommer den återhämta sig då den ser i princip helt död ut nertill?
Vi har nu rensat lite runt den så den inte behöver konkurrera så med grannarna.
Visa bifogad fil 91815
Klipp bara. Lämna 20-30 cm. Den kommer inte att må sämre av att bli nerklippt nu än vad den redan är.Får göra det nästa år i så fall, men om man gör det kommer den återhämta sig då den ser i princip helt död ut nertill?
Vi har nu rensat lite runt den så den inte behöver konkurrera så med grannarna.
Visa bifogad fil 91815
Ja göra gärna det så kanske jag hinner bearbeta svärfar på den idén också.Det ska den göra. Jag får väl rapportera om hur det går för mina. De var också kala nertill. Borde kanske gå ut och titta till dem. Har inte gjort det sedan jag klippte dem.
Har tyvärr inget att klippa med här, nästa gång vi kommer hit kommer vi ha det och det är om en månad och då kanske det är för sent?Klipp bara. Lämna 20-30 cm. Den kommer inte att må sämre av att bli nerklippt nu än vad den redan är.
Vi får följas åt! Nä juli är bara hett och jobbigt med odling.. men det låter som att du har en bra plan med lite förkultivering med!Gud vad underbart det låter ändå! Jag är lite i samma sits eftersom vi tillträder till vårt hus 12 juli. Tyvärr är trädgården väldigt "kal", inget uppvuxet förrutom en enorm thujahäck och några 8-meterscypresser... Men några tappra äppleträd och körsbärsträd har före detta ägarna planterat nyligen
Jag kommer prioritera att få pallkragar på plats/börja göra i ordning köksträdgården för att kunna odla en del grönsaker när det blir lite svalare igen. Juli känns som sämsta flyttmånaden rent odlingsmässigt men jag kommer nog inte kunna hålla mig från att försöka slänga lite frön i jorden ändå Typ sallad går ju att odla nästan hela säsongen, ärtor/bönor brukar fungera rätt bra också.
Till hösten ska vi försöka plantera lite buskar och bärbuskar (bland annat gräva hallonland). Ska också börja preparera för en stor perennrabatt i slänten nedanför altanen och mura upp blomsterbäddar och fylla med löv och annat gojs. Helt enkelt försöka preppa så mycket som möjligt inför nästa säsong. Har också en massa gamla fönster stående som ska få bli ett mindre växthus mot vår friggebodsvägg.
Så många projekt, så många högtflygande planer... men mest av allt längtar jag efter att kunna gå ut och ta morgonkaffet på altanen Men summa summarum går jag i samma funderingar kring "vad går att göra i sommar/höst". Jag har dock lite bättre förodlingsmöjligheter och kommer därför sätta/har satt lite zucchini och kål som får flytta med ut lite senare på säsongen.
Hittade en grensax så nu jäklar är det klippt.Klipp bara. Lämna 20-30 cm. Den kommer inte att må sämre av att bli nerklippt nu än vad den redan är.