Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hahaha gud vad fel det står i mitt senaste inlägg såg jag nu, autocorrect har varit framme eller så hängde inte hjärnan med.:p Det ska självklart stå 310 LITER jord, inte säckar, inte ens jag är så knäpp. :D

Haha! :rofl:

Idag var jag på Plantagen en sväng och kom hem med fyra svarta pallkragar - fler hade de inte. De får dock bo i förrådet tills jag varit och handlat jord, annars slår jag vad om att de blir stulna bara för att jävlas. :p

Imorgon blir det sommarhjul på bilen, på fredag morgon ska det snöa igen. Känns som att jag bor i Norrland, inte milda Stockholm/zon 2. Vill ha vååår nu! :mad:

Haha! :rofl:

Idag var jag på Plantagen en sväng och kom hem med fyra svarta pallkragar - fler hade de inte. De får dock bo i förrådet tills jag varit och handlat jord, annars slår jag vad om att de blir stulna bara för att jävlas. :p

Imorgon blir det sommarhjul på bilen, på fredag morgon ska det snöa igen. Känns som att jag bor i Norrland, inte milda Stockholm/zon 2. Vill ha vååår nu! :mad:
Pallkragar is the shit! Skulle vilja ha allt i pallkragar egentligen men tror det skulle bli lite...enformigt? :) Regn och blåst här i Kalmar idag, riktigt ruskväder. Ska dock inte klaga allt för mycket då grundvattenbrist råder i hela sydöstra Sverige så får väl vara glad för de dyrbara dropparna.

Haha ja, jag blev förvånad att det var några som gillat men ingen som kommenterat när jag läste vad jag skrivit. 310 säckar jord är heeelt normalt ;)
Jag såg det! Och funderade på hur mycket du tänkte odla... Själv har jag fasar över hur många säckar jord jag kommer behöva köpa till 8 pallkragar (4 i dubbel höjd). Förmodligen blir det ett gäng vändor med bilen för att få med allt!

Jag såg det! Och funderade på hur mycket du tänkte odla... Själv har jag fasar över hur många säckar jord jag kommer behöva köpa till 8 pallkragar (4 i dubbel höjd). Förmodligen blir det ett gäng vändor med bilen för att få med allt!
310 säckar har säkert gått åt allt som allt sen vi köpte huset, vi beställde 15 kubik matjord i höstas och det var bara till häcken och lite toppdress. ;) Har du ingen möjlighet att fylla botten med typ sand, kompostjord eller nån annan mindre bra jord? Jag tömde sandlådan och la sand i botten på min ena odlingslåda, sen varvade jag med kompostjord och toppade med 100 liter u-jord.:)

Ska dock inte klaga allt för mycket då grundvattenbrist råder i hela sydöstra Sverige så får väl vara glad för de dyrbara dropparna.
Oj har ni grundvattenbrist :crazy: det visste jag inte, vad jobbigt :down:.
Är det bristen på snövintrar som gör det, eller är det brist på regn öht :confused:.

310 säckar har säkert gått åt allt som allt sen vi köpte huset, vi beställde 15 kubik matjord i höstas och det var bara till häcken och lite toppdress. ;) Har du ingen möjlighet att fylla botten med typ sand, kompostjord eller nån annan mindre bra jord? Jag tömde sandlådan och la sand i botten på min ena odlingslåda, sen varvade jag med kompostjord och toppade med 100 liter u-jord.:)
Ja det låter i alla fall smartare att köpa jord i kubik än att köpa 310 säckar och släpa hem! :D

Jag har tyvärr ingen jord alls att tillgå här hemma, skulle säkert kunna ta (obrunnen) gödsel i stallet men det är nästan smidigare att köpa den säckvis ändå, måste ju kunna frakta hem den i bilen på något sätt. Har tyvärr varken dragkrok eller släp! Men jag tänkte köpa billig planteringsjord och blanda med gödsel, kostar 200 kr för 5x40 liter på Plantagen t.ex., räcker till en pallkrage. Så 40 säckar jord ska jag släpa hem, och det bara till pallkragarna och inte alla mina krukor. :o

Oj har ni grundvattenbrist :crazy: det visste jag inte, vad jobbigt :down:.
Är det bristen på snövintrar som gör det, eller är det brist på regn öht :confused:.
Främst Öland men även kuststräckan ner till Blekinge är drabbad. Vi har haft snöfattiga vintrar, lite nederbörd generellt och extrem torka augusti - oktober då det inte regnade nånting i princip. Så vi lär bli hårt drabbade av klimatet om det fortsätter såhär. :(

Ja det låter i alla fall smartare att köpa jord i kubik än att köpa 310 säckar och släpa hem! :D

Jag har tyvärr ingen jord alls att tillgå här hemma, skulle säkert kunna ta (obrunnen) gödsel i stallet men det är nästan smidigare att köpa den säckvis ändå, måste ju kunna frakta hem den i bilen på något sätt. Har tyvärr varken dragkrok eller släp! Men jag tänkte köpa billig planteringsjord och blanda med gödsel, kostar 200 kr för 5x40 liter på Plantagen t.ex., räcker till en pallkrage. Så 40 säckar jord ska jag släpa hem, och det bara till pallkragarna och inte alla mina krukor. :o
Jisses det blir ändå mycket pengar o arbete! Jag bad stallägaren ta en skopa obrunnen hästgödsel o lägga i släpet för ett par veckor sedan, det blev perfekt i botten på sandlådan, över sanden och under kompostjorden. Lär inte behöva gödsla där på ett tag iaf.:) Ambitiöst arbete du har framför dig, min rygg hade nog gått av med så många säckar!

Byggmax har billigare jord, 4 för 100 och ICA Maxi, Citygross osv brukar ha samma erbjudande. Inget fel på den jorden, speciellt inte om du blandar med hästgödsel. ICA brukar ha bra pris på pallkragarna också.

Ska du odla jordgubbar i någon pallkrage är det bra att ha täckbark överst så jordgubbarna inte blir jordiga :)

Alltså, jag har en storts problem med vår trädgård. Jag drömmer om lummigt, organiskt och spännande. Min man gillar raka linjer och luftigt. Vi har tre galna ungar och en mer eller mindre tight budget. Och en trädgård på 444 m², så det är inte jättemycket plats heller.

Vårt kryddland ser ut så här (fortfarande ganska tomt):
20160327_175703.jpg

Mitt ideal vore ungefär så här. Ni fattar. Och så är det med hela trädgården.
20160321_134306.jpg

Har ni några tips på mer lummighetskänsla, billigt, enkelt och utan risk för äktenskapsproblem?
Kan du inte göra väggarna lummiga med en rak kant mot gräsklipparen?

Jo, det är ju det jag vill - tycker det är jättefint (kanske rent av en inte helt rak kant ibland?). Vår tomt är för liten helt enkelt. :mad:
Det finns för- och nackdelar med allt! På min förra gård var jag förtvivlad över att allt var så stort. Hur mycket jobb jag än lade ner och hur mycket växter jag än skaffade tyckte jag att det inte gjorde någon större skillnad, det försvann i de stora ytorna och det var svårt att få ett helhetsgrepp. På nuvarande gård finns det också massor med ytor, men de är lite mer uppdelade. Det gör att jag kan fokusera på bit för bit. Men jag ska erkänna att jag ibland är avundsjuk på dem som har små trädgårdar, där de med relativt lite jobb kan få något som ger ett bra helhetsintryck.

Det finns för- och nackdelar med allt! På min förra gård var jag förtvivlad över att allt var så stort. Hur mycket jobb jag än lade ner och hur mycket växter jag än skaffade tyckte jag att det inte gjorde någon större skillnad, det försvann i de stora ytorna och det var svårt att få ett helhetsgrepp. På nuvarande gård finns det också massor med ytor, men de är lite mer uppdelade. Det gör att jag kan fokusera på bit för bit. Men jag ska erkänna att jag ibland är avundsjuk på dem som har små trädgårdar, där de med relativt lite jobb kan få något som ger ett bra helhetsintryck.
hur stor tomt har du?

Jag är ganska nöjd med min på 970kvm. Lite sur över att hela södersidan (drygt 200kvm) av tomten upptas av världens fulaste bussgarage plus en uppfart bara. :mad: Det kommer ryka när huset byggs till. Längtar så efter ett träddäck där istället. Just nu har vi en uteplats på 1,5kvm.. rymmer grillen men det är allt :(
Jag vill också sitta ute i min trädgård, ta en drink, äta något gott eller läsa en bok. Håller tummarna för nästa år

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
436
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 204
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka