Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som kan se om mina syrener är sjuka? 😔 Har försökt googla runt och tycker inte det ser ut som en av dom sjukdomar jag löst syrenbuskar drabbas av, men tycker samtidigt dom inte ser bra ut, för visst ska inte bladen bli så mörka? Kan det vara vissnesjuka?

Ser också ut som något kalasar på bladen i trädgården, syrenerna, en paradis buske och något annat som jag inte vet vad det är verkar det som smaka gott 🤨

Lägger bild på syrenerna

IMG_20190923_085224.webp
IMG_20190923_085224.webp
 
Paradisbusken ser rätt risig ut med gamla tjocka grenar med mossa på. Ska jag klippa ner den? Den är ganska stor och fin men som sagt också rätt risig och äten på 🤔
IMG_20190923_085347.webp
IMG_20190923_085347.webp
 
Har ledig dag och har planterat om en del inomhusväxter, försöker också planera var jag ska sätta ned alla jäkla lökar jag samlat på mig! det är tamesjutton inte lätt. Jag har också blivit med en callalilja och honungslök. De sneare blir visst ganska höga så de borde bli bra tillsammans med mina allium.
Fan vet hur det kommer att se ut här nästa år! 😅
 
Bra växtbelysning och anpassad näring. Inte alltför varmt, dvs inte ovanför ett element. Jag har ofta övervintrat chili.

Sedan kan man ju göra som särbon, ingen lampa (dock vid fönster), ingen näring och sporadiskt med vatten och få frukt ändå :D men det är inget jag rekommenderar :rofl:
Ja det är alltid svårt med den där kylan! Men det drar nog tillräckligt genom vardagsrumsgolvet för att den ska vara nöjd, så länge den inte står över elementen. :p
 
Nattens frost har satt punkt för gurka, squash och pumpa :(
Men jag tog in en squash som var i det närmaste färdig, så en till blev det. Hoppas att dom två gurkor som är på gång i växthuset hinner bli klara innan det blir för kallt.
 
Nattens frost har satt punkt för gurka, squash och pumpa :(
Men jag tog in en squash som var i det närmaste färdig, så en till blev det. Hoppas att dom två gurkor som är på gång i växthuset hinner bli klara innan det blir för kallt.
Jäkla skit med höst! Mina gurkor dog i veckan, även zucchini och INGEN av mina typ 8 dahlior hann blomma. Majsen kommer nog inte bli klar, den har dock inte frusit ihjäl än.
 
Mina tomatplantor börjar se vissna ut men det är MASSA tomater på. Tänkte plocka av allihop och lägga inne på köksbänken så får dom mogna där och så slänger jag plantorna sen. Tror dom gjort sitt för i år. Ska slänga bort gurkan och paprikorna också. Physalisen får vara kvar för det börjar komma mer mogna bär :d

Pelargonerna och mina två krukor med Stjärnöga får vara kvar ett tag för dom blommar och är fina fortfarande otroligt nog.
 
Min persilja har visserligen kommit, men en ytterst medioker skörd. Tur att förra året var ett persilje-år, så det finns kvar i frysen :up:
Det är lustigt med persilja förresten, om jag sår bladpersilja så kommer den alltid (ibland lite ibland massor) medans krusig persilja inte fungerar alls, har aldrig gjort O_o
Jag har gett upp och förodlar persilja i små krukor. De sätter jag sedan ut med jämna mellanrum i raderna och sår mellan dem. Då är jag säker på att i alla fall få NÅN persilja. :meh: Brukar ha hälften blad och hälften krusig. Märker ingen skillnad mellan dem. Vissa år vill de. Andra inte.
 
Här fortsätter växthuset att leverera. :) Flera kilo tomater kvar att plocka. Paprikor och chilis i mängder, tyvärr bara gröna. Nya gurkor på g, och aubergine. En liten vattenmelon på gång också. :D Vi har haft frost flera gånger men isolerplasten verkar göra sitt jobb ordentligt.

Kan man eftermogna paprikor och chili inomhus såsom man gör med tomater?
 
Jag har grävt ett hål.

Ska ta ett djupt andetag och åka till planskolan och skaffa ett äppelträd till. Nån gång innan helgen.
Åppelträd!

Vad tycker ni jag ska plantera här i zon IV? Jag kokar inget mos och gör ingen gelé (diabetiker) men vill ha goda ät- och matäpplen som kommer skapligt tidigt.
Jag har investerat i ett Transparent Blanche och ar inympat Oranie. Vad finns det för goda ätäpplen?
(nej, inte Åkerö eller Sävstaholm)
 
Åppelträd!

Vad tycker ni jag ska plantera här i zon IV? Jag kokar inget mos och gör ingen gelé (diabetiker) men vill ha goda ät- och matäpplen som kommer skapligt tidigt.
Jag har investerat i ett Transparent Blanche och ar inympat Oranie. Vad finns det för goda ätäpplen?
(nej, inte Åkerö eller Sävstaholm)
Silva ska tydligen vara jättegott! Äter inga äpplen själv, men har två träd och dom ger tydligen väldigt goda äpplen säger alla som smakar.
IMG_20190821_171132_714.webp
 
Har två pumpor kvar ute av jättepumpan. De är rätt små men har blivit ganska orange i skalet på kort tid. Tryckte lite på dem igår och tyckte de var något mjuka. Antar att det är lagringskapaciteten som blir kass om de är lite mjuka i skalet men annars är de ätbara? Det är ingen nattfrost på prognosen så de får sitta kvar så länge det går, men det märks att all tillväxt ute har stannat av ganska bra i och med de lägre temperaturerna.

Annars så har jag nu två tomma små plättar i landet där jag skulle kunna vinterså. Men man får väl vänta till slutet av oktober åtminstone? Hur ska man veta när det är 6 veckor kvar till tjälen? :laugh:

Har också ryckt upp de sista polka- och gulbetorna. Riktigt små var de. Är det värt att fortsätta odla dem? Hur mycket fjäskar ni för dem för att de ska bli stora? De röda har vuxit precis bredvid och vattnats lika mycket (lite) och de är mycket större.
 
@Lillgrådis en vecka sen uppdatering, men kan bara säga att odla på bädd is :bow:
Kommer inte att gräva nya land något mer, ever...
Massor av potatis, stora fina! Jag var lite för dålig att täcka på slutet och har fått hjälp av fåglar (måste vara kajorna :cautious:) att sprätta bort en del, vilket gjort atten del potatis har hamnat i solen och blivit något gröna. Men dom kan man spara som sättpotatis till nästa år sa dom i ett annat odlarforum, så jag ska prova det :up: Då går inget till spillo.
Nästa år ska jag har en fågelskrämma och täcka bättre.
Nu ska här göras ett till potatisland och i årets ska jag sätta pumpa nästa år...
 
När ska man ta upp potatisen? Kan jag gräva upp dom vid behov eller ska alla upp nu typ?
Klipp av blasten så att inte den leder ner röta när den börjar vissna, då kan du ta upp potatisen tills marken fryser.
Ett galet år för många år sedan så fick jag spetta upp potatisen för tjälen hann sätta sig stenhårt 3-4 cm, men under så var marken fin och potatisarna var helt oskadda :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
44
· Visningar
975
Senast: pepp
·
Kläder & Bli fin Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en. Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 159
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp