Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är dina mogna?? :eek: jag får både titta o klämma på mina för att hitta dom som går att äta.
Räknar med minst 1v till, och det är ingen måtta på mängden,det ser ut som ett vindruveträd o lika illa på det gula som behöver flera veckor till,där ligger grenarna på backen o riskerar att knäckas
Ja, de högst upp är helt mogna. De har fått mest sol. De plockningsbara plommonen mognar några stycken varje dag. I helgen rasade det ner en kompostpåse under tiden som jag var på jobbet.

Men vårat träd verkar tidigt. Alla andras verkar vara som dina. En väns gula har brakat och spruckit i år.
 
Bild från igår
IMG_20210815_191027_7.jpg
 
Jag har massa paprika att ta hand om men vet inte vad jag ska göra med den, är det någon som har tips?

Är picklad paprika gott? Till vad i så fall?

Jag gillar röror av alla dess slag så kanske något sånt funkar?
 
Jag har massa paprika att ta hand om men vet inte vad jag ska göra med den, är det någon som har tips?

Är picklad paprika gott? Till vad i så fall?

Jag gillar röror av alla dess slag så kanske något sånt funkar?

Fylld paprika i ugn är ju fantastiskt, antingen med typ köttfärsröra i, eller med ris/korn/annan kolhydrat-röra som tillbehör till något. Går att variera i all oändlighet!

Skulle själv tycka att det var lite kul att prova att göra sådanadär färskostfyllda inlagda paprikor som säljs i butik, men inte direkt något jag kan rekommendera eftersom jag inte provat :laugh:
 
Ser massvis av slånbär i år. Vad kan man göra med dem mer än alkohol?

Jag har för övrigt torkat äpple, jordgubbar, blåbär och krusbär som jag har i min overnight oats. Ja, inte alla samtidigt dock :D men det är himla gott!
 
Jag har massa paprika att ta hand om men vet inte vad jag ska göra med den, är det någon som har tips?

Är picklad paprika gott? Till vad i så fall?

Jag gillar röror av alla dess slag så kanske något sånt funkar?

Vad har du för paprikor, jag tycker sånna i olja med färskost i är väldigt gott ☺️ jag hade nog bakat kyckling paj med mkt paprika i å fryst in med.
 
Vad har du för paprikor, jag tycker sånna i olja med färskost i är väldigt gott ☺️ jag hade nog bakat kyckling paj med mkt paprika i å fryst in med.
Det är snackspaprikor i lite olika färger! Olja och färskost låter spännande, det ska jag försöka hitta något recept på.

Ska försöka äta en del färska också men det är så många nu att jag behöver sådant som går att förvara en längre tid också :)
 
Nej, men jag googlade lite och det finns recept utan! :)
Hittade även info om vilken sorts paprika man traditionellt använder så nu måste jag visst köpa frön... så tokigt! :angel:

Om du kunde tänka dig att delge vilken sort det är, så minskar risken för att vi andra står där med darrande underläppar i komplett och svår ajvarnöd nästa år - eller med en stark oro över att kvaliteten hade kunnat snäppas upp en nivå till, om vi bara haft de rätta fröerna? :D
 
Om du kunde tänka dig att delge vilken sort det är, så minskar risken för att vi andra står där med darrande underläppar i komplett och svår ajvarnöd nästa år - eller med en stark oro över att kvaliteten hade kunnat snäppas upp en nivå till, om vi bara haft de rätta fröerna? :D

Sorten heter Crvena Roga, även kallad Red Horn! Men jag har ännu inte hittat den hos svensk återförsäljare, kommer bara upp utländska sidor. Men det kan ju gå bra det med!
 
Idag kom jag äntligen ut i trädgården för att se hur allt har levt/dött under tiden jag varit i stugan. Någon sa tidigare i tråden att det fanns ett ord som heter "måttlig" t.ex. att det räcker med EN squash-planta :cautious: Då tänkte jag att jag är ändå måttlig som bara har två plantor :angel:

Men när man kommer hem och de två plantor jag har har istället gått in för Storlek istället för mängd, vad gör man då?? Fast fler är på G såg jag sen...
Den lilla väger 1 kg, den stora 1,5 kg O_o
 

Bifogade filer

  • 20210819 Squash.jpg
    20210819 Squash.jpg
    385,4 KB · Visningar: 13
Jag ska plantera thuja nästa vecka *rys* och nej, inte mitt eget väl och inte hemma. (Hatar thuja). Planteringstips utöver det vanliga, stor grop, väl genomvattnad, fräsch jord, luckra upp rotsystemet? Tänker mig bevattning dagligen, men hur länge?

Kommer troligen att bli Brabant som växer lite snabbare än Smaragd.
 
Idag kom jag äntligen ut i trädgården för att se hur allt har levt/dött under tiden jag varit i stugan. Någon sa tidigare i tråden att det fanns ett ord som heter "måttlig" t.ex. att det räcker med EN squash-planta :cautious: Då tänkte jag att jag är ändå måttlig som bara har två plantor :angel:

Men när man kommer hem och de två plantor jag har har istället gått in för Storlek istället för mängd, vad gör man då?? Fast fler är på G såg jag sen...
Den lilla väger 1 kg, den stora 1,5 kg O_o
Då äter man squash morgon middag och kväll :D
De går att frysa in också :)
Tillägg Eller gör snålröra
 
Jag ska plantera thuja nästa vecka *rys* och nej, inte mitt eget väl och inte hemma. (Hatar thuja). Planteringstips utöver det vanliga, stor grop, väl genomvattnad, fräsch jord, luckra upp rotsystemet? Tänker mig bevattning dagligen, men hur länge?

Kommer troligen att bli Brabant som växer lite snabbare än Smaragd.
Jag skulle nog säga att det är bättre att vattna ordentligt ett par gånger i veckan. Du vill att rötterna ska söka sig nedåt för att hitta eget vatten tillslut.
 
Idag kom jag äntligen ut i trädgården för att se hur allt har levt/dött under tiden jag varit i stugan. Någon sa tidigare i tråden att det fanns ett ord som heter "måttlig" t.ex. att det räcker med EN squash-planta :cautious: Då tänkte jag att jag är ändå måttlig som bara har två plantor :angel:

Men när man kommer hem och de två plantor jag har har istället gått in för Storlek istället för mängd, vad gör man då?? Fast fler är på G såg jag sen...
Den lilla väger 1 kg, den stora 1,5 kg O_o
Man bakar denna https://www.coop.se/recept/chokladkaka-med-zucchini/ jag körde dock vanlig mjölk för det var det jag hade hemma. Supergod och även de här som är skeptiska till att äta zucchini/squash åt med god aptit och ville gärna ha en repris.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
347
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp