Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
DDE99ED6-50E2-4D68-AAC7-7E48B1A48E02.webp

Den här pionen är verkligen magisk. Blomman är nog nästan 15cm i diameter 😍
 
Visa bifogad fil 92676
Den här pionen är verkligen magisk. Blomman är nog nästan 15cm i diameter 😍
Åh så fin!
Längtar efter att mina slår ut, mina två plantor jag tog från en trädgårdstipp i en skog. Den ena har blommat innan med någon enstaka blomma och den andra har aldrig blommat. De har många fina knoppar båda två, sååå roligt! Den ena är enkelblommande rosa och jag hoppas den andra plantan har någon annan färg.

Noterade också igår att det är inte långt kvar tills förra årets egensådda violkungsljus slår ut. :heart Tänk vilken väntan det är på vissa saker. Så spännande att odla upp sina egna perenner. :) På det temat så letade jag nyligen efter mina fröpåsar till perenner... Vaaaar är de?! Till slu hittade jag dem. I kylen. :D Tänk att man kan vara duktig ibland. Nu borde de ha blivit stratifierade, om det behövdes, och ska sås vid tillfälle.
 
Rosracet vanns av zepherine drouhin 😍.
Hon är i och för sig bortskämd med ett av trädgårdens mest skyddade lägen. Nummer två att blomma ser ut att bli Louise Bugnet, men hon står desto mer oskyddat. Visa bifogad fil 92734

Tjusig! Här är Louise B ohotad etta i det racet, började för ett par veckor sedan. Och precis bredvid pågår nu humlornas fredagsmys, de är nog 20-30 åt gången som kalasar i rhododendron från morgon till solnedgång.

B1451030-F968-4661-B7EB-A66F3A2352D8.webp
 
Tjusig! Här är Louise B ohotad etta i det racet, började för ett par veckor sedan. Och precis bredvid pågår nu humlornas fredagsmys, de är nog 20-30 åt gången som kalasar i rhododendron från morgon till solnedgång.

Visa bifogad fil 92737
Zepherine är så tacksam, inga taggar alls, perfekt där hon står nära en uteplats.
Louise står halvskuggigt i full blåst från väster, 1km från havet på andra sidan om Åsen.
 
Zepherine är så tacksam, inga taggar alls, perfekt där hon står nära en uteplats.
Louise står halvskuggigt i full blåst från väster, 1km från havet på andra sidan om Åsen.
Du påminde mig nu smärtsamt tydligt om att Zephirine har stått på min önskelista i typ tre år... kanske att jag skulle kunna öppna roskontot lite lite på glänt igen. (För jag hade väl inte shoppat upp min skatteåterbäring i förväg? Det brukar ju aldrig hända... :angel:)
 
Du påminde mig nu smärtsamt tydligt om att Zephirine har stått på min önskelista i typ tre år... kanske att jag skulle kunna öppna roskontot lite lite på glänt igen. (För jag hade väl inte shoppat upp min skatteåterbäring i förväg? Det brukar ju aldrig hända... :angel:)
Rosor kan man väl inte ha för många av 🤔. Zepherine är ett bra val med tycker jag.

Flora Linnea har sålt slut min villhöver ros. The ancient mariner. Lika bra, då får jag vänta till hösten, har inte grävt rabatten ännu ändå 🙈.
Min största motståndare till nya rabatter är robotgräsklipparen, slingan måste dras om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp