Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på om jag ska klippa gräset idag. Det är inte jättehögt, men om jag väntar en vecka kommer det att vara det och då fungerar inte gräsuppsamlaren.
 
Gud vad underbart det låter ändå! Jag är lite i samma sits eftersom vi tillträder till vårt hus 12 juli. Tyvärr är trädgården väldigt "kal", inget uppvuxet förrutom en enorm thujahäck och några 8-meterscypresser... :p Men några tappra äppleträd och körsbärsträd har före detta ägarna planterat nyligen :D
Jag kommer prioritera att få pallkragar på plats/börja göra i ordning köksträdgården för att kunna odla en del grönsaker när det blir lite svalare igen. Juli känns som sämsta flyttmånaden rent odlingsmässigt men jag kommer nog inte kunna hålla mig från att försöka slänga lite frön i jorden ändå :angel1: Typ sallad går ju att odla nästan hela säsongen, ärtor/bönor brukar fungera rätt bra också.

Till hösten ska vi försöka plantera lite buskar och bärbuskar (bland annat gräva hallonland). Ska också börja preparera för en stor perennrabatt i slänten nedanför altanen och mura upp blomsterbäddar och fylla med löv och annat gojs. Helt enkelt försöka preppa så mycket som möjligt inför nästa säsong. Har också en massa gamla fönster stående som ska få bli ett mindre växthus mot vår friggebodsvägg.

Så många projekt, så många högtflygande planer... men mest av allt längtar jag efter att kunna gå ut och ta morgonkaffet på altanen :D Men summa summarum går jag i samma funderingar kring "vad går att göra i sommar/höst". Jag har dock lite bättre förodlingsmöjligheter och kommer därför sätta/har satt lite zucchini och kål som får flytta med ut lite senare på säsongen.
Åh, det låter ju som en dröm att kunna bygga upp precis hur du vill :love: Får jag föreslå en pergola med tak och klätterväxter som slingrar sig uppför den? O körsbärsträd är ju så otroligt vackra :love: Jag vill ha en men kompis är superallergisk mot just körsbär så vi får hålla oss till andra träd.
 
Åh, det låter ju som en dröm att kunna bygga upp precis hur du vill :love: Får jag föreslå en pergola med tak och klätterväxter som slingrar sig uppför den? O körsbärsträd är ju så otroligt vackra :love: Jag vill ha en men kompis är superallergisk mot just körsbär så vi får hålla oss till andra träd.
Jo, det är delvis en dröm, men också lite tråkigt, jag hade så gärna velat ha ett lövträd på tomten eller några rejäla vinbärsbuskar eller så. Men, man kan inte få allt! Nu är det ett blankt canvas istället! :D
Och JA det får du absolut föreslå för det är en lysande ide! Försöker bara föreställa mig var jag ska placera den :love::idea:
 
Jo, det är delvis en dröm, men också lite tråkigt, jag hade så gärna velat ha ett lövträd på tomten eller några rejäla vinbärsbuskar eller så. Men, man kan inte få allt! Nu är det ett blankt canvas istället! :D
Och JA det får du absolut föreslå för det är en lysande ide! Försöker bara föreställa mig var jag ska placera den :love::idea:
Du får sätta dem själv, tar några år bara :D Håller med om fördelen med några uppvuxna, rejäla vinbärsbuskar dock, tar ju lite tid innan de växer till sig ordentligt.

Härligt, hoppas du kommer på en bra plats :laugh: En av mormors grannar är galen i trädgårdsskötsel och har en helt magisk pergola, färgen skiner typ bara igenom för det är så mycket växter på den och vägen dit är en vacker grusgång med fantastiska rabatter :love:
 
Jo, det är delvis en dröm, men också lite tråkigt, jag hade så gärna velat ha ett lövträd på tomten eller några rejäla vinbärsbuskar eller så. Men, man kan inte få allt! Nu är det ett blankt canvas istället! :D
Och JA det får du absolut föreslå för det är en lysande ide! Försöker bara föreställa mig var jag ska placera den :love::idea:
Jag flyttade till en gräsöken med 2 uråldriga krusbärsbuskar för 5 år sedan 🤷‍♀️
Nu finns här trädgårdsland, jordgubbsland, vinbär, äppelträd, rabarber, blåbärsbuskar, hallonbuskar, en del aronia och häggmispel + ett gäng blomsterrabatter.

Ge det 5 år till, så finns här säkerligen mycket mer 😁
 
Jag har en problemrabatt av det udda slaget. Perennerna växer FÖR bra och tar över allt annat. Först hade jag jättedaggkåpa och lammöra, Big Ears, som tog över fullständigt. De senare blev en meter i diameter. Nu har jag kantnepeta, Walker’s low, som är 70-80 cm hög (40-50 cm, pyttsan heller!) och täcker både rosor och havtornsklot.

Vad finns det för perenner, gärna blå som gillar söderläge och som inte tenderar att ta över? Zon 2.

Nu mätte jag det högsta beståndet av Walker’s low: 95 cm! :rofl:
 
Är hos svärfar och gott loss med trimmern så gräsmattan är klippt (han bor på ett berg så går inte att klippa på annat sätt).
Sitter nu och tittar på den här ölandstoken som ser lite vissen ut och funderar på om den går att rädda. Killen vill egentligen ta bort den men svärfar vill ha den kvar, så jag funderar på om man kan göra något för busken så den får nytt liv och ser lite trevligare ut?

B541CD51-DC3B-4766-805F-23C175EFDE94.webp
 
Är i familjehuset i Serbien för första gången på sju år. Hade inte riktigt samma trädgårdsintresse förut så nu är det rena kalaset att gå runt här i trädgården. Det finns bland annat mandelträd, fikonträd och mullbär i trädgården. Helt fantastiska rosor i rabatt och en rosgång med bågar, och enorma trumpetrankor klär in verandan. "Melonpäronträd", alltså päron som är helt illröda i köttet. Dessvärre blommade skäggirisarna över innan vi kom hit. Många saker som aldrig skulle gå att odla hemma. :heart
IMG_20220529_133419.jpg
 
Är hos svärfar och gott loss med trimmern så gräsmattan är klippt (han bor på ett berg så går inte att klippa på annat sätt).
Sitter nu och tittar på den här ölandstoken som ser lite vissen ut och funderar på om den går att rädda. Killen vill egentligen ta bort den men svärfar vill ha den kvar, så jag funderar på om man kan göra något för busken så den får nytt liv och ser lite trevligare ut?

Visa bifogad fil 91808
Ölandstok kan man klippa ner helt när den börjar se risig ut. Vet dock inte riktigt om det är i senaste laget att göra det nu. Jag klippte ner mina för några veckor sedan.
 
Ölandstok kan man klippa ner helt när den börjar se risig ut. Vet dock inte riktigt om det är i senaste laget att göra det nu. Jag klippte ner mina för några veckor sedan.
Får göra det nästa år i så fall, men om man gör det kommer den återhämta sig då den ser i princip helt död ut nertill?

Vi har nu rensat lite runt den så den inte behöver konkurrera så med grannarna.

image.webp
 
Får göra det nästa år i så fall, men om man gör det kommer den återhämta sig då den ser i princip helt död ut nertill?

Vi har nu rensat lite runt den så den inte behöver konkurrera så med grannarna.

Visa bifogad fil 91815
Det ska den göra. Jag får väl rapportera om hur det går för mina. De var också kala nertill. Borde kanske gå ut och titta till dem. Har inte gjort det sedan jag klippte dem.
 
Gud vad underbart det låter ändå! Jag är lite i samma sits eftersom vi tillträder till vårt hus 12 juli. Tyvärr är trädgården väldigt "kal", inget uppvuxet förrutom en enorm thujahäck och några 8-meterscypresser... :p Men några tappra äppleträd och körsbärsträd har före detta ägarna planterat nyligen :D
Jag kommer prioritera att få pallkragar på plats/börja göra i ordning köksträdgården för att kunna odla en del grönsaker när det blir lite svalare igen. Juli känns som sämsta flyttmånaden rent odlingsmässigt men jag kommer nog inte kunna hålla mig från att försöka slänga lite frön i jorden ändå :angel1: Typ sallad går ju att odla nästan hela säsongen, ärtor/bönor brukar fungera rätt bra också.

Till hösten ska vi försöka plantera lite buskar och bärbuskar (bland annat gräva hallonland). Ska också börja preparera för en stor perennrabatt i slänten nedanför altanen och mura upp blomsterbäddar och fylla med löv och annat gojs. Helt enkelt försöka preppa så mycket som möjligt inför nästa säsong. Har också en massa gamla fönster stående som ska få bli ett mindre växthus mot vår friggebodsvägg.

Så många projekt, så många högtflygande planer... men mest av allt längtar jag efter att kunna gå ut och ta morgonkaffet på altanen :D Men summa summarum går jag i samma funderingar kring "vad går att göra i sommar/höst". Jag har dock lite bättre förodlingsmöjligheter och kommer därför sätta/har satt lite zucchini och kål som får flytta med ut lite senare på säsongen.
Vi får följas åt! Nä juli är bara hett och jobbigt med odling.. men det låter som att du har en bra plan med lite förkultivering med!👌
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 697
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp