Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska göra en ny rabatt för att få plats med bland annat mina dahlior.

Jag velar mellan att göra en No dig och bara lägga på tidningspapper och sen 2 decimeter jord, eller att gräva bort grässvålen och fylla upp med jord.

Hur brukar ni göra? Klarar sig dahliorna i 2 dm jord?
 
En av mina dahlior verkar vara buffé åt ngt djur men jag kan inte hitta ngt. Vad kan det vara och hur ska jag skydda den?

20220607_144747.webp


I övrigt så verkar jag ha fått liljebaggar 😭 hur ska jag bekämpa dessa?
 
En av mina dahlior verkar vara buffé åt ngt djur men jag kan inte hitta ngt. Vad kan det vara och hur ska jag skydda den?

Visa bifogad fil 92479

I övrigt så verkar jag ha fått liljebaggar 😭 hur ska jag bekämpa dessa?
Jag skulle säga snigel eller någon typ av större larv som kommer upp och äter kvällstid och sedan borrar ned sig i jorden dagtid. Håll lite span på den på kvällen så kan du nog hitta och omplacera marodören. Liljebaggarna fångar du genom att stoppa in handen under bladet de sitter på (för de har som skyddsfunktion att ramla av bladet och landa upp och ned så de inte syns när de känner sig hotade) och sedan klämmer du ihjäl dom helt enkelt. Misslyckas man så dyker det upp ett gäng läskiga bruna larver täkta i sin egen avföring som är ännu läskigare att klämma ihjäl :wtf:.
 
Buxbom är de första jag kommer å tänka på, om de får sitta direkt i jord torde de överleva. Vi hade i kruka och råkade frysa dom troligen för att jag var för ivrig med att vattna. 🙈😅
Tack för tipset! Har ratat dem för att alla jag sett är så formade, vill åt det med vilda hållet men verkar som att buxbom också kan växa vilt. Tål att funderas på :):)
 
Enligt den som beskär mina fruktträd ska man gödsla i mitten av april, maj och juni. Osäker på om detta gäller alla fruktträd eller bara unga (jag har bara unga). Aldrig gödsel efter midsommar. Vattna vår/sommar/höst de första tre åren.
Tack,👍🙏 gödslade iaf i april, får dom nu igen i juni då ^^ vatten får dom en del av redan såsom du skriver. Lustigt hur många har nämnt att vattna men ingen har sagt nått om gödsel, men tycker det verkar logiskt att dom ska få lite extra näring så dom kan etablera sig.

Nu kom jag på en fundering till, ska man ta bort frukten första åren? Om ja, gör man det redan nu då?
 
Tack,👍🙏 gödslade iaf i april, får dom nu igen i juni då ^^ vatten får dom en del av redan såsom du skriver. Lustigt hur många har nämnt att vattna men ingen har sagt nått om gödsel, men tycker det verkar logiskt att dom ska få lite extra näring så dom kan etablera sig.

Nu kom jag på en fundering till, ska man ta bort frukten första åren? Om ja, gör man det redan nu då?
Ja, frukten ska bort, ta bort redan nu (eller så tar man blommorna). Jag brukar spara 3 kart, så blir det kanske en frukt att smaka på, men det ska man egentligen inte på nya träd...

Att dom ska ha en jordspegel ungefär lika stor som kronan antar jag att du har koll på?

Uppbyggnadsbeskärning görs på våren, främjar tillväxt. Äpple ska beskäras, körsbär råder det delade meningar om, päron och plommon har jag inte koll på (än).
 
Ja, frukten ska bort, ta bort redan nu (eller så tar man blommorna). Jag brukar spara 3 kart, så blir det kanske en frukt att smaka på, men det ska man egentligen inte på nya träd...

Att dom ska ha en jordspegel ungefär lika stor som kronan antar jag att du har koll på?

Uppbyggnadsbeskärning görs på våren, främjar tillväxt. Äpple ska beskäras, körsbär råder det delade meningar om, päron och plommon har jag inte koll på (än).
Päron kan man beskära, plommon är samma släkte som körsbär och behandlas därefter. Uppbyggnadsbeskärning främjar inte tillväxt men styr tillväxten åt rätt håll så att trädet får en fördelaktig form.
Om man vill plocka av frukten eller ej är lite av en smaksak. Har man tex köpt ett svagväxande träd så vill man ju inte ha en kraftig tillväxt utan vill istället har ett mindre träd som ger frukt tidigare än om man har ett mer starkväxande träd som istället har en kraftig tillväxt och blir ett större träd men ger frukt senare.
 
Här verkar fåglarna ha gått in stenhårt för att slita upp varenda liten baljväxt och gul lök på gården :arghh::arghh::arghh: Plus en del andra små pluttiga plantor..Har aldrig varit med om liknande målmedvetenhet från kräken! Några gula lökar kanske går att rädda med lite tur. Stoppade ner de sista märgärterna som var kvar i påsen (får acceptera att det inte blir några lukt- eller sockerärter i år, orkar bara inte åka och köpa nya frön) och håller nu tummarna att de här ärterna går på nån form av raketbränsle så de gror snabbare än allt annat gjort i år. Sen bara täcka, täcka, täcka...
 
Päron kan man beskära, plommon är samma släkte som körsbär och behandlas därefter. Uppbyggnadsbeskärning främjar inte tillväxt men styr tillväxten åt rätt håll så att trädet får en fördelaktig form.
Om man vill plocka av frukten eller ej är lite av en smaksak. Har man tex köpt ett svagväxande träd så vill man ju inte ha en kraftig tillväxt utan vill istället har ett mindre träd som ger frukt tidigare än om man har ett mer starkväxande träd som istället har en kraftig tillväxt och blir ett större träd men ger frukt senare.
Hm, jag är rätt säker på att jag läst i nån beskärningsbok att beskärning tidigt på året främjar tillväxt, medan beskärning i jas främjar fruktsättning. Teorin bakom minns jag tyvärr inte, inte heller bokens namn.

@Tilly_85 hade träd planterade i år och i fjol. Även om de är svagväxande bör de fokusera på att etablera sig, inte på att producera frukt. Iaf enligt min fruktträdsbeskärare, som är mycket noga utvald (jag har inga problem att låta random frisör sätta saxen i mitt hår, men mina träd är jag petig med, kollar både utbildning och referenser).
 
Hm, jag är rätt säker på att jag läst i nån beskärningsbok att beskärning tidigt på året främjar tillväxt, medan beskärning i jas främjar fruktsättning. Teorin bakom minns jag tyvärr inte, inte heller bokens namn.

@Tilly_85 hade träd planterade i år och i fjol. Även om de är svagväxande bör de fokusera på att etablera sig, inte på att producera frukt. Iaf enligt min fruktträdsbeskärare, som är mycket noga utvald (jag har inga problem att låta random frisör sätta saxen i mitt hår, men mina träd är jag petig med, kollar både utbildning och referenser).
Ja tidig och kraftig vårbeskärning främjar tillväxt eftersom trädets socker depåer då befinner sig i olika noder i trädet. Klipper du under jas så har trädet inte samma depåer eftersom det då har mycket av energin ute i bladmassan. Men uppbyggnadsbeskärning kan ske både på hösten och på våren, uppbyggnadbeskärning betyder bara att du formar en ung planta oftast i samband med plantering som ju då kan ske vid olika tider på året.
 
Jag ska göra en ny rabatt för att få plats med bland annat mina dahlior.

Jag velar mellan att göra en No dig och bara lägga på tidningspapper och sen 2 decimeter jord, eller att gräva bort grässvålen och fylla upp med jord.

Hur brukar ni göra? Klarar sig dahliorna i 2 dm jord?
Inga problem! Jag gjorde så att jag la kartong, sen massor av trädgårdsskräp och toppade bara med lite jord, inte ens 2 dm tror jag. Fungerade utmärkt! Nu några år senare är bädden jord alltihop och fungerar fortfarande bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 696
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp