Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick tag på lite jord och bättrar på i ”parken”, så nu är vi ett steg närmare en bra gräsmatta utan hålor där.

Dock fortfarande mycket jobb kvar att fixa till, men kommer troligen se lite trevligare ut. 👍🏻

53E206C4-B568-4CE6-97B8-37A24C6F81A2.webp
 
Härdiga för sjukdomar syftade jag på, blev en miss i min text där :)

Tack!
Största problemet med jordgubbar är väll att de möglar när de ligger emot jorden eller att sniglar äter på dom, de problemen borde inte du har som jag antar kommer odla i kruka och då hänger gubben på utsidan av krukan och blir inte angripen av snigel och vilar inte mot marken så den möglar. Möjligen kan man behöva skydda mot hungriga fåglar om ni har mycket fåglar i krokarna.
 
Största problemet med jordgubbar är väll att de möglar när de ligger emot jorden eller att sniglar äter på dom, de problemen borde inte du har som jag antar kommer odla i kruka och då hänger gubben på utsidan av krukan och blir inte angripen av snigel och vilar inte mot marken så den möglar. Möjligen kan man behöva skydda mot hungriga fåglar om ni har mycket fåglar i krokarna.
Jag vet inte, men läste att vissa kan få sjukdomar lätt, eller kanske ohyra? Men ja, de problem du nämner lär jag inte ha. Inga fåglar som kan äta upp bären heller eftersom jag nätat in balkongen.
 
Jag kom på det vore fint ha någonting på balkongen också även om den främst är katternas. Så hämtade hem en tomatplanta från en privatperson idag och den var lite större än jag trodde :eek: men definitivt värd 50:-, jag får binda upp den bara :D stammen är lite tunn så funderar på om jag bör klippa ner den men å andra sidan blommar den redan 🤔
20220530_171453.webp
 
Så kul att se det sakta men säkert spira i odlingslådan. Tycker det är lika spännande varje dag som jag kollar för att se hur det går för dom (händer förvisso inte så mycket på en dag men ändå).😅

Sockerärtor längst bort i bild, sen två rader med lök, 3 rader morötter och närmast bild 2 rader med sallad.

BB178599-7530-463F-9C9F-9B03E1046404.webp
 
Jag har försökt få tag i en Lucko, men ingen lokal butik säljer den. Den har blivit en must have, sedan jag provade en på jobbet. Får väl googla och se om jag kan få tag i detta lilla trädgårdsredskap online.
 
Idag har jag varit restriktiv och bara tittat på morotsodlingen en gång, är på väg ut en andra. Tycker de borde gro nu när det är 1,5 vecka sedan jag sådde. Det enda som gror är ungefär 1 miljon svinmållefrön :cautious:

Alltså jag tycker verkligen att jag har jobbat med (=mot) svinmållan envetet och flitigt de senaste åren. Förut hände det väl att jag tappade greppet på några ställen och att de hann fröa av sig, men åtminstone de senaste två åren har jag gnetat på och ryckt innan de får föröka sig. Och täckodlat så att det inte skulle komma för mycket påfyllning ovanifrån. Men ändå... ständigt dessa miljoner nya svinmållor?!
 
Alltså jag tycker verkligen att jag har jobbat med (=mot) svinmållan envetet och flitigt de senaste åren. Förut hände det väl att jag tappade greppet på några ställen och att de hann fröa av sig, men åtminstone de senaste två åren har jag gnetat på och ryckt innan de får föröka sig. Och täckodlat så att det inte skulle komma för mycket påfyllning ovanifrån. Men ändå... ständigt dessa miljoner nya svinmållor?!
Jag tappade orken totalt förra året så hade många typ 1 m höga blommande plantor. Behöver jag ens andas om katastrofen i jorden i år. Får rensa lite senare. Jag vet att det inte blir lättare men orkar inte sitta och dra de precis nyuppkomna hjärtbladen. Det är för mentalt påfrestande
 
Var till stugan och kikade på vad som kommit upp.

Fick hjärtat i halsgropen - kan det här vara parkslide? Eller finns det andra typer av slide som är mindre farligt?
52C064AD-AC90-4310-8E67-E07301612744.webp
 
Jag är även nyfiken på de här växterna, vad är ogräs och vad ska vara kvar?
7B053663-2B85-44FA-B03C-A11EC903BBFC.webp



Jag ska flytta ut till stugan i morgon och ta tag i trädgårdsarbetet, växte ruskigt mycket ogräs vid spireabuskarna.
 
Och till sist, jag satte ganska mycket tulpaner i höstas och tycker att det är få som har kommit upp. En del av de som har kommit upp ser ut så här

39DD9620-3B73-44B2-A29E-93A79EC32137.jpeg



Vad kan det bero på? Sorkar? Eller har jag gjort något fel när jag planterat dem?
 
Idag har jag varit restriktiv och bara tittat på morotsodlingen en gång, är på väg ut en andra. Tycker de borde gro nu när det är 1,5 vecka sedan jag sådde. Det enda som gror är ungefär 1 miljon svinmållefrön :cautious:
Jag tyckte det tog låg tid för mina fröer att gro här också, vet inte om det kan tänkas hänga ihop med att våren var lite kallare och längre än tidigare år.

Tror det tog uppemot 2 veckor innan jag såg livstecken på mina fröer. Håll ut. ❤️
 
Nu mätte jag det högsta beståndet av Walker’s low: 95 cm! :rofl:

:rofl:

Jag har ett gäng av de mer småvuxna nepetorna, och sen står det ett mindre buskage av Walker’s low en liten bit bort.

Mina favoriter är nog Purrsian blue, med sina väldigt vackra blågröna blad, och Cat's pajamas. Den sistnämnda blommar mest massivt och och tidigast av de jag har. Den har också hållit sig kompakt. Kit Kat är också lite lägre bland de vanligare sorterna, och även Cat's Meow ska hålla sig klart lägre än Walker’s low.

Kan man tänka sig att så finns ju även Mussini, och bland de allra mest dvärgvuxna är Little Trudy om man kan få tag på den.

/Kran åt grannskapets alla katter. :angel:

Cat's pajamas, 25-30 cm när den står ljust:
20220530_214715.webp
 
Jag är även nyfiken på de här växterna, vad är ogräs och vad ska vara kvar?
Visa bifogad fil 91925


Jag ska flytta ut till stugan i morgon och ta tag i trädgårdsarbetet, växte ruskigt mycket ogräs vid spireabuskarna.
Den grön och vita på bilden till vänster tror jag är brokbladig kirskål, vilken jag antar räknas som ogräs, men en del menar iaf att den inte sprider sig så mycket som vanlig kirskål. Vi har en rabatt full av vanlig kirskål som jag nästan kommit att uppskatta. Bakar paj på det och tycker ändå bladen är frodiga och fina. Men jag håller efter det annars hade de tagit över totalt 😅
 
Var till stugan och kikade på vad som kommit upp.

Fick hjärtat i halsgropen - kan det här vara parkslide? Eller finns det andra typer av slide som är mindre farligt?Visa bifogad fil 91923
Det ser ut som någon typ av slide, men jag kan inte säga om det är parkslide eller ej. Jag har parkslide i trädgården och den är rödare på stammen och har inte så där buckliga blad, de sitter heller inte fullt så tätt som de där verkar göra. Mitt tips är att fråga fd ägaren vad det kan vara för något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp