Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller på att bygga ihop ett växthus och undrar vad ni anser att man inte får missa att odla🥰
Utöver det har jag 7 pallkragar som det just nu är potatis, lök, ärtor, jordgubbar,sallad och kryddor i. Men ska sätta upp minst 4 till inom kort. Vad ska jag ha i dem?
 

Bifogade filer

  • 20220528_131235.webp
    20220528_131235.webp
    429,4 KB · Visningar: 42
Är det någon annan som har ständigt besvär med lus på sina liljor? De ger sig på mina knoppar som satan - förra året fick jag typ en blomma på sju stänglar och tre knoppämnen per planta på mina kejsarliljor. I år är de igång igen, samma sak med asienliljorna. 😫
Jag gick så långt att jag hällde ned insektsmedel i varje knoppbukett ikväll faktiskt :o, ska gå ut och spola av dem om en stund och hoppas att det hjälper.
 
Har frösått några dahlior men dahlia är helt nytt för mig. Hur ska jag göra med de här? Ska de klippas nu eller sen? Och var klipper jag?
Jag har aldrig klippt dahlia eller hört att man kan göra det men det går säkert. De skickar ut grenar ur bladvecken men gör så även om man inte klipper
 
Är det någon annan som har ständigt besvär med lus på sina liljor? De ger sig på mina knoppar som satan - förra året fick jag typ en blomma på sju stänglar och tre knoppämnen per planta på mina kejsarliljor. I år är de igång igen, samma sak med asienliljorna. 😫
Jag gick så långt att jag hällde ned insektsmedel i varje knoppbukett ikväll faktiskt :o, ska gå ut och spola av dem om en stund och hoppas att det hjälper.

Vill minnas att det alltid alltid var lus på mammas liljor när vi växte upp... Hoppas du får bukt på dem.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Är det någon annan som har ständigt besvär med lus på sina liljor? De ger sig på mina knoppar som satan - förra året fick jag typ en blomma på sju stänglar och tre knoppämnen per planta på mina kejsarliljor. I år är de igång igen, samma sak med asienliljorna. 😫
Jag gick så långt att jag hällde ned insektsmedel i varje knoppbukett ikväll faktiskt :o, ska gå ut och spola av dem om en stund och hoppas att det hjälper.
Upptäckte igår att en av mina rosor är full med bladlöss 😔
Förra året blev plommonträdet nästan helt förstört av bladlöss. Detta otyg!
 
Det här med bladlus. Kan dom görs mkt skada? Vi har ett litet träd, lettisk låg, som vi planterade nu i våras. Där är massa svarta löss på det, borde jag ta bort dom? När vi upptäckte det var där mkt nyckelpigor och myror där, tänkte dom kanske fick bort det. Men har inte sett så mkt förbättring och det var ett tag sen 🤔
 
Det här med bladlus. Kan dom görs mkt skada? Vi har ett litet träd, lettisk låg, som vi planterade nu i våras. Där är massa svarta löss på det, borde jag ta bort dom? När vi upptäckte det var där mkt nyckelpigor och myror där, tänkte dom kanske fick bort det. Men har inte sett så mkt förbättring och det var ett tag sen 🤔

Myror har inte ihjäl bladlöss, tvärtom - de "mjölkar" lössen på sockerlösning och skyddar dem mot angrepp.
 
I helgen är det Sverige igen och jag längtar efter att trädgårda en massa. 🥰 Ska försöka hitta morötterna bland allt ogräs. Plantera ut det som är mest akut - ringblomma, vallmo, solrosor, zinnior som inte blivit omplanterat. Klippa gräset. Åker från frodig sommar som är på väg in i högsommar, än är inte allt brunt och bränt. Och hem till illgrön och prunkande försommar där jag hoppas syrenerna fortfarande blommar. Då ska jag göra syrensirap. 🥰
 
Jag har shoppat i veckan - fyra pelargoner, ett par jordgubbsplantor, basilika, gräslök, sockerärtor och en dahlia. Tanken är att kryddväxterna ska sättas tillsammans i en större kruka, oregano ska till också när jag har grävt upp den ur en av rabatterna. Blommorna ska få bo på ena sidan av altanen, jag har en idé om ett litet cafébord där och så massor av blommande krukor på olika höjder som ramar in.

Min tidigare så vackra perennrabatt håller på att bli helt övertagen av kvickrot och diverse annat ogräs så säsongens större projekt blir att gräva upp alltihop, rädda vad som räddas kan, rensa som :devil: och sedan återställa så gott det går. Att hålla efter kvickrot och björkskott är verkligen ett evighetsgöra...
 
Det här med bladlus. Kan dom görs mkt skada? Vi har ett litet träd, lettisk låg, som vi planterade nu i våras. Där är massa svarta löss på det, borde jag ta bort dom? När vi upptäckte det var där mkt nyckelpigor och myror där, tänkte dom kanske fick bort det. Men har inte sett så mkt förbättring och det var ett tag sen 🤔
De sänker ju tillväxten på trädet/busken men de brukar inte ta kål på det. Bästa är att spola bort lössen med en hård vattenstråle från slang (de klättrar inte upp igen) eller helt enkelt klämma ihjäl dom. Myrorna odlar som sagt bladlössen för att kunna mjölka dom, så de är en del av problemet. Nyckelpigorna lägger ägg som sedan kläcks till larver och det är de som äter bladlössen. Då får man vänta lite men sedan löser sig problemet av sig självt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 098
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp