Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åppelträd!

Vad tycker ni jag ska plantera här i zon IV? Jag kokar inget mos och gör ingen gelé (diabetiker) men vill ha goda ät- och matäpplen som kommer skapligt tidigt.
Jag har investerat i ett Transparent Blanche och ar inympat Oranie. Vad finns det för goda ätäpplen?
(nej, inte Åkerö eller Sävstaholm)

Hur hade du tänkt med pollinering? Finns det andra äppelträd i närheten eller är du begränsad till sorter som pollineras av transparant blanche och oranie?

Lobo är visserligen ett höstäpple, men med medeltidig blomning - vansinnigt gott. Tyvärr pollineras det inte av dina sorter, men kanske du kan ympa in en kvist från Katja (som också är gott och ett tidigt höstäpple). Synd att det inte är zon 3 för då hade jag sagt Gravensteiner.
 
Är det någon som kan se om mina syrener är sjuka? 😔 Har försökt googla runt och tycker inte det ser ut som en av dom sjukdomar jag löst syrenbuskar drabbas av, men tycker samtidigt dom inte ser bra ut, för visst ska inte bladen bli så mörka? Kan det vara vissnesjuka?

Ser också ut som något kalasar på bladen i trädgården, syrenerna, en paradis buske och något annat som jag inte vet vad det är verkar det som smaka gott 🤨

Lägger bild på syrenerna

Visa bifogad fil 37056Visa bifogad fil 37056
Jag vet inte vad det är men har många syrener här och ingen har någonsin blivit som dina.
Är andra i närheten likadana? Eller är det bara enstaka buske?
 
@Lillgrådis en vecka sen uppdatering, men kan bara säga att odla på bädd is :bow:
Kommer inte att gräva nya land något mer, ever...
Massor av potatis, stora fina! Jag var lite för dålig att täcka på slutet och har fått hjälp av fåglar (måste vara kajorna :cautious:) att sprätta bort en del, vilket gjort atten del potatis har hamnat i solen och blivit något gröna. Men dom kan man spara som sättpotatis till nästa år sa dom i ett annat odlarforum, så jag ska prova det :up: Då går inget till spillo.
Nästa år ska jag har en fågelskrämma och täcka bättre.
Nu ska här göras ett till potatisland och i årets ska jag sätta pumpa nästa år...
Funderar lite på detta med bädd. Hur ser din ut? Hur upphöjd?
Jag har någon variant av bädd men inte så upphöjt (än).
Funderad på om jag ska göra om nästa år eller utöka odlingen eller enbart satsa på ett växthus och ha kvar odlingen som den är.
 
Jag vet inte vad det är men har många syrener här och ingen har någonsin blivit som dina.
Är andra i närheten likadana? Eller är det bara enstaka buske?

Jag har heller aldrig sett det, vi har två buskar och båda har det. Tycker den ena blivit värre sen jag tog bilder, tänkte lägga upp en bild till. Grannen har också syrén men deras ser frisk och grön ut. Är lite orolig att det kanske kan sprida sig men vill inte ta bort våra innan man vet vad det är, det är inga väldigt stora buskar men älskar syrén och dom har väldigt fin form, låga och täta, hoppas på det är något vi kan göra 😕
 
Har några partier som blivit mycket bruna på båda buskarna, ser inte så kul ut 😣
IMG_20190927_073714.webp
IMG_20190927_073714.webp
 
Hur hade du tänkt med pollinering? Finns det andra äppelträd i närheten eller är du begränsad till sorter som pollineras av transparant blanche och oranie?

Lobo är visserligen ett höstäpple, men med medeltidig blomning - vansinnigt gott. Tyvärr pollineras det inte av dina sorter, men kanske du kan ympa in en kvist från Katja (som också är gott och ett tidigt höstäpple). Synd att det inte är zon 3 för då hade jag sagt Gravensteiner.
Jag bor i en by. Det finns gamla äppelträd i varje trädgård så jag tror att polilneringen inte behöver bli ett bekymmer.
Har ett hundraårigt träd i trädgården med två okända sorter, ett PJ Bergius som snart kommer att dö och ett gäng äppelträd inom synhåll. Bin flyger runt 2 km så det är ingen fara.

Jag var iväg till plantskolan idag. Det var väldigt urplockat. Så jag beställde. Med viss osäkerhet om vad som kan levereras så beställde jag ett Gyllenkroks Astrakan. Med alternativen Säfstaholm, Katja och antonovka.

Få se om jag får något träd.
Jag behöver verkligen ett moderträd till.
 
Funderar lite på detta med bädd. Hur ser din ut? Hur upphöjd?
Jag har någon variant av bädd men inte så upphöjt (än).
Funderad på om jag ska göra om nästa år eller utöka odlingen eller enbart satsa på ett växthus och ha kvar odlingen som den är.
Jag följer Sara Bäckmos tips om hur man anlägger och fyller på, men det finns massor med tips på nätet.
Det jag tyckte var ett av de bästa tipsen var att inte göra bäddarna för breda, det är svårt att täcka i mitten av bädden annars (jag är dock bara 160 cm över havet...). Mina bäddar är max 2 m breda.
 
Har ni sett detta?

"Hittills har 48 personer drabbats av magsjukdomen salmonella i det utbrott som plågar flera län i Sverige. Enligt Folkhälsomyndigheten kan körsbärstomater vara boven i dramat."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/48-svenskar-sjuka-i-salmonella-kan-bero-pa-tomater
Det gäller i såfall ett parti inköpta tomater som i såfall sannolikt blivit vattnade med vatten innehållande salmonella bakterier. Har inte så mycket med egen odling att göra. Kan drabba vad som helst som vattnas, det är ju därför man ska skölja köpesalladen och hetta upp hallon osv.
 
Var på Elmia Park & Garden igår, med jobbet.
På vägen hem stannade vi till i Bankeryd och fyndade... Halva priset på perenner, gräs, rosor m m.

:cautious: O_o

Jag köpte två rosor och en röd kärleksört. Den sistnämnda fick jag ungefär 75% rabatt på...

På mässan fick jag en kanadensisk lönn, som den handelsträdgården ville ha sirap från "om 30 år"...

IMG_20190927_215224.webp


Har ingen aning om var allt ska få bo, men det löser sig förhoppningsvis i helgen. :angel:

Rosorna är Rhapsody in Blue och Rose de Rescht.
 
Det jag skulle behöva göra i helgen:
- Höstklippa häcken
- Rensa ogräs på roskullen
- Beskära fruktträden
- Plocka björnbär
- Plocka klart tomater och paprika
- Trimma kanter och hörn
- Klippa ner humlen och plocka kottarna
- Ta ner eller i a f beskära de träd som ska tas bort
- Gräva ner inköp
- POSTA DE DÄR BREVEN MED STOCKROSFRÖN JAG GJORT I ORDNING :o :cautious: :angel:
 
Var på Elmia Park & Garden igår, med jobbet.
På vägen hem stannade vi till i Bankeryd och fyndade... Halva priset på perenner, gräs, rosor m m.

:cautious: O_o

Jag köpte två rosor och en röd kärleksört. Den sistnämnda fick jag ungefär 75% rabatt på...

På mässan fick jag en kanadensisk lönn, som den handelsträdgården ville ha sirap från "om 30 år"...

Visa bifogad fil 37262

Har ingen aning om var allt ska få bo, men det löser sig förhoppningsvis i helgen. :angel:

Rosorna är Rhapsody in Blue och Rose de Rescht.

Bara en varning om lönn - åtminstone här växer de som sjutton! Snabbt och är svåra att bli av med om man ångrar sig, så plantera någonstans där det finns gott om plats och gärna en bit bort från byggnader. :)
Vet ingenting specifikt om KanadaLönn. :D
 
Bara en varning om lönn - åtminstone här växer de som sjutton! Snabbt och är svåra att bli av med om man ångrar sig, så plantera någonstans där det finns gott om plats och gärna en bit bort från byggnader. :)
Vet ingenting specifikt om KanadaLönn. :D
Ja, precis. Och jag är egentligen emot alla andra lönnar än den svenska lönnen, speciellt med tanke på tysklönnens spridning och olämplighet för hästar. Så jag får se hur jag gör med denna kanadalönn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
44
· Visningar
977
Senast: pepp
·
Kläder & Bli fin Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en. Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 165
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp