Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har blivit anmälda för följande:

*grävt ner studsmattan
*har studsmattan i hörnet mot dem
*inte byggt plank sista sektionen i hörnet vid studsmattan

De verkar lida av någon allmän studsmatte-fobi? Man skulle vilja okynnestudsa lite extra mycket och högljutt men det lär ju inte vara rätt metod att få dem bättre inställda.

Jäkligt trist i alla fall, nu har jag ju rimligt avstånd till alla mina grannar (och väldigt vettiga sådana) men det är ändå min mardröm att det plötsligt flyttar in någon tokstolle som stör den där känslan av att kunna slappna av i sitt eget hem. Måste ju förstöra en del av glädjen för det efterlängtade trädgårdsfixandet när det blir så här. :(
 
Övervintra dahlia i kruka? Hur?
Rabarber borde klara sig med att stå vid husväggen i solen väl?

Håller tummarna att allt jag tagit in i lägenheten överlever!
På dahlia-frågan svarar jag att det brukar vara bäst att låta den vissna ned (en frostnatt klarar dahlia-knölen utan att dö), ta bort blasten och gräva upp själva knölen. Rensa från jord, och förvara svalt och frostfritt över vintern. Eftersom dahlior kräver mycket näring är det bäst att ha ny jord i krukan när du planterar den igen.

Om du har rabarbern i kruka är det nog bäst att gräva ned hela krukan i jorden, och inte nära husväggen. Till och med vinterhärdiga växter som rabarber brukar ha svårt att tåla de snabba klimatväxlingar som sker i en kruka. Fyra dagar med plusgrader intill husväggen gör att jorden i krukan har tinat och rabarbern sätter i gång växtsäsongen. Minusgrader en vecka efter det osv. kan ta döda även mycket härdiga växter. Nergrävd i jorden blir förhållandena mycket mer stabila.

Nu ser jag att du bor i lägenhet. Då skulle jag bygga isolera krukan i med frigolit eller det man isolerar vattenledningar med, och sedan hoppas på det bästa beträffande rabarbern.
 
@Liran hmm, då blir det svårt. Har inget svalt och frostfritt ställe och kan inte gräva ner.

Läste att man ska ställa krukorna invid en husvägg, på odla.se tror jag det var.
Har en vinbärsbuske också som ska övervintra. Kanske ska ta in och testa om det går? Har oliv, vindruva och fikon inne nu. Och en liten ros.

Har ett förråd, oisolerat. Det blir kanske för mörkt?
 
@Liran hmm, då blir det svårt. Har inget svalt och frostfritt ställe och kan inte gräva ner.

Läste att man ska ställa krukorna invid en husvägg, på odla.se tror jag det var.
Har en vinbärsbuske också som ska övervintra. Kanske ska ta in och testa om det går? Har oliv, vindruva och fikon inne nu. Och en liten ros.

Har ett förråd, oisolerat. Det blir kanske för mörkt?
Alla växter som vissnar ner eller tappar sina blad kan förvaras mörkt.
 
@Liran hmm, då blir det svårt. Har inget svalt och frostfritt ställe och kan inte gräva ner.

Läste att man ska ställa krukorna invid en husvägg, på odla.se tror jag det var.
Har en vinbärsbuske också som ska övervintra. Kanske ska ta in och testa om det går? Har oliv, vindruva och fikon inne nu. Och en liten ros.

Har ett förråd, oisolerat. Det blir kanske för mörkt?
Du har i varje fall ett frostfritt ställe eftersom du har en lägenhet. Dahlior är tropiska växter, men klarar en eller kandke två frostnätter eftersom inte själva knölen fryser nere i jorden.

Oisolerat förråd eller balkong kan säkert funka för rabarbern, det beror ju på hur vinterns temperaturer kommer att variera mellan plus och minus. Under vintern när rabarbern är nedvissnad behöver den inget ljus.
 
Då borde förrådet funka!
Ja, men om förrådet är oisolerat växlar ju temperaturen där inne lika mycket som den den växlar ute, och det är kasten mellan plus och minus som dödar vinterhärdiga växter i krukor. Men jag tror också att förrådet kan funka om vintern blir snäll.
 
Tänkte se om där fanns några vaxbönor kvar så tog med en djup tallrik ut, den borde väl räcka...

Men de hade slagit på stort och visst fanns där bönor :p

6AC69438-631E-481D-9B13-A3E7ED1DE1D5.webp
 
Jaha då hade vi besök av kommunen förra veckan så vi blivit anmälda av grannarna 🤬 Blir så fruktansvärt trött på dessa idioter. Nu gör vi ju precis som de ville men då väljer de att anmäla oss.

Vi har blivit anmälda för följande:
*höjt tomten
*byggt stödmur
*plank på deras tomt
*fäst planket i muren
*grävt ner studsmattan
*har studsmattan i hörnet mot dem
*inte byggt plank sista sektionen i hörnet vid studsmattan
*för högt plank

Kommunen kom ut på tillsyn fastän vi inte slutanmält något så tillsyn kan egentligen inte ens ske enligt kommunen själv. Dock blir de trakasserade än grannarna så de kände sig tvungna.

*Tomten låg inom ramen för vad vi får höja
*stödmuren var ok
*planket är klart på vår tomt
*hur vi fäster planket var vår ensak
*att studsmattan var nedgrävd var inget problem
*inte heller placeringen
*vi kunde revidera ritningen och ta bort sista sektionen
*mannen hade mätt fel så planket är 5cm för högt så det måste vi sänka innan vi gör slutanmälan

Vi har 5 år på oss att göra slutanmälan och tänker vänta med att göra den typ tills dess.

Men det är inte roligt att vara ute i trädgården, jag har en stark önskan över att ha allt nerdraget mot deras hus och när det knackade på dörren i går kväll så fick jag en ordentlig panikattack så jag vågade inte gå och öppna (mannen var ute med hunden). Det är för jäkligt att någon ska få en att må såhär i sitt eget hem 😠

Fy så tråkigt!

Har de sådan studsmattefobi så agerar de ju dessutom väldigt kontraproduktivt. Om studsmattan INTE grävs ner och planket blir lägre så riskerar ju studsmattan att bli mer störande för dem. :confused:

Jag skulle nog stålsätta mig och ringa på cch fråga vad de vill uppnå egentligen och vad de tror att de åstadkommer genom en anmälan. De viftar och slåss utan något konkret mål. Ett resultat av deras bråk kan ju bli att ni river planket och sätter en 50 cm hög häck eller nätstängsel och att ni gräver upp studsmattan men har kvar placeringen - eller rent av flyttar den närmare tomtgränsen.
 
De verkar lida av någon allmän studsmatte-fobi? Man skulle vilja okynnestudsa lite extra mycket och högljutt men det lär ju inte vara rätt metod att få dem bättre inställda.

Jäkligt trist i alla fall, nu har jag ju rimligt avstånd till alla mina grannar (och väldigt vettiga sådana) men det är ändå min mardröm att det plötsligt flyttar in någon tokstolle som stör den där känslan av att kunna slappna av i sitt eget hem. Måste ju förstöra en del av glädjen för det efterlängtade trädgårdsfixandet när det blir så här. :(
Fok fattar inte vitsen med god grannsämja.

Jag som vuxit upp på landet vet att jag faktiskt behöver mina grannar ibland. och att de behöver mig. Man hjälper varann när det behövs. Man behöver inte umgås, bara vara en god granne.

Livet är dessutom betydligt trevligare om man inte jävlas med andra.
 
Jaha då hade vi besök av kommunen förra veckan så vi blivit anmälda av grannarna 🤬 Blir så fruktansvärt trött på dessa idioter. Nu gör vi ju precis som de ville men då väljer de att anmäla oss.

Vi har blivit anmälda för följande:
*höjt tomten
*byggt stödmur
*plank på deras tomt
*fäst planket i muren
*grävt ner studsmattan
*har studsmattan i hörnet mot dem
*inte byggt plank sista sektionen i hörnet vid studsmattan
*för högt plank

Kommunen kom ut på tillsyn fastän vi inte slutanmält något så tillsyn kan egentligen inte ens ske enligt kommunen själv. Dock blir de trakasserade än grannarna så de kände sig tvungna.

*Tomten låg inom ramen för vad vi får höja
*stödmuren var ok
*planket är klart på vår tomt
*hur vi fäster planket var vår ensak
*att studsmattan var nedgrävd var inget problem
*inte heller placeringen
*vi kunde revidera ritningen och ta bort sista sektionen
*mannen hade mätt fel så planket är 5cm för högt så det måste vi sänka innan vi gör slutanmälan

Vi har 5 år på oss att göra slutanmälan och tänker vänta med att göra den typ tills dess.

Men det är inte roligt att vara ute i trädgården, jag har en stark önskan över att ha allt nerdraget mot deras hus och när det knackade på dörren i går kväll så fick jag en ordentlig panikattack så jag vågade inte gå och öppna (mannen var ute med hunden). Det är för jäkligt att någon ska få en att må såhär i sitt eget hem 😠
Plantera en snabbväxande jättehög häck innanför staketet. Det är inte bygglovspliktigt. Jag rekommenderar pil.
 
Men inte närmare hus än 7-8 meter säger de som säljer pil. Rotsystemen är inte att leka med.
Syrén (vissa sorter) är mindre invasivt. Eller köp färdig häck på 1,5 meter.
Ja men växer tyvärr inte lika fort. Rotsystemet på växten anpassar sig efter kronan så en häckplanta som hålls som en häck får inte ett lika stort rotsystem som en ett fullvuxet träd tex. Det är ju därför vi klarar av att ha pelargoner i krukor, rot och krona anpassar sig efter varandra.
 
Ja men växer tyvärr inte lika fort. Rotsystemet på växten anpassar sig efter kronan så en häckplanta som hålls som en häck får inte ett lika stort rotsystem som en ett fullvuxet träd tex. Det är ju därför vi klarar av att ha pelargoner i krukor, rot och krona anpassar sig efter varandra.

Vet, men jag skulle aldrig våga sätta pil nära hus eller avloppsledningar. Det kan bli väldigt dyrt.
 
Vet, men jag skulle aldrig våga sätta pil nära hus eller avloppsledningar. Det kan bli väldigt dyrt.
Vilken tur att du skrev detta! Jag har planerat att sätta en pilhydda bakom vårat garage och där ligger både avloppsledningar och pumpbrunnen till avloppet 😱

Allmän fråga: finns det någon annan växt man kan sätta för att gå en koja/hydda?
 
Vilken tur att du skrev detta! Jag har planerat att sätta en pilhydda bakom vårat garage och där ligger både avloppsledningar och pumpbrunnen till avloppet 😱

Allmän fråga: finns det någon annan växt man kan sätta för att gå en koja/hydda?

Det finns ju svagväxande sorter av pil och bambu, men jag skulle nog byta placering hellre än material.
Du vill ju ha något som växer hyfsat fort.
 
Vilken tur att du skrev detta! Jag har planerat att sätta en pilhydda bakom vårat garage och där ligger både avloppsledningar och pumpbrunnen till avloppet 😱

Allmän fråga: finns det någon annan växt man kan sätta för att gå en koja/hydda?
Du kan bygga en koja av död pil och sedan låta något klättra på den tex vildvin eller humle.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
44
· Visningar
977
Senast: pepp
·
Kläder & Bli fin Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en. Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 169
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp