Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 93144
Mina var supersega sen sa det bara pang och de gick från små miniplantor till riktiga knubbisar nu när solen och värmen kom och de fick lite extra gödsel. Det är de i mitten som är sådda direkt på friland, de på sidorna är uppdrivna inomhus 🌻
Våra är inte ens så stora, det är fortfarande små små knoddar precis ovanför ytan, får helt enkelt vänta å se va som händer med våra.
 
IMG_20220616_185738723_HDR.webp

Blev några påsar som fick följa med hem från Blomsterlandet idag :D
 
Vad använder du mattram till?
jag gör tinktur. Det finns ett godkänt migränläkemedel med enbart mattram som aktiv substans. (Det är inte så lätt att veta mängd en behöver när det inte är en standardiserad produkt, men jag började helt enkelt med köpeläkemedlet och gick sedan över på egen tinktur och avpassade dosen för att få samma effekt som jag fick av det som det har forskats på.)
 
Jag har 3 minivattenmelonplantor, som måste ur sina krukor och eftersom jag är ur form, så blir det inga större trädgårdsprojekt gjorda, men jag har en hyfsat stor träbalja som jag lurar på om det går att ha dem i 🤔
Måste vara bättre än att stå kvar i krukorna och skulle det behövas, så går det väl att plantera dem separat längre fram när jag piggat på mig?
 
Hjälp en amme hjärna 🥴 kollar på dom här fina Louise Bugnet, ska ha dom mellan en rysk kornell och en syren. Avståndet däremellan är ca 2,5. Avståndet mellan rosorna bör vara ca 50-60 cm. Börjar jag räkna ca 50 cm ut från dom buskarna som står där då, när jag räknar på hur många jag behöver? Vill ha det som en häck ☺️ väldigt tacksam för om någon vänlig kan hjälpa mig att tänka rätt 🙈
 
Jag har ju inte satt ett enda frö hittills i år för jag tänkte äsch, jag direktsår lite sallad sen när vi flyttat till huset och så får det vara bra med det. Sen hade Impecta flera olika reor i flera veckors tid, jag fyllde på förråden för hela nästa år och rensade bland gamla fröer och nu är det trots allt ändå nedtryckt flera sorters Zucchini, bönor, pak choi, solrosor, zinnia, sallad, ärtor och något mer i jorden. Känns bra att faktiskt ha lite plantor med att plantera ner i pallkragarna när vi flyttar :D
 
Ni som är fiffikus här, kan ni hjälpa mig? Jag är på jakt efter ett hölster till sekatör, det hittar jag flera vid googling. Men, eftersom jag byter arbetsbyxor då och då efter väder skulle jag vilja ha ett som man fäster på knappen på benet. Finns det? Eller har ni något annat supertips? Det är ju mycket ner på knä och upp för mig i jobbet så det får liksom inte vara i vägen.
Jag såg liknande hölsterlösning från ett märke som också gör arbetsbyxor speciellt för kvinnor som har rekommenderats flera gånger här på buke, men jag kommer för mitt liv inte ihåg vad de heter... inte osteochondros... opremazol...
Edit: operose tror jag det var!!
 
Gav bort en zucchini planta idag. Sådde med mini och tog i lite extra med frön ifall någon inte grodde. Men alla kom upp, tvivlar på att vi behöver 8 plantor till oss 4😅🙈 kanske ger bort några till i helgen^^
 
Satte dill och timjan förra helgen, timjanen verkar ha överlevt. Däremot dillen såg lite deppig ut.
Kom tydligen inget regn här trots att det regnat där jag bor. Killen hade inte tänkt på att vattna den.
Jag vattnade den lite idag och det är några spröt som rest sig, så helt död är den nog inte. Bara fortsätta vattna den så nu har killen fått jobbet att kolla till den när jag inte är här och ge den vatten om det behövs. Va ju han som ville ha dillen så han får hjälpa till att ta hand om den. 😇

90FF8D67-2534-4285-B69D-2374BB48D5C8.webp
 
Hjälp en amme hjärna 🥴 kollar på dom här fina Louise Bugnet, ska ha dom mellan en rysk kornell och en syren. Avståndet däremellan är ca 2,5. Avståndet mellan rosorna bör vara ca 50-60 cm. Börjar jag räkna ca 50 cm ut från dom buskarna som står där då, när jag räknar på hur många jag behöver? Vill ha det som en häck ☺️ väldigt tacksam för om någon vänlig kan hjälpa mig att tänka rätt 🙈

Precis så. Nu vet jag iofs inte hur mycket den ryska kornellen breder ut sig men den kanske är fullt uppvuxen så den har den bredd den ska ha? Och lika med syrenen då.

Har de andra inte sin slutliga bredd måste du ju räkna på det också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp