Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi fick etthundrafemtielva fruktträd beskurna igår (tog in proffshjälp då vi själva är okunniga och träden fullständigt igenvuxna sen säkert 10år) så nu har vi grenar på marken från dessa etthundrafemtielva fruktträd att ta hand om 😏

@malumbub Se fram emot ett brev i lådan (varför skrev telefonen brevbomb:confused:) i nästa vecka 😁
 
Svara istället.

Humle är en ört. En perenn. Den vissnar ner och växer upp på nytt nästa år.
så vill du inte ha död fjolårshumle - klipp.

Osäker dock på om det gör nån skillnad när det görs?
Jag har tydligen redan humle på tomten! Ganska fantastiskt att jag först detta år fattat att det är en humle (trodde det var någonting annat). Stora kottar i år så har plockat lite (förutom de som sitter för högt upp).
Har aldrig klippt den innan.
 
Vi fick etthundrafemtielva fruktträd beskurna igår (tog in proffshjälp då vi själva är okunniga och träden fullständigt igenvuxna sen säkert 10år) så nu har vi grenar på marken från dessa etthundrafemtielva fruktträd att ta hand om 😏

@malumbub Se fram emot ett brev i lådan (varför skrev telefonen brevbomb:confused:) i nästa vecka 😁
Hoppas du slipper en brevbomb :p

Har du en kompostkvarn kan du flisa och testa en hugelkultur :up:
Men annars har du ju massor med fint flis att täcka med *avis* ;)
 
Jag har tydligen redan humle på tomten! Ganska fantastiskt att jag först detta år fattat att det är en humle (trodde det var någonting annat). Stora kottar i år så har plockat lite (förutom de som sitter för högt upp).
Har aldrig klippt den innan.
Jag klipper inte ner min humle för småfåglarna gillar den på vintern. Jag har satt en fågelmatastolpe brevid så att dom har mat och gömsle nära.
Men just nu så har humlen inte bara växt på sin stolpe utan tagit stolpen till planket + fågelmatarstolpen i besittning, så det har blivit en humlevägg...
Framför är smultronlandet med solrosinvasion efter fågelfrön :D
 

Bifogade filer

  • Humlen 19.webp
    Humlen 19.webp
    553,9 KB · Visningar: 47
Jag klipper inte ner min humle för småfåglarna gillar den på vintern. Jag har satt en fågelmatastolpe brevid så att dom har mat och gömsle nära.
Men just nu så har humlen inte bara växt på sin stolpe utan tagit stolpen till planket + fågelmatarstolpen i besittning, så det har blivit en humlevägg...
Framför är smultronlandet med solrosinvasion efter fågelfrön :D
Ja jag kommer nog inte klippa min i år och säkert inte i vår heller. Tänker har den klarat sig sådant hittills lär den klara sig även utan större insats från min sida :cautious:.
Men kommer ta ner buskar bredvid humlen istället (den är något inklämd) så den får bre ut sig mer och att solljuset orkar komma mer.
Det är så många delar i trädgården som behöver prioriteras före humlen tänker jag men hinner jag kan jag klippa den i vår eventuellt efter att buskarna är borta :)
 
Halva priset på lokala plantskolans perenner, träd och buskar. Jag borrade ner blicken och gick med bestämda steg mot fruktträden, slet tag i ett par nya äppelträd för att ersätta de stackare som fick barken söndergnagd förra vintern. Och kompletterade - vis av skadan - med ett redigt gnagskydd.

Nu har jag nyplanterat dessa två friska, fina träd och sitter ändå och oroar mig lite för hur många intressanta saker jag kan ha missat på rean. Samtidigt har jag delat en del egna irisplantor och tagit en massa egna fröer inför nästa år. Och grannen har inviterat mig att komma och gräva upp ett antal perenner där hon ska lägga gräsmatta, så jag får försöka lugna mig med det i morgon. Gratis är gott! :)

Jag ser ju på de gnagskadade stackarna att själva "kronan" är död, men det kommer uppenbart levande skott med blad som uppenbart är äppelträdsblad, från roten på båda fjolårsträden. Kan man tro att det skulle kunna bli något vettigt (= Folke/Fredrik-äpplen) i sinom tid så att det är dumt att låta dem bara dö bort, eller är det per definition vildskott?
 
Jag ser ju på de gnagskadade stackarna att själva "kronan" är död, men det kommer uppenbart levande skott med blad som uppenbart är äppelträdsblad, från roten på båda fjolårsträden. Kan man tro att det skulle kunna bli något vettigt (= Folke/Fredrik-äpplen) i sinom tid så att det är dumt att låta dem bara dö bort, eller är det per definition vildskott?
OMG var kom den där inre styrkan ifrån :eek: bara gå förbi allt utan att ens smygkika...

Ang. äppelträden så kan jag berätta när ett gråpäronträd "dog" hos mig. Jag sågade ner det och året efter skulle roten grävas bort... men jag upptäckte samma sak som du - att det kom små skott med äkta blad på. Så jag lät det vara för att se vad som hände.
Nu har jag i ett antal år format det som kommit, så jag har en päronbuske som ger hur mycket gråpäron som helst :love:
Så behöver du inte platsen till något just nu, prova och se är mitt tips!
 
OMG var kom den där inre styrkan ifrån :eek: bara gå förbi allt utan att ens smygkika...

Den kom endast från ett hårt prövat bankkonto till följd av årets renoverande/investerande... och det är en känd naturlag att behovet av att handla växter och lökar och andra roligheter bara ackumuleras ju längre man hindrar det.

Så när den sista räkningen är betald för detta års fixande, så ska nog dagens ståndaktighet kompenseras i efterhand. På ett eller annat sätt!
 
Jag ser ju på de gnagskadade stackarna att själva "kronan" är död, men det kommer uppenbart levande skott med blad som uppenbart är äppelträdsblad, från roten på båda fjolårsträden. Kan man tro att det skulle kunna bli något vettigt (= Folke/Fredrik-äpplen) i sinom tid så att det är dumt att låta dem bara dö bort, eller är det per definition vildskott?
Det borde gå att se om det kommer ovanför eller under ympstället?

Mitt kära Antonovka som jag omsorgsfullt vårdade eftersom det verkade vilja dö hela tiden - det blev ju barkat av en jäkla bock som ville feja hornen. Några veckor efter att jag tänkt att nu behövs inte skyddet längre.... Det har en kvist som kommer ut från stammen och det är helt klart över ympstället. Så det får stå kvar trots att trädet i övrigt är dött.
 
Övervintra dahlia i kruka? Hur?
Rabarber borde klara sig med att stå vid husväggen i solen väl?

Håller tummarna att allt jag tagit in i lägenheten överlever!
 
Försöker komma fram till något med rabatterna. En av dem är ”nästan” färdig (om nu en rabatt någonsin kan bli det).
Undrar om en Ingrid Bergman skulle passa i mitten och att jag tar bort det som är där idag?

EDBC4488-F860-49FC-830C-07616412DEC1.webp
 
Jaha då hade vi besök av kommunen förra veckan så vi blivit anmälda av grannarna 🤬 Blir så fruktansvärt trött på dessa idioter. Nu gör vi ju precis som de ville men då väljer de att anmäla oss.

Vi har blivit anmälda för följande:
*höjt tomten
*byggt stödmur
*plank på deras tomt
*fäst planket i muren
*grävt ner studsmattan
*har studsmattan i hörnet mot dem
*inte byggt plank sista sektionen i hörnet vid studsmattan
*för högt plank

Kommunen kom ut på tillsyn fastän vi inte slutanmält något så tillsyn kan egentligen inte ens ske enligt kommunen själv. Dock blir de trakasserade än grannarna så de kände sig tvungna.

*Tomten låg inom ramen för vad vi får höja
*stödmuren var ok
*planket är klart på vår tomt
*hur vi fäster planket var vår ensak
*att studsmattan var nedgrävd var inget problem
*inte heller placeringen
*vi kunde revidera ritningen och ta bort sista sektionen
*mannen hade mätt fel så planket är 5cm för högt så det måste vi sänka innan vi gör slutanmälan

Vi har 5 år på oss att göra slutanmälan och tänker vänta med att göra den typ tills dess.

Men det är inte roligt att vara ute i trädgården, jag har en stark önskan över att ha allt nerdraget mot deras hus och när det knackade på dörren i går kväll så fick jag en ordentlig panikattack så jag vågade inte gå och öppna (mannen var ute med hunden). Det är för jäkligt att någon ska få en att må såhär i sitt eget hem 😠
 
Jaha då hade vi besök av kommunen förra veckan så vi blivit anmälda av grannarna 🤬 Blir så fruktansvärt trött på dessa idioter. Nu gör vi ju precis som de ville men då väljer de att anmäla oss.

Vi har blivit anmälda för följande:
*höjt tomten
*byggt stödmur
*plank på deras tomt
*fäst planket i muren
*grävt ner studsmattan
*har studsmattan i hörnet mot dem
*inte byggt plank sista sektionen i hörnet vid studsmattan
*för högt plank

Kommunen kom ut på tillsyn fastän vi inte slutanmält något så tillsyn kan egentligen inte ens ske enligt kommunen själv. Dock blir de trakasserade än grannarna så de kände sig tvungna.

*Tomten låg inom ramen för vad vi får höja
*stödmuren var ok
*planket är klart på vår tomt
*hur vi fäster planket var vår ensak
*att studsmattan var nedgrävd var inget problem
*inte heller placeringen
*vi kunde revidera ritningen och ta bort sista sektionen
*mannen hade mätt fel så planket är 5cm för högt så det måste vi sänka innan vi gör slutanmälan

Vi har 5 år på oss att göra slutanmälan och tänker vänta med att göra den typ tills dess.

Men det är inte roligt att vara ute i trädgården, jag har en stark önskan över att ha allt nerdraget mot deras hus och när det knackade på dörren i går kväll så fick jag en ordentlig panikattack så jag vågade inte gå och öppna (mannen var ute med hunden). Det är för jäkligt att någon ska få en att må såhär i sitt eget hem 😠
Sök bygglov för att sätta upp ett bullerplank/insynsskydd (aka idiotgranneplank) mot grannen. Efter att kommunen fått massa ofogs-anmälningar av grannen så kommer dom nog att godkänna ett sådant utan vidare... :angel:

Jag tycker verkligen synd om er! :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
44
· Visningar
977
Senast: pepp
·
Kläder & Bli fin Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en. Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 165
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp