Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kära Buke-expertis - vad är detta för växt? Är lockad att plocka bären, men vore bra att veta vad det är då...
 

Bifogade filer

  • 20190930_174652.webp
    20190930_174652.webp
    399,3 KB · Visningar: 56
Åååh, vilka fina!
Ja jag är så nöjd. :love: Har inte smakat på den stora ännu men är så nöjd med formen och färgen på den, synd de andra två inte hann bli lika stora. De små orangea, Small sugar, är jättegoda!

Nästa år ska jag odla många fler sorter. :d Är helsåld på hur vackra de är, att de är lättlagrade och goda att äta blir nästan bara ett plus. Vill ha en massa olika former och färger.
 
Skördade från köksträdgård och odlingstunnlar i helgen, blev faktiskt en hel del. Börjar dock bli dags att flytta in chili och paprika inomhus, det ska bli ner mot 4 grader på nätterna här nu i veckan, helt klart är hösten här.


2019-09-28 17.39.10.webp
 
Det är dyngsurt inne i odlingstunneln så jag har öppnat bägge sidorna. Mina ömkliga tomater står gröna och retsamma därinne. Jag ska plocka av de som ändrat färg åtminstone litegran.
Försöker mogna inomhus men de tenderar att ruttna istället.

Har också fått löfte om att få min jordfräs fixad. Det ska bytas ett membran och jag kan inte sånt. Har köpt membranet och har mutat en bekants pojkvän att komma och titta till fräsen.

All denna väta gör att löven är som en kladdig massa. Klart äckligt. Jag har massor av lönnlöv och snart faller kastanjerna också. De är ett elände. Tur att blomningen är så vacker att de blir förlåtna.

/inte så sugen på trädgårdsjobb just nu...
 
Vi har sågat ner en rejäl idegran och påbörjat att ta ner ett träd. Hur komplicerat är det att använda en jordfräs? Funderar på att hyra en och få bort stubbar mm, vill gärna sätta nått annat där i vår, så skönt att göra klart på ställena nu ☺️

Kämpar vidare med mina bruna syrenbuskar, ska spreja dom med såpvatten och ge dom lite gödsel som skulle vara bra inför vintern så får vi se om det blir nån skillnad. Borde jag ta bort dom bladen som blivit bruna?

Sen har vi nån buskar och prydnadsgräs jag vill flytta på, kan man göra det nu eller är det bättre att vänta till i vår? 🤔
 
Svårt att veta om tillväxten då det är mitt första år med trädgården, vet tyvärr inte. Ser inget som ser ut som skadedjur/löss när jag tittar, men kan kanske testa å spreja med såpvatten? 🙂
Nä låt det vara, så här års är alla kryp borta ändå och löven är påväg att avmogna. Jag såg att mina syrener såg liknande ut i topparna nu. Så det kan vara kraftig tillväxt tillsammans med avmognad som är grejen.
 
Vi har sågat ner en rejäl idegran och påbörjat att ta ner ett träd. Hur komplicerat är det att använda en jordfräs? Funderar på att hyra en och få bort stubbar mm, vill gärna sätta nått annat där i vår, så skönt att göra klart på ställena nu ☺

Kämpar vidare med mina bruna syrenbuskar, ska spreja dom med såpvatten och ge dom lite gödsel som skulle vara bra inför vintern så får vi se om det blir nån skillnad. Borde jag ta bort dom bladen som blivit bruna?

Sen har vi nån buskar och prydnadsgräs jag vill flytta på, kan man göra det nu eller är det bättre att vänta till i vår? 🤔
För att få bort stubbar behöver du en stubbfräs. Jag skulle som sagt låta syrenerna vara ifred. Vänta med att gödsla till våren.
 
Vi har sågat ner en rejäl idegran och påbörjat att ta ner ett träd. Hur komplicerat är det att använda en jordfräs? Funderar på att hyra en och få bort stubbar mm, vill gärna sätta nått annat där i vår, så skönt att göra klart på ställena nu ☺
En jordfräs har du till att vända jord. Inte att röja rötter och stubbar. Ett maskindrivet alternativ till grep.

Googla istället stubbfräsning. Det finns firmor som håller på med sånt och resultatet blir bra.
 
Det är tomatillo :)

Så spännande! Jag har bara hört dem nämnas i amerikanska filmer typ. Nu ska jag googla och läsa på.

Knapplån nu när vi är i den familjen:
Är det förresten någon som vet om man kan äta frukterna från en chinese lantern? Jag är osäker på om de bara är ornament.
 
Senast ändrad:
Det är dyngsurt inne i odlingstunneln så jag har öppnat bägge sidorna. Mina ömkliga tomater står gröna och retsamma därinne. Jag ska plocka av de som ändrat färg åtminstone litegran.
Försöker mogna inomhus men de tenderar att ruttna istället.

Har också fått löfte om att få min jordfräs fixad. Det ska bytas ett membran och jag kan inte sånt. Har köpt membranet och har mutat en bekants pojkvän att komma och titta till fräsen.

All denna väta gör att löven är som en kladdig massa. Klart äckligt. Jag har massor av lönnlöv och snart faller kastanjerna också. De är ett elände. Tur att blomningen är så vacker att de blir förlåtna.

/inte så sugen på trädgårdsjobb just nu...

Har det blivit någon chili? Annars kan du få någon mindre planta att ha inomhus... :angel:

Jag har fö upptäckt att rådjurs:devil: gärna äter chili. Jag absolut HATAR kräken och det skjuts för lite! 🤬
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
44
· Visningar
977
Senast: pepp
·
Kläder & Bli fin Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en. Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 169
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp