Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svaret på vem som kommer att ägna sig åt gräsklippning är given. Det är inte du i alla fall.

Gräsmatta är väl det tristaste som finns. Jag har mest mossa i min gräsmatta. Hoppas det är tillräckligt för att rädda mig från alltför mycket hjärndödande gräsklippning.

Är den någonting i stil med min slipper du inte. Jag har massor av mossa, ingen har gjort ett skit med gräsmattan på 40+ år utom att klippa den (sällan) men lik förbannat växer den som sjutton :meh:

Är den någonting i stil med min slipper du inte. Jag har massor av mossa, ingen har gjort ett skit med gräsmattan på 40+ år utom att klippa den (sällan) men lik förbannat växer den som sjutton :meh:

En del av den så kallade gräsmattan är inte klippt så där ser man hur det blir om man ger fasen i att klippa. Så ja, någon typ av ansning blir det ju, men varje vecka borde gå att slippa.

Både för- och nackdel att bo i brf med gemensam skötsel. Vi har rullande schema och varje lägenhet klipper var 6:e vecka. 2 h gräsklippning var 6:e vecka är helt ok! Dvs när det fungerar, för det är ju alltid någon/några som skiter i att klippa och så går man och är förbannad över det istället. :devil: Plus att det är ett rent helvete att klippa veckan efter när gräset är så långt att det i princip måste klippas två gånger för att klipparen ska orka... Funderar på att fråga grannarna om vi ska skramla till en robot, men jag vet inte hur stor yta vi har och hur dyr roboten därmed blir...

Både för- och nackdel att bo i brf med gemensam skötsel. Vi har rullande schema och varje lägenhet klipper var 6:e vecka. 2 h gräsklippning var 6:e vecka är helt ok! Dvs när det fungerar, för det är ju alltid någon/några som skiter i att klippa och så går man och är förbannad över det istället. :devil: Plus att det är ett rent helvete att klippa veckan efter när gräset är så långt att det i princip måste klippas två gånger för att klipparen ska orka... Funderar på att fråga grannarna om vi ska skramla till en robot, men jag vet inte hur stor yta vi har och hur dyr roboten därmed blir...

Kolla hur långt dina steg når och sedan kliv runt och räkna ut arean. Två av mina steg är strax under metern.

Alltså, jag har en storts problem med vår trädgård. Jag drömmer om lummigt, organiskt och spännande. Min man gillar raka linjer och luftigt. Vi har tre galna ungar och en mer eller mindre tight budget. Och en trädgård på 444 m², så det är inte jättemycket plats heller.

Vårt kryddland ser ut så här (fortfarande ganska tomt):
20160327_175703.jpg

Mitt ideal vore ungefär så här. Ni fattar. Och så är det med hela trädgården.
20160321_134306.jpg

Har ni några tips på mer lummighetskänsla, billigt, enkelt och utan risk för äktenskapsproblem?

För övrigt - igår låg vi vakna länge och kunde inte somna. Jag frågade min man vad han trodde att vi skulle få för skörd i år (i kilo och i euro). Han ursäktade sig med att han ju inte vet vad jag har planerat att så (okay) men gissade helt fegt på 50 kg och 100 euro. What?!

Plötsligt hörde jag mig själv sätta 150 kg och 400 euro emot. "Typ minst i alla fall!" :D :up: Bara att odla på med andra ord.

Svaret på vem som kommer att ägna sig åt gräsklippning är given. Det är inte du i alla fall.

Gräsmatta är väl det tristaste som finns. Jag har mest mossa i min gräsmatta. Hoppas det är tillräckligt för att rädda mig från alltför mycket hjärndödande gräsklippning.
Jag önskar så att du hade rätt, men eftersom han är ute 5 veckor i stöten på sjön så är alternativen rätt få, du kan ju föreställa dig 5 veckor utan klippning. Vi hade fått en fantastiskt stor vildäng iaf som han hade kunnat gå och slå med lie när han kom hem.:D Så nä, det är bara o börja klippa, är glad att det mest är lera på halva tomten ännu.

Jag önskar så att du hade rätt, men eftersom han är ute 5 veckor i stöten på sjön så är alternativen rätt få, du kan ju föreställa dig 5 veckor utan klippning. Vi hade fått en fantastiskt stor vildäng iaf som han hade kunnat gå och slå med lie när han kom hem.:D Så nä, det är bara o börja klippa, är glad att det mest är lera på halva tomten ännu.
Lätt fixat.

Du inviger honom i liehantverkets magi och sätter den här länken framför honom. https://svenskakulturlandskap.wordpress.com/2015/05/19/liehandboken/

Sedan kommer han att älska sin lie-äng och du slipper klippningen :up:

:D

Alltså, jag har en storts problem med vår trädgård. Jag drömmer om lummigt, organiskt och spännande. Min man gillar raka linjer och luftigt. Vi har tre galna ungar och en mer eller mindre tight budget. Och en trädgård på 444 m², så det är inte jättemycket plats heller.

20160327_175703.jpg

20160321_134306.jpg

Har ni några tips på mer lummighetskänsla, billigt, enkelt och utan risk för äktenskapsproblem?
Jag tycker förvisso att stilen på den översta bilden är riktigt snygg om man har ett hus där den passar. Men i övrigt tänker jag mer på utformningen snarare än vad ni har för typ av växter. T.ex sätta växter i grupp vilket ger ett större och bulligare intryck, sen att man mjukar upp linjerna lite; allt behöver inte stå symmetriskt, och så vidare.
Jag skyr ju för övrigt gran och andra barrväxter som pesten, det har inte i en trädgård att göra (enligt mig), det passar till ett funkisinspirerat hus men inte till den romantiska trädgården. Jag har en gigantisk tuja mitt på tomten som jag planerar att hugga ner när sambon inte ser.:)
Är du med i olika trädgårdssidor? Annars finns en massa på Facebook där man kan komma över mycket billigt och kanske byta med varandra. Att ta sticklingar o fröså drar också ner priset även om det tar tid.

20160327_175703.jpg

20160321_134306.jpg

Ja, sätt tio pumpor. Det blir lummigt.

Ja, sätt tio pumpor. Det blir lummigt.
Jag tänkte faktiskt utöka från en till två pumpaplantor i år. Med tanke på att vi fick 15 kg pumpa från en planta förra sommaren och fortfarande äter av den (igår iugnsrostad med kanel och lönnsirap, helt ok) så får jag nog hejda mig där... Blir i alla fall en Butternut och en ??? kanske Hokkaido? Vad rekommenderar du?

Jag har t ex en kärleksört som sedan två år lever på undantag i en kruka. Den skulle jag gärna sätta i ett hörn högst uppe vid källartrappen. "Mitt i gräsmattan?!" säger min man (öh, nej i hörnet?). "Men då är den ju i vägen" (ingen som ska hålla på och trampa omkring där ändå). "Jag vil kunna lägga saker där" (varför?). Fast igår lade han faktiskt kartongen med vertikuteringsmaskinen där, så han kanske har rätt?

Egentligen älskar jag vår trädgård och vi har gjort nästan allt själva (så många här som låter trädgårdsmästare komma och anlägag hela trädgården) och vi har definitivt inte ramlat mer i buxbom-, grus- och japansk lönn-träsket (fast vi har alla tre). Och den vita muren som man ser runt kryddlandet är jättefin och är ett genomgående drag i hela trädgården.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
436
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 204
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka