Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
hur stor tomt har du?

Jag är ganska nöjd med min på 970kvm. Lite sur över att hela södersidan (drygt 200kvm) av tomten upptas av världens fulaste bussgarage plus en uppfart bara. :mad: Det kommer ryka när huset byggs till. Längtar så efter ett träddäck där istället. Just nu har vi en uteplats på 1,5kvm.. rymmer grillen men det är allt :(
Jag vill också sitta ute i min trädgård, ta en drink, äta något gott eller läsa en bok. Håller tummarna för nästa år
Drygt 3 ha, varav ca 5000 kvm är "trädgård". Nu har vi lagt ridbanan på 800 av de kvm, men jag har alltså 120 m kant runt ridbanan, ca 2 m bred, som jag vill göra fin med växter - till största delen är det slänt, så det blev en del där med. Sen har jag två trädgårdar inramade av höga häckar, en grusad innergård som jag kämpar med att hålla ogräsfri och full med blommor i rabatter och krukor, ett växthus och en himla massa andra ytor.

Drygt 3 ha, varav ca 5000 kvm är "trädgård". Nu har vi lagt ridbanan på 800 av de kvm, men jag har alltså 120 m kant runt ridbanan, ca 2 m bred, som jag vill göra fin med växter - till största delen är det slänt, så det blev en del där med. Sen har jag två trädgårdar inramade av höga häckar, en grusad innergård som jag kämpar med att hålla ogräsfri och full med blommor i rabatter och krukor, ett växthus och en himla massa andra ytor.
åh vad härligt det låter :)
inga problem med sittplatser där inte :p

Vi har inte haft en uteplats sedan augusti 2012 då vi flyttade hit så jag börjar bli ganska trött på eländet :cry:

Nä, du har rätt. Det kanske är en möjlighet.
Jag ska se om jag kan få till en plan eller skiss över trädgården.

Så här ser det ut. Dock oklart varför bilden står på tvären.
20160331_150029.jpg

Allt gnällande över brist på uteplats fick mig att fundera på om jag kan göra något vettigt av det lilla vi har i väntan på nästa sommar? Det måste vara billigt då hela den sidan av huset kommer grävas upp till hösten.

7713_10154147739273953_9216730956287858802_n.jpg

Den sträcker sig alltså fram till där skuggan slutar vid källarfönstret, sedan är det ett steg ner.
12417514_10154147739368953_4917530121469717454_n.jpg

Från andra hållet. Här syns kanten tydligare.
12321501_10154147739313953_6154170570535995679_n.jpg

Vår fula husvägg.

Jag funderar på stockrosor i krukor längs hela husväggen för att få en trevligare bakgrund. Kanske flytta grillen så att man kan få plats med något litet iaf.

Andra förslag?

Allt gnällande över brist på uteplats fick mig att fundera på om jag kan göra något vettigt av det lilla vi har i väntan på nästa sommar? Det måste vara billigt då hela den sidan av huset kommer grävas upp till hösten.

Den sträcker sig alltså fram till där skuggan slutar vid källarfönstret, sedan är det ett steg ner.

Vår fula husvägg.

Jag funderar på stockrosor i krukor längs hela husväggen för att få en trevligare bakgrund. Kanske flytta grillen så att man kan få plats med något litet iaf.

Andra förslag?

Nu verkar ni ju inte ha en direkt bohemisk inredningsstil (vad jag sett i andra trådar) men just i en sån liten hörna tycker jag att det skulle vara lite coolt. Typ boll-ljusslingor, färgstarka textilier, terrakottakrukor med lite blandad växtlighet.

Lite svårt att se (kan inte förstora bilden), men jag hade nog kört på klätterväxter utmed tomtgräns i den mån det går. Lite olika sorter för att få till en variation i textur mm.

Det skulle vara längs betongmuren då (de andra gränserna är öppna förutom där björnbärshäcken är). Alternativ kanske "runda av" hörnen lite för att få en mer organisk känsla.

En allmän fråga: Jag har en arv av något slag (fjällarv eller ullarv tror jag) som trivs och frodas. Är det jättedumt att sätta den som marktäckare uner björnbären? Vad kan hända? Och kan jag sticka ner blomlökar under den (utan att björnbären påverkas alltså).

Jisses det blir ändå mycket pengar o arbete! Jag bad stallägaren ta en skopa obrunnen hästgödsel o lägga i släpet för ett par veckor sedan, det blev perfekt i botten på sandlådan, över sanden och under kompostjorden. Lär inte behöva gödsla där på ett tag iaf.:) Ambitiöst arbete du har framför dig, min rygg hade nog gått av med så många säckar!
Åh jag vet, ser inte alls fram emot det... :crazy: Tänkte åtminstone köpa i omgångar så jag inte behöver bära allt på en gång. Jag kan ju iofs begränsa antalet pallkragar också så blir det mindre. Har köpt fyra hittills, dvs två i dubbel höjd. Men det känns lite lite istället.
Visserligen mindre att vattna också... :o

Byggmax har billigare jord, 4 för 100 och ICA Maxi, Citygross osv brukar ha samma erbjudande. Inget fel på den jorden, speciellt inte om du blandar med hästgödsel. ICA brukar ha bra pris på pallkragarna också.

Ska du odla jordgubbar i någon pallkrage är det bra att ha täckbark överst så jordgubbarna inte blir jordiga :)
Stort tack för tipsen! :) Ska kolla jord på ICA, Byggmax och dylikt också. Pallkragarna kostade 129 kr på Plantagen (svarta) och 149 kr på ICA Maxi, så det lönar sig ju ändå att kolla runt när man ska ha många!

Och bra med täckbarken till jordgubbarna! :) Tänkte kanske sätta både jordgubbar och smultron i en pallkrage, frågan är om det är värt att ha smultron. Men gott är det ju...

Har någon av er odlat snittblommor i pallkrage någon gång? Älskar ju blommor, vore roligt med en ursäkt att kunna plantera lite fler nu när jag får med odlingsyta i pallkragarna! :o

Vår fula husvägg.

Andra förslag?

Jag har upptäckt att det går att göra väldigt mycket kul med krukor av lite större modell. Även övervintra, så då kan du ju lätt flytta växterna till nästa säsong.

Jag har buskar och träd i stora krukor. En av mina favoriter är syrenhortensia, har två av sorten Limelight, varav en är uppstammad.

syrenhortensia-uppstammad.jpg

syrenhortensia-september.jpg

En billig men fin växt med lite höjd är hängsälg. Planterade lavendel och penningblad i botten, blev jättefint. I mitten den underbara syrenhortensian igen och på andra sidan en japansk lönn. Här var de ganska nyplanterade fortfarande, tog sig riktigt bra under säsongen!

hangsalg-syrenhortensia-japansklonn.jpg

Hur stora ska odlingarna vara innan man flyttar ut dem - eller kanske snarare, hur varmt ska det vara nattetid för att de ska kunna flytta ut?
Mår de bra av att komma ut i sol och frisk luft på altanen varma dagar nu tex?

Totalt novis på det här med odlingar, men det är rätt beroendeframkallande :o:D

Nu verkar ni ju inte ha en direkt bohemisk inredningsstil (vad jag sett i andra trådar) men just i en sån liten hörna tycker jag att det skulle vara lite coolt. Typ boll-ljusslingor, färgstarka textilier, terrakottakrukor med lite blandad växtlighet.
Roligt att du säger det. :)
Mina inspirationsbilder till uteplatsen som ska byggas är bla dessa http://pin.it/l1QOyWU
http://pin.it/-_Roma3
Nu har jag inget eluttag där än men det kanske kan lösas? Får höra med mannen ☺
Kommer det växter i kruka så är det terrakottakrukor som gäller, tycker det är supersnyggt :love:

Jag har upptäckt att det går att göra väldigt mycket kul med krukor av lite större modell. Även övervintra, så då kan du ju lätt flytta växterna till nästa säsong.

Jag har buskar och träd i stora krukor. En av mina favoriter är syrenhortensia, har två av sorten Limelight, varav en är uppstammad.

En billig men fin växt med lite höjd är hängsälg. Planterade lavendel och penningblad i botten, blev jättefint. I mitten den underbara syrenhortensian igen och på andra sidan en japansk lönn. Här var de ganska nyplanterade fortfarande, tog sig riktigt bra under säsongen!

Superbra förslag. Ska titta på de växterna :up:

Gud vad fint du ser ut att ha det! Sjukt avis!!

Hur stora ska odlingarna vara innan man flyttar ut dem - eller kanske snarare, hur varmt ska det vara nattetid för att de ska kunna flytta ut?

Jag satte ut backtimjan, drakmynta, nån sommarblomma och sen en annan grej i går, var tvungen att rensa lite. De hamnade i min söderrabatt vid huset, förutom sommarblomman som sattes i min smala odlingsbänk vid väggen. Det fick bära eller brista, jag kan lätt leva efter devisen mister du en står det dig tusen åter. :D
Kanske är smart att ha blivit av med nattfrosten dock, vilket vi typ har. Och vissa behöver avhärdas men bara mina dahlior och mina stockrosor har den ynnesten.

Dels måste du avhärda dem så de inte får en chock när de kommer ut, dels beror det på vad det är för växter. Jag kommer inte att ta ut mina på ett bra tag, det är så kallt och blåsigt ännu. En tumregel är väl när det inte är kallare på dygnet än 8 grader, iaf för tomater odyl. Basilika vill ha varmare, absolut inte kallare än 12 grader.

Avhärdar gör man genom att de får stå skyddat och varmare än ute innan de planteras ut, tex en altan. 8 resp 12 grader gäller ändå.

Stort tack för tipsen! :) Ska kolla jord på ICA, Byggmax och dylikt också. Pallkragarna kostade 129 kr på Plantagen (svarta) och 149 kr på ICA Maxi, så det lönar sig ju ändå att kolla runt när man ska ha många!

Och bra med täckbarken till jordgubbarna! :) Tänkte kanske sätta både jordgubbar och smultron i en pallkrage, frågan är om det är värt att ha smultron. Men gott är det ju...

Har någon av er odlat snittblommor i pallkrage någon gång? Älskar ju blommor, vore roligt med en ursäkt att kunna plantera lite fler nu när jag får med odlingsyta i pallkragarna! :o

Täckbarken kan jag inte ta äran för, det var svärmor via särbon som tipsade om det :D

Allt går att odla i pallkrage. Morötter måste man ju bygga upp för som du har gjort eftersom de vill ha lite djupare jord. Tycker du det känns för mycket med en till fullstor pallkrage kan du ju köpa två små och göra en sådan också (jag har en sådan dubbel till mina jordgubbar). Tänk på att jordgubbarna vill ha ett nät så fåglarna inte äter upp dem (det hjälper inte mot särbon... :cautious:). Ska du ha sallad är det bra att ha en fiberduk över dem så de inte bli angripna. Machésallad behöver dock inte det, den trivdes ändå förra året.

Nu har jag lagt en order till Impecta :o:D

Det blir en helt underbar stockros för att "dölja" husväggen
6023_1.jpg

Eftersom det här är en perenn så har jag valt en färg/ sort som jag tror kommer plats väldigt bra nere vid det blivande växthuset/ mannens atelje sedan när bussgaraget är rivet :)

För att göra hundstaketet lite finare har jag valt en indiankrasse som jag hoppas gå lite i samma ton/ anda som stockrosen.
8801_1.jpg

Det är en ettårig sommarblomma så då gör det ingenting att den grävs upp i höst.

Både stockrosen och indiankrassen ska blomma juni till september :love:

Grillen kommer flyttas ner till "trappsteget" och bakom den tänkte jag sätta Pampasgräs i krukor. Pampasgräset vill jag ändå ha sen på vårt kommande träddäck så det är inte heller en växt som kastas bort sedan.
2090_1.jpg

Sen återstår bara att hitta ngt lagom litet bord och stolar. Tänker försöka se om jag hittar något som senare kan passa i vår medelhavshörna, som vi tänkte ha så småningom, så att vi kan återanvända sakerna. :)

Känner mig lite mindre gnällig idag :p

Nu har jag lagt en order till Impecta :o:D

Det blir en helt underbar stockros för att "dölja" husväggen
6023_1.jpg

Eftersom det här är en perenn så har jag valt en färg/ sort som jag tror kommer plats väldigt bra nere vid det blivande växthuset/ mannens atelje sedan när bussgaraget är rivet :)

För att göra hundstaketet lite finare har jag valt en indiankrasse som jag hoppas gå lite i samma ton/ anda som stockrosen.
8801_1.jpg

Det är en ettårig sommarblomma så då gör det ingenting att den grävs upp i höst.

Både stockrosen och indiankrassen ska blomma juni till september :love:

Grillen kommer flyttas ner till "trappsteget" och bakom den tänkte jag sätta Pampasgräs i krukor. Pampasgräset vill jag ändå ha sen på vårt kommande träddäck så det är inte heller en växt som kastas bort sedan.
2090_1.jpg

Sen återstår bara att hitta ngt lagom litet bord och stolar. Tänker försöka se om jag hittar något som senare kan passa i vår medelhavshörna, som vi tänkte ha så småningom, så att vi kan återanvända sakerna. :)

Känner mig lite mindre gnällig idag :p

Måste fråga, blommar frösådda stockrosor första säsongen? Min granne hävdar att så är icke fallet men jag hoppas hen har fel :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
436
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 204
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka