Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte var du bor men min mycket väl etablerade som står lite taskigt till och är rätt ogödslad är ungefär 20 cm hög nu. Jag skulle gissa att din bara behöver lite mer tid. Olika sorter blir också olika kraftiga
Jag har en högst oklar sort jag grävde upp hos en vän som köpt en nedlagd handelsträdgård. Den växer alldeles för bra. Är klart skördemogen.

Äta rabarber när man är njursjuk är ingen bra idé.
Tyvärr har alla vänner gott om rabarber då jag har ingen att ge den till. :(
Det skär i hjärtat att bara låta den stå och växa över.
 
Sambon gräver ihärdigt så snart ska dammen ner! Har ett gräs som jag tänkte plantera bredvid och ska köpa en hosta med stora blad. Sen ska jag flytta dit två pioner (bland annat en plågad stackare som kommer från @athena_arabians om jag kommer ihåg rätt). På den ena sidan är det en syren och två pioner och ungefär samma på andra sidan. Någon mer växt ni direkt tänker på? Funderar på en klematis mot armeringsjärnet? Och sambon tänkte ställa dit lite stenar för att få lite höjd. Eventuellt lite tulpaner? Öppen jord fungerar tyvärr dåligt på grund av hönsen. Eventuellt ställer vi en bänk bakom dammen om det inte ser helt tokigt ut. Jag tänkte eventuellt strunta i växter i själva dammen första året.
IMG20220526155955.webp
 
Sent ute i år, men nu har jag vänt en del av potatislandet och fått ner en tidig sort. Tyvärr inte min vanliga, men så får det bli den här säsongen.
Har myllat ner löv och gödsel i den vldigt sandiga marken sen jag flyttade hit och numera är jorden helt ok, för även maskarna frodas 😅
20220528_172928.jpg
 
Sambon gräver ihärdigt så snart ska dammen ner! Har ett gräs som jag tänkte plantera bredvid och ska köpa en hosta med stora blad. Sen ska jag flytta dit två pioner (bland annat en plågad stackare som kommer från @athena_arabians om jag kommer ihåg rätt). På den ena sidan är det en syren och två pioner och ungefär samma på andra sidan. Någon mer växt ni direkt tänker på? Funderar på en klematis mot armeringsjärnet? Och sambon tänkte ställa dit lite stenar för att få lite höjd. Eventuellt lite tulpaner? Öppen jord fungerar tyvärr dåligt på grund av hönsen. Eventuellt ställer vi en bänk bakom dammen om det inte ser helt tokigt ut. Jag tänkte eventuellt strunta i växter i själva dammen första året.
Visa bifogad fil 91742
Jag tycker väldigt om daggkåpa, alunrot, höstsilverax , höstanemon och hasselört. Vet inte hur mkt sol/skugga du har där?
 
Sambon gräver ihärdigt så snart ska dammen ner! Har ett gräs som jag tänkte plantera bredvid och ska köpa en hosta med stora blad. Sen ska jag flytta dit två pioner (bland annat en plågad stackare som kommer från @athena_arabians om jag kommer ihåg rätt). På den ena sidan är det en syren och två pioner och ungefär samma på andra sidan. Någon mer växt ni direkt tänker på? Funderar på en klematis mot armeringsjärnet? Och sambon tänkte ställa dit lite stenar för att få lite höjd. Eventuellt lite tulpaner? Öppen jord fungerar tyvärr dåligt på grund av hönsen. Eventuellt ställer vi en bänk bakom dammen om det inte ser helt tokigt ut. Jag tänkte eventuellt strunta i växter i själva dammen första året.
Visa bifogad fil 91742
Iris :love:
 
Jag har en högst oklar sort jag grävde upp hos en vän som köpt en nedlagd handelsträdgård. Den växer alldeles för bra. Är klart skördemogen.

Äta rabarber när man är njursjuk är ingen bra idé.
Tyvärr har alla vänner gott om rabarber då jag har ingen att ge den till. :(
Det skär i hjärtat att bara låta den stå och växa över.
Här bad kommunen om det till mat och måltid. 75 kg kom in till äldreboenden och skolor.
 
Jag tycker väldigt om daggkåpa, alunrot, höstsilverax , höstanemon och hasselört. Vet inte hur mkt sol/skugga du har där?
Daggkåpa har jag på ett annat ställe, så hoppar den. Har även massor av alunrot som jag inte är helt nöjd med. Men en höstsilverax kanske! Jag har en höstanemon som jag hoppas överlever, gör den det kanske jag köper fler? :love: zon 5 är lite kinkigt.

Det är ett syd/sydöst läge men skuggas en del av några äppelträd så halvskugga?
Vilken bra idé! :love:
 
Jag har en problemrabatt av det udda slaget. Perennerna växer FÖR bra och tar över allt annat. Först hade jag jättedaggkåpa och lammöra, Big Ears, som tog över fullständigt. De senare blev en meter i diameter. Nu har jag kantnepeta, Walker’s low, som är 70-80 cm hög (40-50 cm, pyttsan heller!) och täcker både rosor och havtornsklot.

Vad finns det för perenner, gärna blå som gillar söderläge och som inte tenderar att ta över? Zon 2.
 
Jag har en problemrabatt av det udda slaget. Perennerna växer FÖR bra och tar över allt annat. Först hade jag jättedaggkåpa och lammöra, Big Ears, som tog över fullständigt. De senare blev en meter i diameter. Nu har jag kantnepeta, Walker’s low, som är 70-80 cm hög (40-50 cm, pyttsan heller!) och täcker både rosor och havtornsklot.

Vad finns det för perenner, gärna blå som gillar söderläge och som inte tenderar att ta över? Zon 2.

Jag är svag för axveronika :love: dessutom älskar humlorna den
 
96BEB943-E8E4-448A-B67D-1222BC2377A8.webp

De där vita blommorna på översta bilden ser söta och rara ut men de har sylvassa taggar! Dessutom var det var fullt av gräs, kvickrot, maskrosor och annat bös i rabatten, så idag rök allt. Helt hänsynslöst rensade jag bort hela skiten 💪

Nu är frågan vad jag ska göra med rabatten? Funderar på en liten rabatt i rabatten längst fram mot gatan och sen flis på resten, med en liten stenbeläggning emellan. Vad tror ni om det?
 
Visa bifogad fil 91757
De där vita blommorna på översta bilden ser söta och rara ut men de har sylvassa taggar! Dessutom var det var fullt av gräs, kvickrot, maskrosor och annat bös i rabatten, så idag rök allt. Helt hänsynslöst rensade jag bort hela skiten 💪

Nu är frågan vad jag ska göra med rabatten? Funderar på en liten rabatt i rabatten längst fram mot gatan och sen flis på resten, med en liten stenbeläggning emellan. Vad tror ni om det?
Jag hade satt en marktäckare under, flocknäva ormöga eller något i den stilen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 697
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp