Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en idé om att sätta en rund krage mitt på gräsmattan och plantera min buddleja i mitten med en massa annat runt om. Men, då vill jag ju ha en krage som är högre än 20 cm väl? Finns det att köpa ens? Alla jag hittar är mellan 15-20 cm..
 
Jag har en idé om att sätta en rund krage mitt på gräsmattan och plantera min buddleja i mitten med en massa annat runt om. Men, då vill jag ju ha en krage som är högre än 20 cm väl? Finns det att köpa ens? Alla jag hittar är mellan 15-20 cm..
Beställ hos en plåtverkstad?
 
Det är en konstig sommar i min trädgård. Förr har jag alltid fått slåss med fåglarna om körsbären. Nu får jag ha körsbären helt för mig själv - och jag har inte användning för alla.

Plommon finns hur mycket som helst, men de mognar inte. De hänger kvar ljusgröna tills vindbyarna vräker ner dem.

Har ni andra märkt liknande?
 
Tagit tag i den lilla plätten med jordgubbar. De har stått där ett antal år och varje vår river jag undan kvickrot. I sommar har kvickroten totalt tagit över. Det är en gräsplätt där man kan skymta jordgubbsplantor långt nere bland stråna.

Började lyfta ut alltihop och jösses vilka mängder trassliga kvickrotstrådar det är! Har väl frigjort en halv kvadratmeter och fyllt en skottkärra med rötter. Måste försöka köra ut det i skogen. Kan inte lägga det på komposten för då blir det kvickrot överallt.

Har jag nämnt att jag hatar kvickrot? :meh:
 
Det är en konstig sommar i min trädgård. Förr har jag alltid fått slåss med fåglarna om körsbären. Nu får jag ha körsbären helt för mig själv - och jag har inte användning för alla.

Plommon finns hur mycket som helst, men de mognar inte. De hänger kvar ljusgröna tills vindbyarna vräker ner dem.

Har ni andra märkt liknande?
Jag fick mycket bigarråer att snaska på själv, vilket aldrig har hänt tidigare. Väldigt lite fågel i år. :(

Jag har ätit rent ett plommonträd, Opal, iofs var det inte så mycket. Men mitt Reine Claude och Victoria har massor med omogna plommon men tyvärr är det även massor med frukter som blivit dåliga vilket aldrig har hänt tidigare. Hänger hela klasar med angripen frukt som jag inte når att rensa bort. :down:
 
Åh, den där lyckan när man odlar något som man inte testat förut eller som i mitt fall prövat mycket halvhjärtat med två klena stackars plantor och en dålig växtplats - och sedan!

Drar man upp egna plantor som bara toklevererar. Det ser ut att komma många många gurkor efter dessa, så nu ska det produceras förstklassig bostongurka, som jag längtat! :love::love::love:

18965CF0-45EC-43AD-BE3C-18EF8E03CA85.jpeg
 
Åh västeråsgurka! En av mina favoriter. Odlar dock inga i år då förra årets skörd resulterade i ett otal antal burkar med diverse inläggningar, däribland bostongurka. Har ett gammalt väl beprövat recept på inlagd gurka som jag gärna delar av mig med @Lillgrådis

Mandolina/skär tunt ca 2 kg västeråsgurka.
Lag: 6 dl vatten, 1/2 dl salt, 6,5 dl socker,
1 msk gult senapsfrö, 4 msk ättika 24%, några dillkronor och 15 vitpepparkorn.

Blanda allt, även gurkan i en gryta. Koka upp och låt koka nån minut. Häll upp på väl rengjorda burkar och sätt på tättslutande lock. Förvara i kyl. Håller länge, jag äter fortfarande av förra årets inläggning.
 
Det är en konstig sommar i min trädgård. Förr har jag alltid fått slåss med fåglarna om körsbären. Nu får jag ha körsbären helt för mig själv - och jag har inte användning för alla.

Plommon finns hur mycket som helst, men de mognar inte. De hänger kvar ljusgröna tills vindbyarna vräker ner dem.

Har ni andra märkt liknande?
Det enda jag har märkt av är att spenaten har gått i stock på nolltid, vilket har resulterat i obefintliga små blad, men massor av blommor :meh:
 
Åh västeråsgurka! En av mina favoriter. Odlar dock inga i år då förra årets skörd resulterade i ett otal antal burkar med diverse inläggningar, däribland bostongurka. Har ett gammalt väl beprövat recept på inlagd gurka som jag gärna delar av mig med @Lillgrådis

Mandolina/skär tunt ca 2 kg västeråsgurka.
Lag: 6 dl vatten, 1/2 dl salt, 6,5 dl socker,
1 msk gult senapsfrö, 4 msk ättika 24%, några dillkronor och 15 vitpepparkorn.

Blanda allt, även gurkan i en gryta. Koka upp och låt koka nån minut. Häll upp på väl rengjorda burkar och sätt på tättslutande lock. Förvara i kyl. Håller länge, jag äter fortfarande av förra årets inläggning.

Namnamnam! Det där blir en perfekt hamburgergurka att bara lägga på i krispiga härliga skivor. Jag blir alldeles lycklig av allt gott. Nu ska jag ut och skörda skärbönor! Och bondbönor! :heart
 
Köpte en planteringsring. Nu velar jag om vad jag ska sätta i den. Tänkte ha nått stort i mitten och smått runt om. Jag har en syrén, en buddleja och en magnolia i krukor som skulle kunna få flytta. Ringen är 95 cm i diameter.
 
Plockade lite snabbt ihop "några" liter plommon igår. Hann inte mer före jobbet. Idag blåser det rejält, är rädd för att de finaste plommonen högst upp nu ligger på gräsmattan och blir förstörda.
Visa bifogad fil 75374
Är dina mogna?? :eek: jag får både titta o klämma på mina för att hitta dom som går att äta.
Räknar med minst 1v till, och det är ingen måtta på mängden,det ser ut som ett vindruveträd o lika illa på det gula som behöver flera veckor till,där ligger grenarna på backen o riskerar att knäckas
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
347
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp